Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny Acer laptop med w8, skapa återställnings USB?


Ludgab

Rekommendera Poster

Då jag uppehållit mig i mac-världen de sista åren och inte är så datorkunnig så undrar jag om jag ska skapa en USB sticka med återställningsfunktion? Har sett att det finns två alternativ på återställning i w8 och de är kanske tillräckligt bra för att det ska bli onödigt? Laptopen har ingen DVD-läsare. Tacksam för råd och ni behöver inte säga att jag är okunnig för det vet jag redan ;)) Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör se till att du har möjlighet att installera Windows 8 även för det fall att hårddisken går sönder och du måste installera Windows 8 på en ny tom hårddisk. Ett USB-minne med återställningsfunktion låter utmärkt för detta fall medan funktioner inbyggda i Windows inte hjälper.

 

Fler frågor? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör se till att du har möjlighet att installera Windows 8 även för det fall att hårddisken går sönder och du måste installera Windows 8 på en ny tom hårddisk. Ett USB-minne med återställningsfunktion låter utmärkt för detta fall medan funktioner inbyggda i Windows inte hjälper.

 

Fler frågor? :)

Jättetack Cecilia :) jag kollade o jag behövde minst 16 gig pinne för detta.

 

En följdfråga eller två. Kommer då hela windows 8 ligga på denna minnespinne som jag isåfall bootar från eller kräver det en ny hårddisk där det redan finns en dold windowspartition? Jag antar på det du redan svarat att allt som behövs kommer att ligga där och att jag direkt startar från pinnen och följer instruktionerna.

 

Kommer jag att behöva licensnumret på w8 programvaran? Stod förr i tiden på en märklapp någonstans på laptoppen så jag ska kolla vad jag hittar?

 

Stort tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så :)

 

Nu är det ju datortillverkarna som är ansvariga för programmen som skapar återställningsmedia, men normalt är det ju tänkt att det ska gå att byta ut hårddisken, starta datorn från USB-minnet resp. första DVD-skivan och sedan ska Windows 8  installeras på hårddisken.

 

Datorer som levereras med Windows 8 har normalt licensnumret liggande på moderkortet (i BIOS eller liknande) och läses automatiskt av installationsprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen tack igen! Jag hittade programmet Belarc Adviser som var gratis och med vilket jag nyss lyckades få fram licensnyckeln för mitt W8. Med nyckeln och en återställning-USB plus köpekvittot så borde jag vara rustad för ev hårddiskkrash eller vad än windows kan hitta på, även efter garantitidens utgång. Tack för att ni finns som kan hjälpa en amatör med PC!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag gjorde även en DVD recoveryskiva med en extern DVD läsare för jag har ingen inbyggd. Så nu har jag både USB recovery med inkluderad recoverypartitionskopia plus en DVD utan. Försökte testa boota från skivan men det gick inte, men det gick att enabla F12 bootmeny i Bios så jag borde kunna boota från skivan med F12. Få se om jag testar det också. USB't har jag redan testat och det funkar fint. Med USB och skiva och recoverypartition på HDD'n så borde jag kunna vara lugn! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...