Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gimp och 30 Mb stor *.Tiff


Tjabbe43

Rekommendera Poster

Jag har ett bekymmer som jag vill ha hjälp med...

Har 1981 skapat ett för hand ritat original svartvitt med yttermått 68cm x 680cm  H x L vilket skannats hos Arkitektkopia till en ca 30 mb tiff fil.

Nu ville jag digitalt sätta lite färg digitalt på denna långa skapelse, och laddade ner programmet GIMP, men får då genast problem, eftersom det inte kommer fram någon bild att redigera, men jag ser att datorn jobbat med något ??

Jag har win7pro och bra med ram minne och plats på hårddisken.

Någon som kan ge mig tips kanske ?

 

post-134078-0-79957200-1390025175_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiff kan innebära en väldig massa olika varianter allt ifrån rent svartvitt (2 "färger") till gråskalor och färgbilder, komprimerat  och okomprimerat.
Det är inte säkert att alla program klarar alla varianter. 
Testa med andra bildläsare, det finns ett otal gratis sådana och se om du den vägen kan öppna filen och kanske konvertera den till ett format GIMP förstår.

Antagligen är din bild svartvit (monokrom) och måste i alla fall konverteras för att kunna färgläggas

Men filen kommer att bli rejält stor då! 

Edit: se även http://en.wikipedia.org/wiki/Tagged_Image_File_Format

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Rune för detta... Jo originalet är skapat med tusch och jag har laverat en del, dvs tonat med vatten till gråskala på somliga ställen.

 

Jag tänkte lite som du föreslår och har testat med några gratisprogram utan att det funkat.

Nu är det så att jag har ett gammalt Corel Draw 12sweet  för win xp, och försökte öppna med photopaint, det gick inte heller...

Men så testade jag med Draw, och då fick jag in bilden, men den heter då *.cdr och såg inte så skarp ut som jag hade hoppats.
Programmet tog alltså tiff och gjorde om till *.cdr utan vidare och visade mig..?

 

Däremot kunde jag exportera till jpg, så jag ska se om gimp;en kan ta den filen...? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filstorleken är inget att bekymra sig om i detta skede; den kommer att minskas ned efter konverteringar och renderingarna till det färdiga slutresultatet.

 

.Adobe Photoshop klarar av detta, men eftersom du nämner gratis Gimp; även i detta skall det fungera.

 

Problemet med .jpg är att detta format är komprimerat dvs. viss bildinformation går förlorad, medan Tiff är helt okomprimerat.

 

När man bildbehandlar så är det en fördel att arbeta i det okomprimerade formatet, för att sedan skicka slutresultatet till något annat; men i ditt fall så är ju bilden skannad (kanske med för hög upplösning?) och egentligen spelar det ingen större roll då.

 

Om du vill kan jag prova med min Gimp  samt Adobe Photoshop och se om bilden går att öppna, men i så fall får du skicka ett PM, så vi håller bilden utanför publikum om du känner att den inte skall visas offentligt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filstorleken är inget att bekymra sig om i detta skede; den kommer att minskas ned efter konverteringar och renderingarna till det färdiga slutresultatet.

 

.Adobe Photoshop klarar av detta, men eftersom du nämner gratis Gimp; även i detta skall det fungera.

 

Problemet med .jpg är att detta format är komprimerat dvs. viss bildinformation går förlorad, medan Tiff är helt okomprimerat.

 

När man bildbehandlar så är det en fördel att arbeta i det okomprimerade formatet, för att sedan skicka slutresultatet till något annat; men i ditt fall så är ju bilden skannad (kanske med för hög upplösning?) och egentligen spelar det ingen större roll då.

 

Om du vill kan jag prova med min Gimp  samt Adobe Photoshop och se om bilden går att öppna, men i så fall får du skicka ett PM, så vi håller bilden utanför publikum om du känner att den inte skall visas offentligt.

 

Mvh

 

Jag är ju ny med gimp, trodde ju att jag skulle importera men hittade inte den "knappen" så jag försökte ju med öppna...

