Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Centrera över kolumner?


TheCaper

Rekommendera Poster

Jag lägger in fakturor i excel och en faktura kan ha flera artiklar. Dessa artiklar vill jag ha med till varje faktura. Jag vill även få med en sammanställning av antalet fakturor och sedan göra en rapportering iform av pivottabeller.

Mitt problem är att om jag gör en rad till "faktura 123" och så har den "faktura123" 3 st artiklar, så vill jag inte göra 3 st rader med "faktura 123" för då kommer "faktura 123" bli visad som 3 st fakturor. Jag tänkte då använda mig av "centrera över kolumner" för att lösa detta, men då blir bara den översta artikeln kopplad till "faktura 123", de resterande hör till "tom".

Hoppas att ni förstår vad jag menar!

Bifogar ett exempel på hur jag vill att det ska vara.

 

Bok1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att pivot ska fungera måste du ha en "riktig" tabell som grund. Dvs klar definierade poster precis som i en databas. 

 

Bästa tipset för Excel är faktiskt att behandla Excel som en databas med rapporter så kommer Excel fungera som bäst.

 

Rekommendationen är alltså att ställa upp en tabell där du på varje rad anger till vilken faktura och vilket antal det är av en vara.

 

men för att göra det enklare att mata in kanske du vill mata in i en enklare mall, formler kan sedan föra samma data i en tabell som din pivot kan använda.

 

Ger dessa ord dig några tankar om hur du kan lägga upp det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...