Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oönskad internetadress


Farbror Blå

Rekommendera Poster

Hej!

 

Låt oss se om detta program visar något:

 

Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.
Klicka på Report-knappen.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner[R0].txt
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta då och bifoga den i stället. När du klickar på knappen "Använd fullständig editor" så ser du hur man bifogar filer i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om du i Kontrollpanelens lista över installerade program hittar något av nedanstående program så avinstallera:

Folder Found C:\Program Files (x86)\BabylonToolbar
Folder Found C:\Program Files (x86)\DealPly
Folder Found C:\Program Files (x86)\DealPlyLive
Folder Found C:\Program Files (x86)\Giant Savings
Folder Found C:\Program Files (x86)\Media Finder
Folder Found C:\ProgramData\Babylon
Folder Found C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Media Finder

2. Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.

Klicka på Clean-knappen.
Tryck på OK.
Tryck på OK fler gånger om det kommer upp meddelanden.

Datorn kommer att startas om.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner[s0].txt
 

3. För ytterligare kontroll spara DDS på Skrivbordet: http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.
Bocka för dds.txt och attach.txt.
Klicka på knappen Start.

När programmet är klart klicka på OK i meddelanderutan.

Mer detaljerad anvisningar på engelska finns på http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/34773/preparation-guide-for-use-before-using-malware-removal-tools-and-requesting-help/ punkt 6. Om du har problem med att köra DDS inaktivera eller avsluta ditt antivirusprogram.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

 

4. Skanna datorn online på http://www.eset.com/onlinescan/
För att inte skannern ska ta för lång tid på sig stäng av ditt antivirusprogram under tiden.

Avbocka alternativet Remove found threats
Bocka för Scan Archives

Klicka på Advanced Settings
Bocka för:
Scan for potentially unwanted applications
Scan for potentially unsafe applications
Enable Anti-Stealth Technology

Klicka på Scan

När skanningen är klar klicka på List of threats found, följt av Export to a text file. Spara till en fil på skrivbordet, öppna filen, kopiera resultatet och klistra sedan in det i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt alla dina råd, så här kommer tre filer. Det går inte att klistra in idag heller så jag bifogar allt som filer, alltså adwCleaner, dds och attach. DDS-programmet sparade jag inte, utan körde direkt och då kom det upp en rapport automatiskt, hoppas det är rätt. I förbigående vill jag tala om att det kommer nu upp en hel del annonsspam, bland annat i tid och otid blinkande rutor som talar om att jag ska rensa datorn annars är jag illa ute osv osv...

Ska kanske säga också att jag kör Windows 7, och att jag har IE 11 Det senare visar sig orsaka problem ibland, en hel del för att vissa hemsidor ff ifrågasätter IE 11, dessutom relaterade problem har haft en större frekvens sedan jag fick ny modemsticka med 4G från Tele2. Jag kör alltså trådlöst modem i fast dator.

/ Christian

dds.txt

AdwCleanerS0.txt

attach.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett känt problem med forum som är baserade på forumprogrammet från IP Board, det är inte kompatibelt med IE 11 än, och det går inte att klistra in något.

 

Hur gick det med Eset's skanner?

 

Avinstallera "Adobe Reader 9.5.5 MUI" eftersom det är en gammal version med säkerhetsproblem.

 

Hur fungerar webbläsaren nu när det "oönskade adresser"?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast DealPly fanns i Kontrollpanelen, inte de andra i din lista, men däremot finns några av dem i programm x86-mappen. Ska jag inte ta bort dem den vägen då istället?

 

Oops, jag glömde eset-skannern! Ska göra det nu. :-)

Inga andra åtgärder med anledning av rapporterna du fick?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, jag håller på att skanna datorn med Eset men i "step3" tar det evinnerlig tid, den står nästa och tuggar på samma ställe hela tiden. Jag har inget speciellt virusskydd att stänga av, har Essentials, men jag stängde av brandväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt på brandväggen igen för den påverkar inte skanningstiden och är ett bra skydd. Eset's skanner kan ta lång tid på sig för den är mycket noggrann.

 

Är du säker på att mapparna jag räknade upp tidigare som punkt 1 fortfarande finns kvar?

För AdwCleaner borde ha tagit bort dem.

 

Senast loggarna från DDS och AdwCleaner såg bra ut tycker jag. Har du några andra frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så mycket mer i frågeväg. Bara konstateranden:

* Mapparna är tydligen borta. Senaste jag tittade var de i programmappen på C:, men nu när jag kollade igen var de borta.

* Nu har Eset gått i drygt 6 timmar och skannat 77 % i steg 3 av 4. Hittills funnit 26 infekterade filer. Nu är det snart läggedags. Får väl stänga av viloläge å sånt (på datorn alltså, sätta på mitt eget viloläge) ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan vad det plötsligt gick undan! Precis klart efter jag skrev till dig. Som du vet kan jag inte kopiera och klistra in, så jag biogar fil med loggen.

eset.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Esets skanner anser att följande program är annonsprogram och möjligen oönskade (PUP):

C:\Program Files (x86)\GreyGray

C:\Program Files (x86)\VideoPlayerV3

C:\Program Files (x86)\WebexpEnhancedV1

Du får själv avgöra om det är program du vill ha kvar ändå eller avinstallera.

 

Sedan finns liknande saker i dina backup-filer.

