Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fiber i lägenheten


cybertears

Rekommendera Poster

Vi har fiber i lägenheten sen en tid tillbaka.

 

Nu har jag upptäckt varför vi har så många störningar.

 

Det är draget via källaren men ligger synliga bakom vattenrören och dom ligger inte i plaströr.

 

och det är riktigt spänt.

 

Det är lika spänt som en dragen lina som man hängde tvätten på förr.

 

 

Så nu är min fråga om det går att göra något åt det för att dom ska fixa problemet.

 

är trött på att få en sån dålig hastighet och det enda Telia gör är att ge mig ny nätverksutrustning (ny router) 

 

 

När dom bokat tekniker som kommer ut och mäter får dom ett rätt bra värde, men då är det en dator med ubuntu som dom bootar från ett usb. 

 

Hela anläggningen verkar vara ett stort skämt :o

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först med grannarna om dom har samma typ av problem?

 

Verkar lite konstigt om fibern ligger helt synlig i källaren, detta brukar dras så ingen obehörig kan komma åt.

Hoppas dom har konverter, switch och sådant inlåst och väl skyddat.

 

Kan ju också vara ingående till din lägenhet som är något knas?

Om du kopplar datorn direkt till ingående fiberuttag, utan någon router, hur blir det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverkshastigheten påverkas inte av att teknikerna kör Ubuntu.

Annars håller jag med Laso, kolla med grannarna hur det fungerar för dem.

Om hastigheten för grannarna är bra men inte för dig så är problmet hos din utrustning.

Har du kört bredbandskollen och vilken hastighet får du ut jämfört med dina granna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att teknikerna kör Ubuntu är för att de vill ha nått som fungerar. När de kommer ut till kunderna. Med Windows har du ingen aning om datorn fungerar nästa dag. Efter den senaste Windowsuppgraderingen. Eller av något annat skäl.

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.151916

 

När jag fått fiber gick två damer från Familjebostäder (hyresvärd och köpare av fiberinstallationen) runt för att kolla att fiberuppkopplingen fungerade hos de som ännu inte anslutit sig till fibernätet.

De hade en bärbar dator med Windows och fiberuppkopplingen funkade inte hos mig. När de provade. Med sin dator. Med Windows.

Men jag visste att fibern fungerade för jag hade kopplat upp mig till "Startsidan" där man valde internetleverantör tidigare.

Så jag drog ut en nätverkssladd från min dator till fiberuttaget och visade att fibern funkade, tog mig till "Startsidan".

 

Det sista damerna sa innan de gick var att förklaringen till att FIBERN INTE FUNKAT HOS NÅGON de besökt den kvällen kanske berodde på fel på deras dator. :)

 

Nu nämner du Telia. Och det ger mig en misstanke. Det är väl inte så att du kopplar upp dig trådlöst till Telias router?

För i så fall är jag inte förvånad att det strular. Har en vän med Telias fiber och router.

Och det har varit regelbundna problem med den trådlösa uppkopplingen mellan router och dator.

Vilka lösts genom ominstallation av drivrutiner för Telias USB trådlösa kort och omstart av Telias router (dra ut sladden till routerns nätadapter och låt routern vila ett par minuter)

Till slut blev lösningen att använda nätverkssladd från router till dator.

Då upphörde problemen.

 

Till sist, att trådlös uppkoppling dator till router strular är inget unikt för Telias utrustning. En annan vän har router från Bredbandsbolaget och en bärbar Dell Inspiron dator med Windows 7. Det är nästan standard när den datorn startas att den inte får kontakt med routern. Utan Windows 7 måste felsöka problemet (dvs man startar felsökning med några klick) och efter någon minut så fungerar den trådlösa anslutningen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att teknikerna kör Ubuntu är för att de vill ha nått som fungerar. När de kommer ut till kunderna. Med Windows har du ingen aning om datorn fungerar nästa dag. Efter den senaste Windowsuppgraderingen. Eller av något annat skäl.

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.151916

 

När jag fått fiber gick två damer från Familjebostäder (hyresvärd och köpare av fiberinstallationen) runt för att kolla att fiberuppkopplingen fungerade hos de som ännu inte anslutit sig till fibernätet.

De hade en bärbar dator med Windows och fiberuppkopplingen funkade inte hos mig. När de provade. Med sin dator. Med Windows.

Men jag visste att det fungerade för jag hade kopplat upp mig till "Startsidan" där man valde internetleverantör tidigare.

Så jag drog ut en nätverkssladd från min dator till fiberuttaget och visade att fibern funkade, tog mig till "Startsidan".

 

Det sista damerna sa innan de gick var att förklaringen till att FIBERN INTE FUNKAT HOS NÅGON de besökt den kvällen kanske berodde på fel på deras dator. :)

 

Nu nämner du Telia. Och det ger mig en misstanke. Det är väl inte så att du kopplar upp dig trådlöst till Telias router?

För i så fall är jag inte förvånad att det strular. Har en vän med Telias fiber och router.

Och det har varit regelbundna problem med den trådlösa uppkopplingen mellan router och dator.

Vilka lösts genom ominstallation av drivrutiner för Telias USB trådlösa kort och omstart av Telias router (dra ut sladden till routerns nätadapter och låt routern vila ett par minuter)

Och till slut blev lösningen att hon accepterade att använda nätverkssladd från router till dator.

Då upphörde problemen.

