Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Jag är ute efter ett videoredigeringsprogram där jag kan klippa ihop filmer från min gamla videokamera (Panasonic NV-GS200) med mini-DV-band och våra mobiler (Samsung galaxy S3 och S4) och bränna ut på DVD.

 

Är inte ute efter några avancerade redigeringsfunktioner i övrigt, det är mest familjefilm på barnen. Har använt Windows Moviemaker innan och varit nöjd med det, förutom att det inte går att sätta ihop en film av de olika kamerorna. De gratisprogram för att konvertera videofiler som vi testat har vi inte fått att fungera.

 

Nu funderar jag på att köpa Pinnacle Studio 17. Någon som har erfarenhet från att klippa ihop film från olika kameratyper i detta program, eller någon som vet något annat enkelt redigeringsprogram som är lämpligt?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har väl här på eforum kommit fram till att programmet Freemake är ett mycket kompetent gratisprogram. Har själv nyttjat det flitigt nu några veckor för att skapa "Legal DVD" av filmer sparade som .mp4.

Där har jag dock inte klippt delar ur de .mp4 jag hade utan bara låtit lämpligt antal .mp4 utgöra kapitel i den färdiga DVD,n.
Jag skulle kunna testa lite mer om du inte prövar (prövat?) själv.

Se upp med vad du väljer att tillåta vid installationen bara. Och det är en del reklam "inuti" programmet, uppmaningar att ladda hem typsnitt osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har väl här på eforum kommit fram till att programmet Freemake är ett mycket kompetent gratisprogram. Har själv nyttjat det flitigt nu några veckor för att skapa "Legal DVD" av filmer sparade som .mp4.

Där har jag dock inte klippt delar ur de .mp4 jag hade utan bara låtit lämpligt antal .mp4 utgöra kapitel i den färdiga DVD,n.

Jag skulle kunna testa lite mer om du inte prövar (prövat?) själv.

Se upp med vad du väljer att tillåta vid installationen bara. Och det är en del reklam "inuti" programmet, uppmaningar att ladda hem typsnitt osv.

Tack för ditt svar! Det jag i första hand vill kunna göra är att klippa bort delar i mp4 filmerna. Allra helst skulle jag även vilja kunna sätta ihop mp4-filerna med avg-filerna från videokameran så att de hamnar i samma kapitel på DVD-skivan. Du får hemskt gärna testa lite om du vill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att klippa i en sådan .mp4 är "skitlätt"  ^_^

Finns en knapp för det. Dock har jag inte hittat någon inverterad funktion.

Man får alltså klippa bort det man inte vill ha. Vill man ha visning i annan ordning än så som det är inspelat får man hämta in samma film flera gånger och klippa bort ex. i början på den första och sedan klippa bort slutet på den andra.

Det är alltså inte någon sådan "Timeline" dit man drar klippen.

http://www.freemake.com/how_to/how_to_cut_video_quickly

 

Jag testar lite mer och postar nya inlägg allt eftersom jag har något att tillföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det det verkligen .avg ?

Brukar i regel vara .avi som rå-filer på den typen av filmkameror och kan bli väldigt stora innan man importerat dessa i ett lämpligt videoredigeringsprogram, redigerat lite och därefter skapat ett annat utformat på den färdiga filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om freemake. Vi har installerat det nu, det verkar vara ett bra konverteringsprogram. Jag ska prova att konvertera i freemake och sen redigera i windows moviemaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...