 

Jag vet heller inte om jag har fått allt som behövs av "extra programbitar" tyckte jag läste om det nånstans, att det finns, dessutom är jag inte så bra på engelska, men jag ger mig inte :-)

 

Hur skickar man PM ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irfanview är mitt standardprogram för bilder, det programmet klarar det mesta och man kan  sedan konfigurera det  att öppna bilden med ett antal "external editor". 
Om bilden är inskannad av arkitektkopia så är filen troligen monokrom, det vill säga svart och vit, utan gråskalor (etta eller nolla för varje pixel)
Sedan kan även tiff filer vara komprimerade men då med en icke förstörande algoritm (LHA), det förklarar den relativt blygsamma filstorleken på en bild som är 0,6 x 6 meter. Men att arbeta med en sådan bild  okomprimerat och dessutom i färg tror jag får de flesta program att storkna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irfanview är mitt standardprogram för bilder, det programmet klarar det mesta och man kan  sedan konfigurera det  att öppna bilden med ett antal "external editor". 

Om bilden är inskannad av arkitektkopia så är filen troligen monokrom, det vill säga svart och vit, utan gråskalor (etta eller nolla för varje pixel)

Sedan kan även tiff filer vara komprimerade men då med en icke förstörande algoritm (LHA), det förklarar den relativt blygsamma filstorleken på en bild som är 0,6 x 6 meter. Men att arbeta med en sådan bild  okomprimerat och dessutom i färg tror jag får de flesta program att storkna.

 

 

Glad är jag att jag fått kontakt med Dig, det finns hopp alltså:-)

 

Jag laddade ner programmet, och kunde ladda den stora filen, blev absolut imponerad av tydligheten, kunde zoma till fullständig läsbarhet, vilket är viktigt.

Jag har textat för hand med "redispenna" ca 1mm linjebredd och alla figurerna tecknade så..

 

Anledningen till att jag skannade hela hos ark kopia, är just att jag vill ha så bra svärta som möjligt och det sker ju med en viss automatik när bilden blir mindre, så resonerar jag.

 

Nu vet jag inte hur jag ska göra för att exportera min fina bild till *.jpg ? Hittade ingen exportera ?

 

När jag sedan har fått en tät svärta i jpg, kanske jag kan färglägga i mitt gamla corel eller hellre om jag lär mig hantera något annat program, med lager, för det e ju nödvändigt, lagren håller jag isär tills jag är nöjd då kan jag ju smälta samman de hele, resonerar jag...

 

När jag försökte spara den fina bilden, fick jag meddelandet att antalet pixlar var överskridet, jaha, hur gör man då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en hel del Pixels i en sådan fil! Spara Som ("Save as") är det enda valet och tydligen har Irfanview en begränsning hur mycket det kan hantera.

Ett alternativ skulle vara att hitta ett annat program, har inte hamnat i den situationen, en annan lösning skulle vara att dela (crop) upp bilden i delar och efteråt sammanfogad delarna (litet bökigt men går)

Men försök gärna att i Irfanview select all (Ctrl A) -> Kopiera (ctrl C) och sedan klistra in i Gimp (antagligen även då för många pixel men vem vet?)l  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en hel del Pixels i en sådan fil! Spara Som ("Save as") är det enda valet och tydligen har Irfanview en begränsning hur mycket det kan hantera.

Ett alternativ skulle vara att hitta ett annat program, har inte hamnat i den situationen, en annan lösning skulle vara att dela (crop) upp bilden i delar och efteråt sammanfogad delarna (litet bökigt men går)

Men försök gärna att i Irfanview select all (Ctrl A) -> Kopiera (ctrl C) och sedan klistra in i Gimp (antagligen även då för många pixel men vem vet?)l  

 

 

Jo det är ju väldigt många pixlar, men går det att i programmet minska bilden genom att spara den, om jag zomar den till en viss storlek, kan jag då spara den storleken ?

 

Går det att tex "skala ner" den inladdae bilden till 50% och spara den så ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde vara en ide....

