Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur mycket bör man köpa för?


bobhansson

Rekommendera Poster

Hej allihop

 

Går o drömmer mig bort till o köpa en ny speldator. Men innan jag ens ger mig in i detaljerna på vad man ska köpa tänkte ja fråga om råd på hur mycket man bör köpa för?

 

Har inte pengarna liggandes utan behöver spara ihop så vore kul o veta hur länge jag skulle behöva göra det.

 

Så hur stor budget behöver man idag för att få en vettig speldator? Är ju alltid att ju mer man lägger desto bättre får man men bör ju ändå finnas en ok/bra speldator för ett vettigt pris?

 

Har inga problem med att bygga själv, och skulle vilja kunna köra Skyrim på max och känna att den klarar sig emot kommande spel som witcher 3 osv.

 

Några tips på hur stor budget jag bör sikta på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det du frågar om är nästan omöjligt att svara på. Kanske mest för att det är ju så många personliga preferenser som styr vilken typ av hårdvara du skall välja, till syvende och sist är det ju du som skall vara nöjd.

 

Men för att börja någonstans, vad har du tänkt själv? Har du tittat på de olika arkitekturerna, Intel vs. AMD?

Är en flashig låda med mycket bling-bling viktigt för dig eller är det bara innehållet som ska räknas?

Ska din dator "toppa" direkt eller kan du tänka dig att uppgradera efter hand? Saker som man kanske kan komplettera senare är tex. SSD-disk, mera RAM-minne eller kanske blueraybrännare.

Har du själv funderat på ett max-pris, att mer än så får det inte kosta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Skrotnisse!

 

Jadu bra frågor, hade ja ärligt inte riktigt tänkt på.

 

Jag har inga problem med att uppgradera med årens lopp, har för vana att köpa nytt grafikkort efter 2-3 år. Hört bra om SSD disk så det vore ju kul o ha o samtidigt 8gig ram men resten vette tusan.

 

Hade tänkt mig runt 9 o vore kul o inte bryta 10. Men intel vs AMD.. Ingen aning, spelar det nån roll? Har fått för mig att intel är lite dyrare medans AMD levererar samma kvalite billigare?

 

Var börjar man då tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Ett tips är att du tjackar den konkurrerande datortidningen Datormagazin. De brukar ha i varje nummer något de kallar DMZ-riggen, en ihopplocksdator för runda slängar 9-10000 kr och som då bör kunna passa dig. Ingen värstingdator men något som väl bör kunna driva olika spel med bra prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite generellt om Intel vs. AMD, hoppas jag inte startar värsta flamedebatten nu...

 

Intels processorer är lite dyrare av den anledningen att de helt enkelt presterar bättre an AMD. Vilket i sig är en sanning med modifikation eftersom AMD's flerkärniga processorer är bättre på att hantera att man kör många program samtidigt då de klarar att hantera många programtrådar samtidigt. Dock är de flesta spel fåtrådiga och det är då AMD processorerna inte klarar att prestera lika bra som Intel. Detta är sagt rent generellt, jag tror det finns personer på forumet som kan förklara det här mycket bättre och detaljerat än mig.

 

Men generellt kan man också säga att en AMD-processor ger mera per investerad krona, å andra sidan drar AMD's prollar mera ström än Intels så den inbesparingen tappar man på ett längre tidperspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla tips!

Låter som jag får läsa på lite vad det är jag egentligen vill ha. Den Mr.PC såg bra ut och känns bra att utgå ifrån.

 

Tillbaka till ritbordet! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, artikeln i PC FÖR ALLA ska du inte rätta dig efter. Antingen är det ett tryckfel eller också vet inte den personen mycket om datorer. GTX 840 som nämns finns inte på marknaden för konsumenter och är dessutom ett dåligt grafikkort.

 

Framförallt GTX840, det näst bästa i grafikkortsväg just nu.

 

Detta påståendet är rent ut sagt, bara skitsnack. Däremot kan du konfigurera din dator på Mr PC. Det kan du också göra på andra siter. Tänk på att operativsystem inte ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...