Nåja, nog händer det att uppdateringar i Linux också ställer till det för vissa användare, särskilt om man uppgraderar till en ny version vilket är det som är jämförbart med installationen av Service Pack 1 till Vista som du länkar till. Det har du ju själv påpekat många gånger i forumet, skrivit att vissa Linux-versioner inte fungerar för dig.

 

Alla trådlösa förbindelser är störningskänsliga oavsett vem som har skickat ut routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att se ett samband mellan en sträckt fiberkabel och låg hastighet?

Och är det fiberkabeln du ser eller är det koppar till lägenheterna?

En utplattad eller böjd (tvärveckad) nätverkskabel kan ge försämrad hastighet, något jag sett själv men inte riktigt trodde på då/innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, nog händer det att uppdateringar i Linux också ställer till det för vissa användare, särskilt om man uppgraderar till en ny version vilket är det som är jämförbart med installationen av Service Pack 1 till Vista som du länkar till. Det har du ju själv påpekat många gånger i forumet, skrivit att vissa Linux-versioner inte fungerar för dig.

 

Alla trådlösa förbindelser är störningskänsliga oavsett vem som har skickat ut routern.

Du har helt rätt Cecilia. Även uppdateringar med Linuxreleaser ger ofta problem.

Men därför uppdaterar man inte som hemanvändare Linuxreleaser.  Man följer helt enkelt principen.

"If it ain't broken don't fix it. "

 

Och vad det gäller de Windows datorer som används för temperaturloggningar på jobbet på kundernas anläggningar så uppdateras de aldrig.

Det är förbjudet att koppla in dom till nätverk pga risken att nått händer.

Skador orsakade av skitprogram. Eller skador som en följd av en Windowsuppdatering.

 

De färdiga Excelfilerna med temperaturkurvorna/temperaturloggningarna flyttas med USB minnen från mätdatorn för att minska risken för skador på mätdatorn.

Vid en nätverksuppkoppling av mätdatorn.

USB-minnen som förhoppningsvis rensas från skit när de ansluts till nätverksansluten dator.

 

Så jag gissar att Telias tekniker som kollar fiberuppkopplingar med Ubuntu gör likadant.

"If it ain't broken don't fix it. "

Dvs man håller inte på och uppdaterar. Om det inte finns problem.

För uppdateringar är aldrig riskfria.

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.540795/microsoft-utlovar-snabb-buggfix-for-surface-pro-2

Kruxet med Windows är att det är så vanligt så det är lönsamt att i masskala konstruera skitprogram för Windows.

Precis som det är lönsamt att i masskala konstruera skitprogram för Linuxreleasen Android.

Så att inte uppgradera Windows är kanske att be om problem.

Men det är inte lönsamt att i masskala konstruera skitprogram för Ubuntu.

För det går troligen mer än 100 Windowsdatorer för varje Ubuntudator.

Troligen totalt olönsamt konstruera skitprogram inriktat mot Ubuntu på en dator som enbart används för att kontrollera internetuppkopplingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få kontroll över en linux-dator är cyberkriminella mycket intresserade av. Men det är mycket svårare än att ta kontroll över en Windows-dator. Nybörjardistributioner, som Ubuntu har inte root-kontot aktiverat och endast root kan ändra systemfiler. Ett effektivt sätt att stoppa "malware" är att montera /home med optionen -noexec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först med grannarna om dom har samma typ av problem?

 

Verkar lite konstigt om fibern ligger helt synlig i källaren, detta brukar dras så ingen obehörig kan komma åt.

Hoppas dom har konverter, switch och sådant inlåst och väl skyddat.

 

Kan ju också vara ingående till din lägenhet som är något knas?

Om du kopplar datorn direkt till ingående fiberuttag, utan någon router, hur blir det då?

det är många i huset som irriterar sig på hastigheten.

 

Jag har lite svårt att se ett samband mellan en sträckt fiberkabel och låg hastighet?

Och är det fiberkabeln du ser eller är det koppar till lägenheterna?

En utplattad eller böjd (tvärveckad) nätverkskabel kan ge försämrad hastighet, något jag sett själv men inte riktigt trodde på då/innan.

det verkar va koppar som går upp till lägenheterna.

men sånt ska inte heller vara synligt :o 

 

folk i huset har till och med haft så stora problem pga att kablarna som är uppdragna till lägenheterna är så spända att dom sitter inte ens kvar i själva kontakten.

 

min granne har fått kontaktera om sin en gång pga det. Till och med teknikern som var hos han sa att man inte kommer kunna kontaktera om den kabeln en gång till för då hade inte kontakten kunnat sitta i väggdosan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är som du säger jessar94, så låter det som att något har hänt när fiberanslutningen har blivit inkopplad.

Är det kanske slarvigt uppbyggt/installerat?

Vad säger skrivet avtal osv...

 

Kolla med grannarna igen, gå gärna ihop så många som möjligt av dom som har problem, kontakta fastighetsägaren/föreningen, och påtala att det fortfarande är fel.

 

Ta gärna upp problemet med att det är enligt teknikern börjar bli svårt med viss service.

 

Tjata, dom som ska betala, fastighetsägaren/föreningen, vill ha nöjda kunder/boende, kanske dags att dom tittar på avtalet, om det har blivit rätt utfört?

Ni som hyresgäster/medlemmar i föreningen, har ju en månadsavgift som ni ska betala, som ni då kanske inte kan utnyttja på rätt sätt, inte så kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...