Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur komma förbi Databasguiden i Open Office


Förstårej

Rekommendera Poster

Det handlar om att kunna placera och rotera en bokstav fritt i ett dokument. Det gick utmärkt i Open Office Bas. Det gick att välja gradantal för rotering i en ruta i högermarginalen.

 

Sedan fick jag för mig att  ladda ner en svensk version av programmet. Nu kan jag bara öppna mitt dokument i programmets "Writer", och där hittar jag inte samma högerpanel med roteringsfunktionen. Jag gissar att den funktionen finns i "Bas". Första gången jag laddade ner programmet hade jag bara tillgång till Basversionen, och då var det inga problem. Nu har jag fått Writer och flera andra program som jag inte vet om jag valt.

 

Då jag försöker öppna dokumentet inifrån programmet "Bas" kommer "Databasguiden" upp, och tvingar mig att välja alternativ. Något som jag inte förstår mig på. När jag nu kryssar i för att komma in i programmet så finns plötsligt inte mitt dokument sökbart.

 

Tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar själv med följande: Jag är nästan säker på att det var i Base jag kunde Rotera bokstäver. Men nu öppnade jag Draw och fann olika funktioner jag sökte. Är alltså Draw lämplig för att arrangera en bild (jpg), roterade bokstäver, linjer mm för att sedan spara till en PDF? En så kallad ”urklippsbana” i form av en cirkelbåge, är det något som kan göras i Draw eller är det Photoshop som ska till (den ska väl vektoriseras)? Det här kanske är bättre frågorän förra!

Det handlar om att kunna placera och rotera en bokstav fritt i ett dokument. Det gick utmärkt i Open Office Bas. Det gick att välja gradantal för rotering i en ruta i högermarginalen.

 

Sedan fick jag för mig att  ladda ner en svensk version av programmet. Nu kan jag bara öppna mitt dokument i programmets "Writer", och där hittar jag inte samma högerpanel med roteringsfunktionen. Jag gissar att den funktionen finns i "Bas". Första gången jag laddade ner programmet hade jag bara tillgång till Basversionen, och då var det inga problem. Nu har jag fått Writer och flera andra program som jag inte vet om jag valt.

 

Då jag försöker öppna dokumentet inifrån programmet "Bas" kommer "Databasguiden" upp, och tvingar mig att välja alternativ. Något som jag inte förstår mig på. När jag nu kryssar i för att komma in i programmet så finns plötsligt inte mitt dokument sökbart.

 

Tacksam för all hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenOffice Bas är en databashanterare och knappast gjord för layout.

 

Draw är ett "ritprogram" där du kan skapa layouter nästan hur du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenOffice Bas är en databashanterare och knappast gjord för layout.

 

Draw är ett "ritprogram" där du kan skapa layouter nästan hur du vill.

Där ser man min okunnighet. Jag trodde jag bara laddade ner vanliga OpenOffice och Draw fanns inte med. Måste ha tryckt på fel knapp, och "Bas" lät ju grundläggande. När jag laddade ner svensk version så fick jag hela sviten och därmed Draw som antagligen löser mina problem med råge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...