Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbare wifi önskas


kenneth G

Rekommendera Poster

Hej

 

Får jag snabbare wifi-hastighet om jag byter abonnemang från 10/10 till 100/100Mbitps?

Har fiber in till en D-Link 655. Har lite problem emellanåt att streama  filmer från router till Tv-n. Sträckan är ca 10m. En vägg i mellan.

Har ca 50dBm signal i rummet där Tv-n står. Skulle 100Mbitps in till routern ge högre trådlös hastighet?

 

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är inte säkert det är flaskhalsen. Prova med att dra kabel för att se om du har samma problem, har du inte det är det inte uppkopplingen utan WLANet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabel funkar utan problem. Brukar ta till detta ibland.

 

Ok- Jag får ett snabbare Wlan med 100/100Mbit in i routern,

Tack för svaret

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite drygt 6 Mbit/s

Det bör tilläggas att emellanåt är det fler en användare som är ute på nätet. Som mest 3 användare. Detta kan nog påverka hastigheten. Routern håller på att vara ett antal år. Har konfigurerat routern att enbart leverera  n så att inte a och g tar ner hastigheten.

/Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högre nominell hastighet ställer oftast högre krav på bra överföring, dvs mindre störningar i form av väggar och andra trådlösa nätverk. Har du prövat hur det går om du aktiverar g-standarden i stället?

Den tillåter en hastighet på 54 Mb/s i luften vilket kan ge upp till ca 25 Mb/s i filöverföringshastighet.

Hur går det att skicka en fil mellan två datorer trådlöst? Det säger ju något om den verkliga hastigheten i det trådlösa nätverket utan att en lägre internethastighet är inblandad.

 

Om det finns andra trådlösa nätverk i närheten kan man få pröva sig igenom kanalerna i routern tills man hittar den med minst störningar.

Om du har en bärbar telefon se till att hålla den och dess basstation på avstånd från router och teve, eftersom det nätverket kan störa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har tittat på bl.a. Asus RT-N66U. Eftersom Tv-n ej har AC-kort så kan jag inte tillgodogöra mig den nya tekniken.

 

Men om ingående hastighet till routern påverkar den trådlösa hastigheten positivt så kanske man bör åtgärda den först?

/Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju också prova byta frekvens från 2,4GHz till 5GHz det finns mest störningar på 2,4GHz från annan utrustning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat g. Bor i en villa så att det är långt mellan grannarna som kan störa, Jag har provat att byta kanal.  Jag tycker att det går bra att hämta filer inom nätverket. Jag störs inte av tiden. Men det är vid filmvisning som det märks och speciellt vid högupplöst. Jag har kanske för stora krav?

D-link 655 har bara 2,4.GHz.

 

Jag har Alltele som leverantör i dag. Genom att byta leverantör till ex T3, Bahnhof, Riksnet eller Universal så sänker jag kostnaden med 50kr i månaden och höjer hastigheten från 10Mbit till 100Mbit. Kollade upp detta idag därav frågan om jag får högre hastighet via Wlan om jag höjer ingående hastighet till routern.

/Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor också i villa. Har dragit 3 kablar från routern till de andra datorerna och tv i hemmanätverket för att slippa de problem som du beskriver. Den hastighet du praktiskt får med wifi är för låg för att klara att strömma video. Tror inte att 100 MB garanterat löser dina problem. Det är trevligt om man kan få internet 50 kr billigare/mån än dagens kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken kryptering/säkerhet har du inställt på wifi? För bästa genomströmning rekommenderas wpa2/psk med cipher satt till aes.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har tittat på bl.a. Asus RT-N66U. Eftersom Tv-n ej har AC-kort så kan jag inte tillgodogöra mig den nya tekniken.

 

Men om ingående hastighet till routern påverkar den trådlösa hastigheten positivt så kanske man bör åtgärda den först?

/Kenneth

Det där är inte riktigt sant och några har redan påpekat detta. Eftersom det fungerar när du använder en kabel mellan router och tv så kan det ju inte vara kopplingen mellan router och "internet" som är för långsam. Den är ju densamma oavsett om du kör med tråd eller trådlöst.

 

Tänk dig att det är bilvägar det handlar om. Ut mot internet har du nu 10/10. Vi säger att det motsvarar en motortrafikled med 80 km/h.

Mellan router och tv har du två alternativa vägar:

Antingen med kabel vilket motsvarar en motorväg med (minst) 120 km/h eller så använder du trådlöst och det är kvalitén på den vägen som är okänd. Eftersom det inte går så bra trådlöst så kan det vara så att den bara är en liten grusväg med en maxhastighet av 30 km/h eller så är det en större väg, typ en landsväg men den är full med hål (störningar) så även om man får köra fort på den så flyter trafiken ändå inte bra.

 

Det kan vara så (som någon skriver här ovan) att nu när du valt att bara köra N-läge så har du gjort en väg som är som en motorväg, men den är full av hål och väldigt ojämn. Då skulle det kunna fungera bättre med en 90-väg som inte är full av hål och där trafiken flyter (och där högsta tillåtna hastighet ändå är snabbare än din inkommande 80-väg).

 

(Ok, analogin haltar, men kanske den hjälper upp förståelsen något.)

 

Jag har en Asus RT-N66U och oftast får jag ca 96-97 Mbps trådlöst till min stationära dator när jag mäter på Bredbandskollen och det tycker jag är okej.

 

Så nej, att byta till 100/100 är inte en given lösning på dina trådlösa problem. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del av råden har jag testat. Jag har kryptering wpa2 psk, aes. Jag har provat att sätta routern i olika lägen som g, - a,g,n.

Personligen är jag inne på att avståndet är väl långt att köra hd-material trådlöst med 10Mbitsps abonnemang. När jag konverterar mina filmer till Xvid format då flyter det på bra. Asus Rt N66U verkar vara en bra router enligt många användare.

 

Tack för alla råd. Jag skall byta bredbandsleverantör pga det dåliga utbytet pris/Mbitps. (Se ovan inlägg). Om det sedan ger bättre resultat då är det en bonus. Sedan kanske jag byter till en Asus. Trådat är inte att tänka på pga svårigheter att dra.

 

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det inte går att dra nätverkskabel hela vägen kanske du kan flytta routern lite grann närmare eller högre upp, och även riktningen på antennerna kan ju påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...