Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
DePhaz

Delar sökes till Dell Optiplex GX 110 (Ny inriktning - It's alive!)

Rekommendera Poster

DePhaz

Oj, trevligt. Har eventuellt lite delar på gång från ett annat ställe men det är noterat.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mellin

det där med ram kan vara så att bios bara supportar upp till 256 MB ram

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DePhaz

Liten uppdatering. Dagens avsnitt heter: Konsten att (nästan) överlista en dator. Men vi tar det från början...

Nää, jag fick ingen rätt på datorn med det nya grafikkortet. Hade fått tag på ett grafikkort men om jag startade upp datorn med det så meddelade skärmen: "Input not support" och visade ingen bild. Ibland så visades en svart bakgrund och pekaren syntes men det var snabbt förbi. Det var säkerligen inget fel på kortet men jag fick demontera det igen och testa med ett par minnen som jag också fått. 

Jag kunde inte se hur stora minnena var men vid uppstart visade BIOS 320 MB system minne. Detta måste väl vara efter avdrag för grafiken. Nå, Lubuntu 13 ville inte riktigt fungera med denna mängd minne. Speciellt ohanterbart blev det  på internet där webbläsaren (Chromium) inte behövde mycket motstånd för att krokna. Ja, han är död Jim.

Funderade då kort på alternativ. Olika operativsystem har ju olika systemkrav och jag hade en CD med Ubuntu 10.04 LTS liggande så jag bestämde mig för att testa den.  Kravet för detta OS är 256MB minne och 4GB disk utrymme så jag valde att installera. 

Första installationen gick bra tills det var dags att välja storlek på partitionen. Min vana trogen valde jag att rensa bort allt och använda hela ytan. Det gick sådär, mycket beroende på att hårddisken användes. Jag startade om och fick (som alltid) Error meddelande om "fan failiur" och att datorlådans lock hade varit öppet. Detta meddelande kommer alltid oberoende om locket suttit på eller ej. Trycker alltid F1 här. Nästa skärm bjöd på ett par nyheter: "Error : No suitable mode found" och "Error : Unknown command "terminal". Ehh, jaha vadå? Väl inne i Ubuntu fick jag meddelande (kommer inte ihåg) men det var väl någon komponent som var fel. Efterföljande omstarter resulterade bara i att skärmbakgrunden visades, inga menyer kunde nås förutom den jag fick fram genom att högerklicka. Istället för att kämpa med det så valde jag att installera på nytt och det gick bra, sånär som på att det måste väljas ett nytt lösenord. 

Efter omstart kom samma skärmar med Error men datorn startade upp ordentligt. Uppdateringshanteraren ville installera viktiga säkerhets uppdateringar och det kunde den ju få göra. Inte kunde jag ana att det skulle ta mer än 6 timmar. Efter denna tid gjorde jag en "hård Reset" (Nä man ska inte göra så jag vet) men jag såg ingen utväg. Efter detta fick jag förslaget att göra en "del uppgradering" och det gjorde jag. Tog ca 15 minuter. Efter detta fungerade datorn bra men det finns som sagt fortfarande vissa problem med grafiken och det  kommer ju skumma Errors vid uppstart. Dessutom ville den inbyggda Filmuppspelaren inte visa flv filer utan stängdes bara av. Mp4 fungerar dock. Jag kunde till och med gå in på detta forum (nu med Firefox), något jag inte kunde innan. All reklam fick nämligen Chromium att slå bakut men FF stod pall. EN gång i alla fall. 

Jag vet inte om jag ska hålla där eller om jag ska gå vidare med projektet. Jag har liksom tappat lusten att mecka mer med detta nu. Och i skrivande stund fungerar det dock som det ska (men jag skriver detta på en annan dator). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DePhaz

Under post 54 läser jag: "Postad 22 juli 2015 klockan 22:12". OMG, det var inte i förrgår!  :blink:

Men bättre sent än aldrig!  :)  Jag fick aldrig någon rätt på Linux eller internminnet så jag gav upp. Datorn stod här och skämdes (och tog plats) och under tiden ägnade jag mig åt andra saker. Helt bortglömde hann den dock aldrig att bli. Tänkte så en januari dag att man kanske skulle ta sig tillbaka till någon slags ursprung och med lite tur lyckades jag få tag på ett exemplar av Windows 98. En 20GB hårddisk med passande anslutning fick det också bli. 