Men inte zooma då, gå in på Image -> Resize/resample och vällj "Set new size" till till exempel 50 % och spara sedan under annat namn, det är bara att testa 

Edit: Kan förresten vara ide att ändra till färg eller gråskala först Image -> convert to Grey Scale eller Image -> Increase Color Depth...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din "bild" är ca 6 meter så kanske detta är något?

 

Kan ju ge nya ide'er

 

Finns säker fler, jag själv provat med detta från mitt villatak men kommer inte ihåg vilket program jag använt........tyvärr. Länge sen..

 

http://panoramas.dk/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din "bild" är ca 6 meter så kanske detta är något?

 

Kan ju ge nya ide'er

 

Finns säker fler, jag själv provat med detta från mitt villatak men kommer inte ihåg vilket program jag använt........tyvärr. Länge sen..

 

http://panoramas.dk/

Lite lustigt att du kom med det förslaget, eftersom jag kallade mitt arbete med denna Bibelkronologiska bild "Från bibelns skapelseberättelse till 1981" för just Panorama.

Tänkte att tittare skulle uppfatta allt som just ett panorama :-)

 

Kanske det kunde vara något efteråt när /om bilden blir målad ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gratis program jag använt för att skapa panoramabilder  kommer faktiskt från Microsoft: Image Composite Editor

Tag ett antal bilder med litet överlappning och importera dem, programmet "syr" blixtsnabbt och automatiskt ihop dem både på bredd och höjd

 

Har inte testat men vem vet, kanske det programmet som uppges klara gigapixelfiler går att använda som konverterare, prova att importera din tiff fil där och exportera den sedan som jpg.

 

Om det inte går, prova att dela (Croppa) upp tiff filen i några delar med överlappning i Irfanview (zooma först ut den), spara delarna som jpg  och sy (stitch) därefter ihop dem i  Image Composite Editor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gratis program jag använt för att skapa panoramabilder  kommer faktiskt från Microsoft: Image Composite Editor

Tag ett antal bilder med litet överlappning och importera dem, programmet "syr" blixtsnabbt och automatiskt ihop dem både på bredd och höjd

 

Har inte testat men vem vet, kanske det programmet som uppges klara gigapixelfiler går att använda som konverterare, prova att importera din tiff fil där och exportera den sedan som jpg.

 

Om det inte går, prova att dela (Croppa) upp tiff filen i några delar med överlappning i Irfanview (zooma först ut den), spara delarna som jpg  och sy (stitch) därefter ihop dem i  Image Composite Editor.

 

Ett gratis program jag använt för att skapa panoramabilder  kommer faktiskt från Microsoft: Image Composite Editor

Tag ett antal bilder med litet överlappning och importera dem, programmet "syr" blixtsnabbt och automatiskt ihop dem både på bredd och höjd

 

Har inte testat men vem vet, kanske det programmet som uppges klara gigapixelfiler går att använda som konverterare, prova att importera din tiff fil där och exportera den sedan som jpg.

 

Om det inte går, prova att dela (Croppa) upp tiff filen i några delar med överlappning i Irfanview (zooma först ut den), spara delarna som jpg  och sy (stitch) därefter ihop dem i  Image Composite Editor.

Detta låter ju spännande...

 

Jag testade en annan grej, tog in den stora tiff filen i gimp, och sparade den som giff, och när jag öppnade giff filen var den ju suveränt tydlig på min laptopskärm, så nu e frågan finns det andra filformat som minskar tiff filen mer ?

 

Undrar i samma andetag om det går bra eller dåligt att hantera lager i gimp programmet och om det går att måla på giff bilden i Gimp?

 

Just dessa dagarna har det varit svårt att koppla av...men spännande också. giff filen blev ca 7mb  :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen spännande!

Gif kan "bara" hantera 256 färger, har för mig att det som standard är windows  standardpalett som kan ändras men då fortfarande 256 färger och jag antar det räcker för dig. Antar även att det  är därför filen blev så liten. Men du får hålla reda på paletten när du "målar" har ingen större erfarenhet av Gimp men vad jag hört skall det vara i stort sett lika bra som photoshop på lager men när du sparar din färglagda bild som GIF kommer lagren att slås ihop och antalet färger minskas till 256.

