Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Relativt ny dator är som tuggummi!


MrPeter

Rekommendera Poster

hej! Jag har köpt mig en dator från Lenovo som är ganska bra.

men den blir som tuggummi efter ett litet tag när man använder den, Det laggar och tar tid att tillochmed ta fram aktivititshanteraren, jag gör inte ens något krävande på datorn, spelar nått spel, kollar nån film osv. 

 

Har någon något tips?

 

Ccleaner använder jag men har inte hjälpt mig i detta problemet.

AVG 2014

Windows 8.1

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till din nya dator :)

 

Det kan vara så enkelt som att att det är ofantligt mycket Windows uppdateringar som skall laddas ned och uppdateras.

 

Ett tips till att börja med:

 

http://windows.micro...dows-update-faq

Citat:

  1. Öppna Windows Update genom att svepa in från skärmens högerkant (om du använder en mus pekar du i skärmens nedre högra hörn och flyttar muspekaren uppåt), trycka eller klicka på Inställningar, Ändra datorinställningar och sedan på Uppdatera/återställa.

  2. Tryck eller klicka på Sök nu och vänta medan Windows söker efter de senaste uppdateringarna för datorn.

  3. Tryck eller klicka på Installera uppdateringar om det finns tillgängliga uppdateringar.

  4.  Starta om datorn om det installerats uppdateringar.

 

  • Repetera detta tills det inte finns flera uppdateringar.

 

Sedan beror det ibland också på vilket Antivirusprogram man har ny-installerat; för förutom att dessa skall uppdateras (automatiskt) så kan vissa av dessa vilja köra igenom en fullständig förstagångssystem-genomsökning och det brukar också ta resurser och tid.

Nästa tips är att manuellt starta en sk. "Fullständig Antivirus-genomsökning av datorn" eller vad dom brukar kalla detta.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej fly! :) Roligt att se dig igen :) 

Hehe, jaaa, riktigt så ny är inte datorn utan den är väll ungefär ett halvår gammal, alla senaste windows uppdateringar är tillgängliga.

 

Det jag också märkt av när den blir seg är att Wifi sviktar som bara den och blir jätteinstabilt, (vilket är ett problem eftersom jag bara har denna dator på hotellen jag sover på när jag ligger ute och jobbar).

Men den blir efter några timmar så seg att det tar ca 2 min för den att öppna VLC. 

 

min fundering är om det är ett hårdvaru eller mjukvaru problem? 

 

men alla senaste drivrutiner samt uppdatering till windows + program är uppdaterade. 

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du glade :)

 

Ett tips till då naturligtvis; det går ut på att kontrollera vilka processer och disk-aktiviteter som körs och kanske tar upp resurser.

 

Detta går ut på att man startar Resursövervakaren (finns inbyggd i Windows Vista/7/8).

I Startskärmen (fd. Metro) skriv bara rakt av "resurs" > klicka Ok > i listan som kommer upp > klick "Visa systemresursanvändning i Aktivitetshanteraren =>  Resten se länken nedan.

 

Se detta inlägg #6 //eforum.idg.se/topic/343788-processor-på-max/?p=1621198

 

Lägg upp ett skärmklipp på den rutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bilden från när datorn är seg?

För 11% CPU-användning är inte mycket.

 

Klicka på ordet "CPU" så att listan blir sorterad efter hur mycket processerna använder CPU:n, samt dra linjen mellan listan och raden där det står "Tjänster" neråt så att mer av listan syns.

 

Välj också fliken "Minne" och ta en bild av hur det ser ut där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har nu upptäckt att WIFI hastigheten / instabilitet ligger på hotellets nätverk (kontrollerat med annan dator) så det har tydligen inte med datorns seghet att göra så kan vi iallafall avgränsa någonting.

Njaaaa, alltså, när datorn väl är seg så får jag inte upp aktivitshanteraren eller dylikt över huvud taget. isåfall skulle det iallafall ta minst 20-30 minuter så svaret är nej. 

