Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bläckskrivare kaputt - sikta på ursprungsgaranti eller go laser?


JohnRick

Rekommendera Poster

Jag har en Canon MG6250 inköpt för ca 14 månader sedan. I nuläget (sedan en vecka tillbaka) vägrar den att skriva ut svart via PGBK. Färgpatronerna är fulla och fina. Jag har gjort en enkel rengöring via mjukvaran utan framgång, därefter en till, därefter ett par djuprengöringar i intervaller med testutskrift utan någon skillnad. Tog därefter ut själva skrivhuvudet och rengjorde detta försiktigt medelst varmt vatten som skedades över respektive patronfack till dess att inget bläck kom ut. Torkade ömt av med kaffefilter och lät självtorka till dess att allt såg fint ut. Ingen förändring. Alla andra färger funkar utom PGBK. Möjligen så att printsensorn för just denna patron har lagt av?

 

Fråga:

 

- Är det lönt att sikta på ursprungsfel och returnera till inköpsstället och kräva reparation? Regelrätt "garanti" gäller som bekant inte längre.

- Bättre att skaffa ny skrivare i stället i stället för att betala för reparation om konsumentköplagen giras ut? Tänkte mig i så fall en laser i stil med DELL 1165.

- Något annat jag missat?

 

Tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

- Är det lönt att sikta på ursprungsfel och returnera till inköpsstället och kräva reparation? Regelrätt "garanti" gäller som bekant inte längre.

Beror nog på i huvudsak, hur mycket du betalade för den när den var ny, hur mycket du kan var villig att lägga ut?

Att försöka hänvisa till fabrikationsfel/ursprungsfel, är nog ingen idé tyvärr.

 

 

- Bättre att skaffa ny skrivare i stället i stället för att betala för reparation om konsumentköplagen giras ut? Tänkte mig i så fall en laser i stil med DELL 1165.

Som sagt, hur mycket gav du för den, är du villig att ge den en chans med en inlämning/reparation?

En laser är aldrig fel, men, lite användningstänkt där, hur använder du din skrivare normalt, skriva ut mycket fotografier och sådant, då är en bläckstråle/fotoskrivare att föredra kvalitetsmässigt.

Är inte det så viktigt, satsa gärna på en laser, då slipper du detta strul med misstänkta fel på skrivarhuvuden, och bläckpatroner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror nog på i huvudsak, hur mycket du betalade för den när den var ny, hur mycket du kan var villig att lägga ut?

Att försöka hänvisa till fabrikationsfel/ursprungsfel, är nog ingen idé tyvärr.

 

Som sagt, hur mycket gav du för den, är du villig att ge den en chans med en inlämning/reparation?

En laser är aldrig fel, men, lite användningstänkt där, hur använder du din skrivare normalt, skriva ut mycket fotografier och sådant, då är en bläckstråle/fotoskrivare att föredra kvalitetsmässigt.

Är inte det så viktigt, satsa gärna på en laser, då slipper du detta strul med misstänkta fel på skrivarhuvuden, och bläckpatroner.

 

Tackar för input. Insåg dock att det nog inte skulle bli bättre, så jag beställde kort därefter en laservariant: http://www.trustedreviews.com/dell-b1165nfw_Printer_review

 

Har enbart behov av trådlöshet, scanner och skrivare. Skriver så gott som aldrig ut i färg, utan enbart verifikationer för firmans räkning samt noter för slagverkselever. Den jag länkar till ovan verkar passa för den tusenlapp jag lade på den. 

Min Canon gav jag förresten 1500 för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser så ut, ja, då har du inget behov av en bläckstråle, utan en laser passar dig bättre, lyck till med din nya skrivare, och Gott Nytt År önskar jag dig samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...