Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem - varierande hastighet


ayledog

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har 24 MBit bredband via BBB och använder mig av deras Zyxel modem/router. Jag har nyss köpt en ny Router(Asus RT-AC66U) och bryggat modemet så att Asus-routern kör nätverket.

 

Probelemet uppstår i att jag har en väldigt flukturerande nätverkshastighet trådlöst. Igår kväll hade jag 2-3 Mbit ner, och i morse hade jag 13-14 Mbit ner, i övrigt samma förutsättningar.

 

Jag vet att trådlöst nätverk är ett h**e att felsöka, men är det någon som har en idé om vad det kan vara?

 

//C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Bor i villa så ingen direkt konkurrens kring utrymmet. Har också installerat senaste FW på router. Har ett sonos system men har lagt det på olika kanaler. Det är just på kvällen som det sackar ner, konstigt som tusan...

Fler tips?

 

//C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många andra trådlösa nätverk ser datorn på kvällen när det är långsamt?

Började problemet i samband med att du kopplade in Asus-routern?

Om du har någon bärbar telefon så stäng av den och dess basstation för att kolla om det beror på dem.

 

PS. Apropå Asus-routrar: http://www.idg.se/2.1085/1.541968/asus-tapper-till-sina-routrar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår endast på kvällen och endast i det trådlösa nätet. Med kabel får jag alltid 14-16 mbit/s. Jag har kanske 2 andra wifi-nät som jag ser, grannar etc.

Problemet har funnits där ca 2 månader och innan asus-router, men tack för tipset om artikeln :)

Ingen bärbar telefon eller liknande.

//C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar två longshots:

 

Har du fått snyltgäster? I din routers inställningar borde det finnas en meny som visar vilka enheter som är anslutna till ditt nätverk, kolla där om alla enheter känns igen.

 

Lågenergilampa. De kan ju störa och ställa till det på alla möjliga (och ibland omöjliga sätt) sätt. Eller någon annan elektronisk utrustning du kan komma på att du tog i bruk för 2 månader sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input.

Jag har kontrollerat så att ingen är inne och snyltar, satt nytt login på router samt på nätverket.

 

Dock hade jag ingen kännedom om lågenergilampors effekt på WiFi. Jag får testa detta. Men eftersom hela huset är fullt med dem så kan det bli en kostsam korrigering...

 

Fler tips?

 

//C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu påstår jag inte att energilampor konsekvent stör WIFI, dock är lågenergilampor kända som störkällor för flertal problem, tex störningar i ljudanläggningar och tom. fjärravlästa elmätare som visat fel pga. dessa. Så har man otur och använder en sådan på fel ställe, eller att man använder en fel typ av lågenergilampa så kan det ge oönskade effekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Smartphone? Du kan med appar mäta styrkan på nätet och se om du kan få någon ledning där.

Finns kanske någon som visar vilken kanal som grannarna använder så att det går att välja en bra kanal som är långt från de andra.

 

Bluetooth är en annan möjlig störningskälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är märkligt.

Gjorde lite tester igår(som ej är vetenskapligt godkända:) men där jag i min Macbook ligger på runt 14Mbit/s trådlöst, men på min två iEnheter(iPad & iPhone) ligger på 2-3 Mbit/s.

Någon som har en idé kring detta?

 

//C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara skillnad på kvalite på hårdvaru och drivrutiner. Läste någon som skrev att hans SmartTv var betydligt sämre än annan hårdvara när det gällde hastighet på Wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...