För att tillägga, datorn är i perfekt skick och fungerar utmärkt utan konstigheter fram till den sekund då det gör en TVÄRVÄNDNING och allt blir så segt att INGET fungerar, (försöker mana ta fram aktivitshetaren som exempel så blir det bara "svarar inte" på alla program och jag får stänga av datorn på knappen och starta om och sedan fungerar det i timmar igen)

 

Svårt att tro att datorn blir överhättad då den alltid står på skrivbord och aldrig i säng eller dylikt.

 

 

jag har begränsat autostartprogram så mycket jag kan själv med mina kunskaper inom det.

 

finns det någon som hellst chans att jag har fått nån "skit" i datorn som startar efter en stund eller dylikt som inte finns med på autostart?

 

mvh

post-128328-0-22184700-1390088282_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara något program, tjänst eller drivrutin som spårar ur och råkar i en oändlig loop. Svårt att felsöka är det i alla fall. Har det varit så hela tiden sen datorn var ny eller kom det efter att du hade installerat något program?

Reagerar datorn på Ctrl+Alt+Del när den är på väg att hänga sig?

Kan du ha Aktivietetshanteraren upp hela tiden så du kanske kan se något om vad som händer precis innan det blir stopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan du ha Aktivietetshanteraren upp hela tiden så du kanske kan se något om vad som händer precis innan det blir stopp?

 

 ska testa detta. :)

 

 

 

Vad är det för processor som sitter i datorn ?

Marknaden verkar krylla av datorer med dåliga processorer nuförtiden. 

 

Intel® Core i7-3630QM CPU @ 2.40GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska jag testa, jag har även hittat att jag har ett program som heter snap.do jag bara inte kan få bort :@!!

jag går in på kontrollpanelen , avinstallera program och trycker på avinstallera snap.do men den bara vägrar avinstallera sig. 

 

det kan ju kanske vara en början att få bort den skiten. 

testat med adwcleaner på skrivbordet men hjälpte inte. 

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, olämpligt tillägg i Internet Explorer. Låt mig se vad AdwCleaner hittar.

 

Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.
Klicka på Report-knappen.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner[R0].txt
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adwcleaner hittar:

 

# AdwCleaner v3.017 - Report created 20/01/2014 at 14:56:44
# Updated 12/01/2014 by Xplode
# Operating System : Windows 8.1  (64 bits)
# Username : Peter - PETERPC
# Running from : C:\Users\Peter\Desktop\adwcleaner (1).exe
# Option : Scan
 
***** [ Services ] *****
 
 
***** [ Files / Folders ] *****
 
Folder Found C:\Users\Peter\AppData\Local\Temp\Smartbar
 
***** [ Shortcuts ] *****
 
 
***** [ Registry ] *****
 
Key Found : HKCU\Software\SmartBar
Key Found : [x64] HKCU\Software\SmartBar
 
***** [ Browsers ] *****
 
-\\ Internet Explorer v11.0.9600.16384
 
 
-\\ Google Chrome v32.0.1700.76
 
[ File : C:\Users\Peter\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\preferences ]
 
 
*************************
 
AdwCleaner[R0].txt - [4308 octets] - [19/01/2014 23:39:43]
AdwCleaner[R1].txt - [993 octets] - [20/01/2014 08:28:07]
AdwCleaner[R2].txt - [1113 octets] - [20/01/2014 14:56:17]
AdwCleaner[R3].txt - [910 octets] - [20/01/2014 14:56:44]
AdwCleaner[s0].txt - [3268 octets] - [19/01/2014 23:40:42]
AdwCleaner[s1].txt - [1017 octets] - [20/01/2014 08:28:45]
 
########## EOF - C:\AdwCleaner\AdwCleaner[R3].txt - [1089 octets] ##########
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.

Klicka på Clean-knappen.
Tryck på OK.
Tryck på OK fler gånger om det kommer upp meddelanden.

Datorn kommer att startas om.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner[s0].txt
 

2. Men inget om snap.do där så tydligen behövs något mer.

 

Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och spara på skrivbordet: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe

 

Starta FRST.
Läs villkoren för programmet.
Klicka på Yes för att acceptera.
Klicka på Scan-knappen.
När det är klart kommer det att ha skapats en log FRST.txt på skrivbordet.
Kopiera innehållet i loggen och klistra in i ditt svar.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...