Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med uppdatering/avinstallation av BankID på Windows 7


skinnyhundvalp

Rekommendera Poster

skinnyhundvalp

Efter att Nordeas BankID-applikation uppdaterades till version 4.20 så började det strula på arbetstationen här hemma. Det gick alltså inte att forsätta med e-legitimationtjänster förren programmet uppdaterats.

 

Jag laddade ner filen http://www.nordea.se/sitemod/upload/root/se_org/e-legitimation/gamla_versioner/BankID_installation_4_20.msi (Roligt att den ligger under "gamla_versioner"). Varje gång man ska uppdatera BankID så avinstalleras först den gamla versionen, detta kan man tycka är ett ganska knöligt sätt men så är det. Problemet uppstod när man körde .msi-filen. Där ska den gamla versionen avinstalleras. Dock så verkar inte själva funktionen för avinstallation av gamla versioner finnas i denna .msi-fil utan det fanns ett beroende av filen BankID_installation_4_19_3.msi. Denna fil hade jag inte på datorn då den legat under temporary internet files som sedan rensats. Jag hade version BankID_installation_4_19_1.msi i min nedladdningsmapp men den tog inte den filen fast man döpte om den till BankID_installation_4_19_3.msi.

 

Personligen tycker jag det är vansinnigt att lägga beroende av denna typ till gamla versioner av samma program. Det gick inte att manuellt avinstallera den gamla verisonen via kontrollpanelen heller, den letade bara efter samma .msi-fil.

 

Kontentat av problematiken:

1. Du kan inte använda e-legtjänster p.g.a. att BankID-applikationen är utdaterad.

2. Du kan inte uppdatera BankID-applikationen p.g.a. att den gamla versionen inte går att avinstallera.

 

Lösningen till detta problem var följande:

1. Rensa bort allt som har med den gamla BankID-versionen med genom att ladda ner freeware't IObit Uninstaller 3

2. Kör programmet direkt. Välj BankID-applikationen i listan över installerade program. (Den kommer klaga över samma fel som under kontrollpanelen)

3. Välj att rensa bort alla gamla rester av BankID-applikationen (Här togs en rad registernycklar bort)

4. För säkerhets skull bytte jag namn på mappen där BankID-applikationen var installerad ( C:\Program Files (x86)\Personal ) ifall den skulle detektera gamla filer.

 

Efter detta kunde den nya installationen fortskrida utan problem. Jag valde dock att installera direkt från BankID's hemsida istället för via Nordea. Jag vet inte om det spelar någon roll men det verkar vara olika utformningar av BankID-applikationen. Den jag installerade via deras hemsida var version 5.0.2.

 

Jag hoppas detta inlägg kan hjälpa någon därute som har/har haft samma problem som jag!

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag hoppas detta inlägg kan hjälpa någon därute som har/har haft samma problem som jag!

 

Lycka till!

 

Hej!

 

Jag hade samma problem i Windows XP och ditt tips fungerade perfekt!

 

Tack för tipset!

 

Perras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...