Länge sedan jag hanterade GIF filer det är ju ett litet "gammalmodigt" format  numera, men varför inte.... pröva gärna även PNG.

 

Sedan beror det även hur den slutliga bilden skall presenteras (på laptopskärm, storbildsskärm, på internet, skall den zoomas och i så fall hur etc.) eller skall den tryckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen spännande!

Gif kan "bara" hantera 256 färger, har för mig att det som standard är windows  standardpalett som kan ändras men då fortfarande 256 färger och jag antar det räcker för dig. Antar även att det  är därför filen blev så liten. Men du får hålla reda på paletten när du "målar" har ingen större erfarenhet av Gimp men vad jag hört skall det vara i stort sett lika bra som photoshop på lager men när du sparar din färglagda bild som GIF kommer lagren att slås ihop och antalet färger minskas till 256.

Länge sedan jag hanterade GIF filer det är ju ett litet "gammalmodigt" format  numera, men varför inte.... pröva gärna även PNG.

 

Sedan beror det även hur den slutliga bilden skall presenteras (på laptopskärm, storbildsskärm, på internet, skall den zoomas och i så fall hur etc.) eller skall den tryckas.

Ok - Tack, jag ska prova med png, om det gör bilden mer hanterlig?

Jag mindes att gif minskade eller kanske komprimerade filen, vilket ju skedde..

 

Jo jag ville ju kunna presentera bilden på skärm, men det är viktigt att ska kunna zoma in texterna så de kan läsas bra, det är det ena, det andra är att jag med färg önskar förtydliga vissa avsnitt, så att texterna och bilderna hamnar ovanpå färgytorna så att svärtan bibehålls, färgerna ska alltså inte fördunkla det svartvita, hoppas jag??

 

Om du vill se min bild, hur ska jag göra för att skicka den ? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jari Karivainio

Jag har ett bekymmer som jag vill ha hjälp med...

 

Har 1981 skapat ett för hand ritat original svartvitt med yttermått 68cm x 680cm  H x L vilket skannats hos Arkitektkopia till en ca 30 mb tiff fil.

 

Nu ville jag digitalt sätta lite färg digitalt på denna långa skapelse, och laddade ner programmet GIMP, men får då genast problem, eftersom det inte kommer fram någon bild att redigera, men jag ser att datorn jobbat med något ??

 

Jag har win7pro och bra med ram minne och plats på hårddisken.

 

Någon som kan ge mig tips kanske ?

 

attachicon.gifBanderollen.jpg

 

Hej!

En dum fråga, lyfte du in din fil före eller efter den förvalda bakgrunden i Gimps arbetsyta? Hamnade filen efter så döljs din bild av  bakgrunden.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har ett bekymmer som jag vill ha hjälp med...

 

Har 1981 skapat ett för hand ritat original svartvitt med yttermått 68cm x 680cm  H x L vilket skannats hos Arkitektkopia till en ca 30 mb tiff fil.

 

Nu ville jag digitalt sätta lite färg digitalt på denna långa skapelse, och laddade ner programmet GIMP, men får då genast problem, eftersom det inte kommer fram någon bild att redigera, men jag ser att datorn jobbat med något ??

 

Jag har win7pro och bra med ram minne och plats på hårddisken.

 

Någon som kan ge mig tips kanske ?

 

attachicon.gifBanderollen.jpg

 

Hej!

En dum fråga, lyfte du in din fil före eller efter den förvalda bakgrunden i Gimps arbetsyta? Hamnade filen efter så döljs din bild av  bakgrunden.

 

/ Jari

 

Hej Jan - jo jag undrade givetvis vcarför det bara blev en svart bild, fattar ju inte hur jag ska göra för att få upp bilden..

 

Jag höll på å provade många olika ritprogram, så jag gav upp..

Dagen efter kom jag på en lösning - jag färglägger originalet och skannar det hela efteråt !

 

Fantastiskt, testade lite, och det kommer att bli fantastiskt bra, målar på baksidan av ritplasten med färgat tusch, det blir toppen :-)

 

Om man söker svar på problemen kommer ett svar - förr eller försent , nu kom det

i tid !  Tack Gud :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...