Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ramminnet 4 GB utnyttjas inte av operativsystemet.


JohanSnes

Rekommendera Poster

Vad jag har för operativsystem mm syns i skärmklipp1 (prestanda).

Av skärmklipp 2 (ramminnet) framgår att operativsystemet endast kan använda 2,81 GB av de 4 GB som finns installerade.

I skärmklipp 3 (resursövervakaern) ser man att det "maskinvarureserverade minnet" uppgår till 1218 MB. Om jag inte tar fel skall operativsysstemet endast reservera ca 1 MB av detta minne. Hur gör jag för att minska detta minne, så att operativsystemet kan använda mer av ramminnet än bara 2,81GB?

 

Skulle vara tacksam om någon har tips angående detta.

 

post-119639-0-58935800-1388708805_thumb.png

post-119639-0-06746700-1388708815_thumb.png

post-119639-0-39100700-1388708825_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att grafikkortet använder mer än 1,1 GB av system-minnet (RAM-minnet) enligt den översta bilden och det är nog orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att grafikkortet använder mer än 1,1 GB av system-minnet (RAM-minnet) enligt den översta bilden och det är nog orsaken.

 

Nu tillhör jag ju begåvningsreserven så jag kanske är helt ute och cyklar nu men jag får intrycket att det sitter ett externt grafikkort i datorn. Men kan det vara så att det finns en inbyggd grafikkrets i moderkortet som är aktiverat i BIOS och av den anledningen dedikeras mängden minne av systemet? Alltså, avaktiveras kretsen så frigörs minnesmängden av systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tillhör jag ju begåvningsreserven så jag kanske är helt ute och cyklar nu men jag får intrycket att det sitter ett externt grafikkort i datorn. Men kan det vara så att det finns en inbyggd grafikkrets i moderkortet som är aktiverat i BIOS och av den anledningen dedikeras mängden minne av systemet? Alltså, avaktiveras kretsen så frigörs minnesmängden av systemet?

Du kan ju mycket så inte tillhör du någon reserv. :)

 

Vore ju bra att veta vad det är för datormodell för att kunna kolla upp såna saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...