Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

run time error i program byggt i access, vad göra?


hostname81

Rekommendera Poster

Hej, har jobbat ganska mycket i access och hjälper en person med ett program i access som fått ett felmeddelande. Det är inte jag som byggt det och han som gjort det är inte kvar i livet så han kan inte tillfrågas. Det är ett ekonomi program för bland annat tidpapportering i projekt, skicka fakturor m.m.

Problemet började nu vid årsskiftet och felet den säger är run time error 2147467259 (80004005) drivrutin för odbc microsoft access ÅÅÅÅMMDD. Problemet uppkommer bland annat när man skall starta ett nytt projekt och väljer ett datum i år 2014. Då kommer felmeddelandet och sedan så stängs programmet ner. Han som använder programmet har i programmet ändrat till 2014 och vissa saker i programmet har då skett automatiskt så att det syns att han ändrat till 2014 men tydligen fungerar det inte som det skall. 

 

Jag har inte stött på något liknande problem tidigare och via googling så hittar jag flera med run time error 2147467259 men ingen som har resten av felmeddelandet. Nån som har tips på hur man kan lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att det finns en kontroll av datum som gjorts för många år sedan, för att undvika att felaktiga datum matas in. Om programmet gjordes för många år sedan kan maxdatum satts till 2013-12-31 odbc-databasen (eftersom det är ett odbc-meddelande).

 

Förslag på lösning:

Alt 1) Kontrollera valideringsregler i databasen.

Alt 2) Prova att manuellt lägga ett projekt i projekttabellen- se om ni får liknande fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att det finns en kontroll av datum som gjorts för många år sedan, för att undvika att felaktiga datum matas in. Om programmet gjordes för många år sedan kan maxdatum satts till 2013-12-31 odbc-databasen (eftersom det är ett odbc-meddelande).

 

Förslag på lösning:

Alt 1) Kontrollera valideringsregler i databasen.

Alt 2) Prova att manuellt lägga ett projekt i projekttabellen- se om ni får liknande fel.

Felet var precis som du skrev en datum kontroll som var sätt till 2014-01-01 ändrade man detta till 2015-01-01 så fungerade det. Konstigt att jag inte tänkte på det själv men stort tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra valideringstexten också så att det står "2015-01-01" istället för "ÅÅÅÅMMDD" och hänvisa till tabellreglerna så att ni inte råkar ut för ett "nytt" konstigt fel nästa år ;)

 

Eller ännu bättre ändra till 2024-01-01 så är n felfria i 10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...