Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bsod i Windows 8


belton

Rekommendera Poster

Hej, jag får bsod hela tiden. Började igår när jag skulle dra igång ett spel, krasch. Testade ett annat spel och samma sak. Har även hänt nu när jag bara surfade efter lösningar på problemet.

 

Felkoderna verkar variera, den ena var med USB någonting och den andra var Irq not equal or less.

Är illa bevandrad i Windows 8 så är osäker på var jag hittar kraschloggen.

 

Är tacksam för all hjälp jag kan få att felsöka.

 

Jo gick in i enhetshanteraren också och där är det gul triangel på "USB-rotnav". Försökte ominstallering drivrutinerna till denna genom enhetshanteraren men det funkade inte.

 

/belton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När felkoderna varierar mycket beror det ofta på något hårdvarufel, t ex minnesfel eller dålig hårddisk. Men eftersom du har en varning i Enhetshanteraren kan du pröva med att göra en systemåterställning till innan problemet började: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-reset-pc

Obs! Endast avsnittet "Så här återställer du datorn till en tidigare tidpunkt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det har blivit värre nu och det går knappt att starta innan jag får blåskärm. Har försökt att reparera med windows-skivan men den säger att den är ogiltig eller att filer saknas. Det är en original windows-skiva så ska inte vara något fel.

Gick inte heller att starta en ominstallation.

 

Jag ska ikväll plocka ur allt onödigt, grafikkort, extra hårddiskar etc. För att se om det går att lösa.

 

Det jobbiga nu är att den säger att windows är ogiltig när jag ska installera om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som snabbt accelererande hårdvarufel. Testa med hjälp av testprogram som du lägger på en CD-skiva (USB-minne) och som du sen startar datorn från så krävs det ingen fungerande Windows.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86: http://www.memtest.org/
 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör memtest86 nu och det smattrar rött kan man säga. Jag har 16 gig ram installerat och undrar om jag kan se sen vilken eller vilka stickor som är paj? Eller ska man testa 1 sticka i taget? Den är uppe i 600 000 errors och fortsätter ticka. Säger mig inte så mycket men det ser ju inte bra ut:)

 

Hur länge ska jag köra testet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan avbryta minnestesten direkt så fort fel eller "Error" börjar dyka upp.

 

Hittar den fel och om man vet hur man skall göra, så plocka ut alla minnesmoduler utom en och kör testen igen.
Skifta minnesmodul och kör en minnesmodul åt gången och det går mycket fortare med mindre minne, för att se vilket/vilka det är som felar. Märk upp felande minnesmodul, för vid ev. reklamation skall alla minnesmoduler i ett minneskit skickas med.
Viktiga tips då i detta inlägg #12 http://eforum.idg.se...ost__p__1581486
 

När det gäller hur länge man bör köra Memtest - se Guide - Minnestest

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att testa för fullt nu! Den första verkade funka fint. Dock så gick det inget vidare med den andra Stickan jag stoppade i. Datorn startade om sig fler gånger och jag fick ingen bild på skärmen alls.

 

La den åt sidan och stoppade i den tredje Stickan och då funkade det normalt igen. Så nu står den och tuggar.

 

Jag har fått för mig att man ska köra minnet i par. Vet inte var jag fått det ifrån. Men funkar det att köra 3 minnen om nu ett är paj? Alltså, 3 stickor med 4gb?

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta moderkort gillar inte att 3 minnen i, åtminstone inte om det är avsett för att köra minnen i par (dual channel). Men sånt kan Flyfisherman betydligt bättre än jag. Vet du vad du har för moderkort, eller datormodell om det är en märkesdator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...