post-123285-0-81675700-1487411072_thumb.jpg

Fläktarna ska dock inte användas till detta projekt  ^_^

Nu blev projektet helt plötsligt lite roligt igen (det är alltid roligt att pilla med hårdvara) och det var med glädje jag satte mig för att installera operativsystemet. Men nä, det gick inte så bra. Av den timme det skulle ta att installera alt blev det nästan det dubbla och då jag gjort operationen ett par gånger "back in the days" med 32MB ram och Pentium 2 MMX så vet jag att det går ganska fort. Nå, så småningom blev det hela klart men inte blev det bra inte. Det var någon viktig fil som som saknades och fortfarande var det bara 16 färger. Drivrutiner fanns det ju inga och en massa andra problem. Då tog jag beslutet att lyfta min hand från detta projekt.  :(

En vän/kollega vilken kan ett och annat om datorer kopplades in på fallet med ordern: "Fixa när du har tid". Jo, han är upptagen men han fick tid över då och då. Jag hade samlat ihop de minnen jag hade men tydligen blev det ingen ordning på maskinen förrän jag gjort en sista inventering. Ett av dessa minnen var märkta "sync" och min vän tänkte att: "inte 17 kan jag montera ett sync minne". Nå, han petade dit minnen och helt plötsligt: Bang! 512MB internminne!  :D Han erkände att han blivit förvånad. Ett efter ett betades så felen av: Felmeddelandet "Fan failure" berodde på att kontakten kopplats in fel, drivrutiner laddades ner och installerades och på min inrådan stängdes också varningsfunktionen för öppet chassi av. Det hade jag kunnat fixa själv men i alla fall. Grafik bitet blev tydligen lite motig men jag plockade ett grafikkort från min gamla Windows 98 dator och det fungerade fint. 

Så nu fungerar datorn fint. Nytt (gammalt) system och alla drivrutiner på plats. Korrekta färger och jag kan till och med läsa mina gamla disketter som jag har liggande lite här och där (trodde att de hade blivit dåliga efter lagringen). Tydligen fungerar USB ingångarna lite "sådär" och min vän klagade på CD-rom drevet. Nå, vi får se hur det går. Den optiska enheten fungerade  bra när jag testade den i alla fall. 

Så nu är projektet äntligen avslutat!  :thumbsup:  Och än en gång kan det konstateras att "Skam den som ger sig".  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mellin

Bättre sent än aldrig :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Härligt att höra! Jag gillar sådana projekt. :thumbsup:

Jag har ju en ett gäng gamla (och även oanvända) backupband, förutom dom större 5,25" så även dom mindre 2,5" vilket rymmer hör och häpna 4GB.

Dess bandläsare hade naturligtvis stöd för Unix System V R4 men även för Windows 98.

Bandläsaren passade och kopplades in i en vanlig 5,25" plats i chassit och drevs med ett PCI-kort +ström från nätagget som vanligt..

Jag tror faktiskt att jag kan ha kvar detta nånstans...Banden har jag i varje fall kvar.

Den större varianten med 5,25" band (max 500MB) krävde en särskild låda ansluten via SCSI-port, och av en händelse har jag också ett sådant SCSI kort för PCI-bus som du eller någon annan kan få mot fraktkostnad. Ligger nog nånstans i orginalkartong med manual nånstans i förrådet.

Ja inklusive en verkligt häftig HP-skanner för SCSI Kostade över 30 000:- då  och ligger också i en kartong  med alla manualer och s/w främst för Windows 98 eller Unix System V R4

Kan också ges bort. Lite osäker på vad jag har faktiskt...

Mvh :)

Ps. Denna bild är skannad med just denna gamla SCSI HP skanner och Adobe Photoshop 7 tror jag jag hade då:

Och det är imponerande kan jag tycka trots att jag sänkt kvaliteten om bilden från orginal för att kunna skicka på Eforum .

hotrod1.BMP

Ps. 2. gjorde om bilden till JPEG vilken ursprungligen kommer från Västerås Powermeet 99-08-11.

I allt väsentligt är bilden orginal från skanning, med den skillamden att viss information är borttagen eftersom bildstorleken skulle krympas -. inget är "finputsat eller i efterhand polerat i Photoshop".

Kameran är däremot en billig variant som polaren hade ej en systemkamera.

post-73434-0-60785000-1487436194_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...