 

Hur fungerar dina webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ännu värre nu, det ploppar upp en massa flashade rutor hela tiden. Bl.a. nu när jag öppnade er sida, så kom det upp oönskade rutor som nästan helt täckte sidan så jag knappt kom åt att svara här, och det går inte att klicka bort dem.

Med  backupfiler menar du förmodligen det som ligger i min D:-mapp.

Och det är också ett bekymmer för mig, för den blir väldigt fort full trots att jag har försökt göra inställningar för att få den att låta bli att kopiera allt nytt dit.

Det som vi ursprungligen talade om, nämligen den där sidan som ploppar upp vid sidan om när jag öppnar en sida, den kommer fortfarande upp, alltså den med texten fcbdn photos eller vad det var.

Ska jag byta webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera då:

C:\Program Files (x86)\GreyGray

C:\Program Files (x86)\VideoPlayerV3

C:\Program Files (x86)\WebexpEnhancedV1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia. nu har jag avinstallerat de tre programmen via kontrollpanelen, och startat om datorn vartefter. Och än så länge nu så fungerar webbläsaren bättre.

Men jag bara undrar några saker: När jag startade om tidigare så dök det genast upp ett meddelande från Essentials om ett potentiellt hot som heter Adware:Win32/BetterSurf, som jag tog bort. Den filen har väl inget att göra med "ditt" program Adwcleaner som jag installerade, och ska jag fortsätta ha det programmet installerat?

Sedan så undrar jag: allt det som skannades i Eset, där fick du ju loggen, och vad jag såg i skanningen så gav den ju resultat om 27 infekterade filer! Är det inte något som ska åtgärdas? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du avinstallerade de tre programmen fick du bort 7 av det som Esets skanner reagerade på.

 

VideoPlayerV3 är det som Microsoft Security Essentials (MSE) reagerade på.

 

Esets skanner reagerade på 3 filer som ligger i AdwCleaners karantän och de kommer att försvinna när det programmet avinstalleras.

 

Sedan hittade Esets skanner 7 filer som ligger i mappar för tillfälliga filer. Det är filer som skapades under installationen av programmen men som inte används något mer.

 

Slutligen hittade Eset 8 Backup filer som innehåller olika annonsprogram. De är ju inte olämpliga nu men om du återställer från någon av backup-filerna kommer även annonsprogram att återställas.

 

Är det fortfarande något problem med webbläsaren?

Kör AdwCleaner och bifoga loggen om något hittas.

Kör DDS och bifoga DDS.txt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbläsaren verkar vara ok nu. Tack för all hjälp, hittills! ;-)

Bifogar tre loggar, AdwCleaner (trots att den inte hittade några filer) samt två från dds.

 

Jag var ju tvungen att hitta och installera en ny version från Adobe Reader, denna frågade även om man ville installera ett tillägg som skulle "avaktivera tillägg som man inte använder", som snabbar upp datorn. Och det kan väl inte skada...?

 

Om du sedan tycker att jag ska avinstallera programmen AdwCleaner och DDS, kan du då rekommendera ett annat effektiv vrius/skanner-program som väl kan vara bra att komplettera med utöver Windows Essentials och brandväggen? :-)

attach.txt

dds.txt

AdwCleanerR2.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara trevligt att kunna hjälpa till och tack själv för att du "gillar" mina inlägg.

 

Jag ställer mig tveksam till att installera ett tillägg som ska avaktivera tillägg man inte använder, det låter som ett nollsummespel. Bättre att kolla själv i webbläsaren vad man använder. I Internet Explorer ser du ut att ha dessa tillägg:

Adobe PDF Link Helper, är antagligen till för att visa PDF-filer inuti en IE-flik

Windows Live ID Sign-in Helper, inloggning på Microsoft-konto (e-postadress)

Google Toolbar

Google Shared Dictionary Compression

Developer Tools

Koppling till Microsoft Office

Koppling till Skype

 

Du kan hantera dem i Internet Explorer - kugghjulet - Internetalternativ - Program - Hantera tillägg.

 

C:\Program Files (x86)\VideoPlayerV3 är ju avinstallerat så du kan ta bort mappen.

 

Om du vill ha bättre säkerhet byt ut Microsoft Security Essentials mot något annat gratis antivirusprogram, Avast, Avira, AVG, Ad-Aware Antivirus, Bitdefender (finns kanske ytterligare någon), eller naturligtvis något betalprogram. Se även punkt 3 nedan för kompletterande program.

1. Det är ingen idé att spara på AdwCleaner för det uppdateras rätt ofta.

 

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.
Klicka på Uninstall-knappen.

2. Ladda ner avinstallationsprogrammet OTC till Skrivbordet. http://oldtimer.geekstogo.com/OTC.exe
Dubbelklicka på filen för att starta programmet.
Tryck på knappen CleanUp! och DDS kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Ta bort eventuella loggar.

3. Förbättra skyddet i datorn, se mina Råd för en säkrare dator: http://ceciliasec.wordpress.com/rad/
Det är mycket viktigt att hålla alla småprogram i datorn uppdaterade, gamla versioner av t ex Flash, Java och Adobe Reader innehåller kända säkerhetshål, vilka kan användas av en webbsida för att infektera datorn. Jag tycker att Secunias program (länk på min webbsida) är en bra hjälp för att kontrollera hur det står till med säkerhetshål i datorn och ange vad som behöver åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...