Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn är jättetrött

henrik_1

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ny på forumet och behöver lite hjälp med min dator.

Datorn är en Hp som bara är ett år gammal, med windows 8. Den har på senare tid blivit fruktansvärt seg.

Det tar upp till 10 sekunder att öppna en annons på blocket. Och 10 sekunder tills man är tillbaks från annonsen. Väldigt irriterande.

Under tiden som den håller på att öppna sidan så står stannar allt upp och datorn varvar upp och sen står det "svarar inte" sen öppnar den sidan.

Börjar tappa tålamodet på det här nu.

Vad ska jag göra?

Jag testade att göra en systemåterställning men det hjälpte inte.

Formatera? I datorns hjälphandbok så gjorde man det förr och nu behövs det inte längre..??

Stod däremot inte mycket om hur man gör istället.

Längtar tillbaks till mitt gamla windows 7.

Om jag måste formatera hur gör man?

Vill isåfall installera windows 7 istället.

Mycket tacksam för hjälp!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att din HP har en recoverypartition på hårddisken så därför ska du inte formatera hårddisken. Gjorde du en återställnings-USB när du köpte datorn? Men innan du gör såna här omfattande saker så kan du testa att söka igenom datorn med virusprogram och rensa. Du kan även stänga av virusprogrammet och se om det snabbar upp mot Blocket. Glöm inte slå på det igen sedan. Hjälper inget så se till att du backar upp bilder och sånt du vill spara. Sedan kan du i menyn Återställning först göra en refresh, hjälper inte det så kan du testa att gå till filhistorik och återställa till en tidigare tidpunkt. Hjälper inget så kan du göra en total återställning men då tappar du allt du har på datorn.

Det viktigaste är nog att inte förhasta sig utan ta det lugnt innan du tar till släggan, dvs börja med de lite snälla åtgärderna och googla gärna på din datormodell och långsam och se om någon annan har haft liknande problem och löst det.

Lycka till.

Länk till inlägg

Hej!

Är allt i datorn segt, t ex att starta den, starta ett program eller är det just sånt som har med internet att göra som är segt?

Har du prövat med två olika webbläsare?

Länk till inlägg

Tack för era inlägg!

Ludgab!

Tyvärr gjorde jag ingen återställnings usb, hade inte en tanke på det..

Jag provar mig fram lite med dina förslag, börjar med en virussökning till..

Cecilia

Nja det är synd att säga att den är jättesnabb i starten.

Det är mest internet som gör den trött..

Använder mozilla och det har alltid funkat bra innan. Testade Internet explorer men det är gick inte igång alls,

Länk till inlägg

HP Recovery Manager brukar HP:s program för att göra återställningsenheter och ominstallationer heta. Se om du hittar det i datorn.

Vad har du för antivirusprogram?

Om du inte redan har Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) för att komplettera antivirusprogrammet så rekommenderar jag att du installerar det och låter det kolla upp datorn.

http://www.malwarebytes.org/free/

Länk till inlägg

Jag har testat allt under dagen av tipsen jag fått.

Och nu har jag flyttat allt av värde på datorn och gjort en total återställning.

Datorn har blivit snabbare och verkar fungera som jag vill..

Men jag är så trött på det här windows 8 med appar och skit som stör en i arbetet.

Sedan jag återställde datorn så är jag tvungen att ha ett lösenord för att kunna starta datorn, det hade jag inte innan, och jag kan inte hitta i kontrollpanelen vart man kan ta bort det?

Är så sugen på att byta tillbaks till windows 7. Har för mig att det är svårare att nedgradera än uppdatera till något nyare? Eller är det bara att mata i skivan och installera?

Har för mig jag försökte med det när jag hade XP och ville ha Vista men då hade jag helt plötsligt båda operativsystemen..

Länk till inlägg

Windows 8.1 är mer lik Windows 7 än vad Windows 8 är, dessutom finns det några program som gör att det går att få en traditionell startmeny så att man inte behöver se startskärmen med apparna något mer. Det finns nog med några sådana i tråden om tips för Windows 8: //eforum.idg.se/topic/334882-windows-8-tips-trix/

Se till att du har en återställningsenhet (DVD-skivor eller USB-minne) så att du kan återinstallera Windows 8 om det skulle behövas.

Det gäller nog bara att läsa på och välja rätt under installationen av Windows 7 för att Windows 8 ska försvinna, samt att man först måste in i BIOS och stänga av Secure Boot.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...