Just nu i M3-nätverket
Jump to content

W 8.1

owen

Recommended Posts

Hej!

Jag kör min dator i administratörskontot. Efter att jag uppgraderade W 8 till W 8.1 får jag vid start upp fältet:

Val av webbläsare kan inte öppnas med det inbyggda administratörskontot. Logga in med annat konto och försök igen.

Hur kan jag slippa detta meddelande?

Måste, måste jag väl kanske inte men jag har kört så här i många år i Vista och Win 7

och har inte behövt använda lösenord för inloggning och tyckt det varit bekvämt.

Från det jag trycker på datorns startknapp tar det c:a 10 sekunder tills Windows startar.

Men från Win 8 med sina appar är ju de flesta inte klickbara i det konto jag kör.

Skulle gärna köra i mitt användarkonto om jag kunde logga in direkt som jag gör nu utan krav på lösenord.

Tips på hur det kan göras?

• 4 weeks later...

Se t ex //eforum.idg.se/topic/340810-guide-logga-in-i-windows-automatiskt-utan-att-ange-lösenord/

Det är så lätt att få datorn infekterad idag att det är mycket bra att försöka använda sig av de skydd som finns i Windows, t ex inte använda det inbyggda administratörskontot som är helt öppet.

Se t ex //eforum.idg.se/topic/340810-guide-logga-in-i-windows-automatiskt-utan-att-ange-lösenord/

Det är så lätt att få datorn infekterad idag att det är mycket bra att försöka använda sig av de skydd som finns i Windows, t ex inte använda det inbyggda administratörskontot som är helt öppet.

Jag har förstått att det är Val av vebbläsare, som tant EU har påptvingat Microsoft, som är orsak till meddelandet.

Jag vill bara veta hur jag får bort den appen.

Tack snälla någon!

Val av webbläsare kan inte öppnas med det inbyggda administratörskontot. Logga in med annat konto och försök igen

Skapa ett annat konto och gör valet - ta sedan bort det kontot  ;)

Skapa ett annat konto och gör valet - ta sedan bort det kontot  ;)

Jag har redan ett annat användarkonto men innan jag flyttat över allt till det kontot ville jag om möjligt få bort webb-valet .

Hej! Dina problem har sitt ursprung i att du använder (har aktiverat) ett konto som normalt är inaktiverat (på mycket goda grunder) i Windows 8.

Dina problem löses nog bäst genom att du skapar ett nytt konto, som har administrativa behörigheter, t.ex. PCAdmin.

Skapa samtidigt ett nytt vanligt användarkonto: t.ex. "Owen"

och inaktivera det inbyggda administratörskontot igen.

(Starta CMD som Administratör (PCadmin), skriv in: "net user administrator /active:no" osv.)

Använder du sedan PCAdmin kontot för de få gånger du egentligen behöver administrativa behörigheter och skapar en autoinloggning till ditt eget konto ("Owen") så kommer både appar och Inaktivering av webb-valet att fungera!

Fördelen är att du får en mycket säkrare dator (= bättre skyddad mot smittor, hackare och andra angrepp) vilket i längden leder till att datorn fungerar bättre!

Det är inte krångligare än att du låser bilen när du parkerat inne i stan.. eller låser dörren när du går hemifrån!  

• 2 weeks later...

Rekommenderar ni att uppdatera? Finns det någon säkerhetsrisk att inte göra det?

Jag får en popup om detta då och då. 

Om du uppgraderar får du en del förändringar som många tycker är bättre, och ändå fler med den större uppdatering (Windows 8.1 Update 1) som kommer om några månader.

Men det är än så länge inga säkerhetsproblem med att inte uppgradera eftersom version 8 utan uppgradering får säkerhetsuppdateringar i ett par år till.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...