Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på nya delar


Aulys

Rekommendera Poster

Hihey!

Jag har en dator som är hyfsat gammal, och skulle vilja veta vad som skulle kunna behövas förbättras.
Vill helst kunna spela de flesta spelen på högsta, utan lagg och för ett bra pris.
Denna dator är köpt som den är, och inte ihop byggd själv och därför undrar jag också om det går att byta chassi på den.

Processor: Intel® Core i7-2600 CPU @ 3.40GHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GT 530
RAM-minne: 8GB DDR3
Operationssystem: Microsoft Windows 7 Home Premium Edition Service Pack 1 (build 7601), 64-bit

Känner inte att hårdiskarna behöver uppgraderas då jag knappt använder upp allt.

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Processorn (CPU) är bra och kraftfull, den behöver inte bytas (släpptes jan 2011) och inte heller DDR3 minnena på 8GB.

 

Det du behöver göra är att uppgradera till ett nytt grafikkort med avsevärt bättre prestanda.

Där kommer du säkert att få tips sedan, men det vore bra om du nämnde några av dom spel som du kommer att köra.

 

Men då kommer några betydelsefulla saker in i bilden, för att se om detta är möjligt:

 

1. Vad är det för chassi du har? För är det litet och trångt så passar/ryms inte alla typer av dom mer kraftfulla grafikkorten.

 

2. Nätaggregatets effekt? Det bör stå på en märkplåt eller klisterlapp bak på detta, så nätaggregatet orkar med att driva ett kraftfullare grafikkort.

 

3. Vad är det för moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

 

Du kan ju använda gratis Speccy för att se vad din dator innehåller.

Speccy testa detta för system info.

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e parts program som du inte vill ha på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Detta är min dator: http://www.komplett.se/acer-aspire-x3990/646256

"Du får kolla specifikationerna"

 

Ja, den är väldigt liten som du ser, har du nämnligen några tips på grafikkort?

De spelen jag vill kunna spela utan lag är väl, cod-serien, bf, dayz m.m

 

Jag hade tänkte byta chassi, om det går till ett större.

Kan inte så mycket om moderkort men hoppas detta hjälper:

Tillverkare    Acer
Modell    Aspire X3990 (CPU 1)
Chipset Leverantör    Intel
Chipset Modell    Sandy Bridge

 

Hittade inte nätaggregatets informationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en slim modell? dvs low profile grafikkort och special PSU som inte går att uppgradera - original 220w

 

Isf skulle jag satsa på ny dator ist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, tyvärr är både nätaggregatet för klent (220W) och lådan troligen är för liten för att stoppa in ett kraftigare nätaggregat som passar och ett värre grafikkort. Visst - det finns slimmade högpresterande grafikkort också tex. Asus GTX760 Mini 2GB

som kanske skulle passa i chassit, men det hjälper inte när nätaggregatet är för klent, det behövs ett par hundra Watt till.

 

Servicemanualen Aspire X3990 Service Guide

 

Det jag funderar på om moderkortet skulle passa i ett vanligt standard chassi, i så fall skulle du kunna köpa ett sånt med nätaggregat och flytta över allting till det nya chassit; men då är det några saker först att beakta:

 

1. Det verkar i alla fall vara utrustat med ATX 24 pin strömkontakt och ATX 4 pin kontakt.

sidan 68/111 i Servicemanualen

 

2. Nästa fråga som kan ställa till det med äldre sk. fabrikschassin och dess moderkort: frontpanelens kontakter för:

Power On, Reset, Power LED (lysdiod som lyser när datorn är igång), HDD LED (lysdiod som visar när hårddisken arbetar) och ljud etc. dessa kanske inte alls stämmer.

Sidan 67/111 i Servicemanualen, men det bör inte vara något problem - förutsatt att dessa kontaktpinnar är tydligt utmärkta på moderkortet, så det blir enkelt att installera frontkablaget från det nya chassit.

 

 

Jag har lite svårt för att hitta moderkortsmanualen; detta var ju själva service manualen för hela datorn med instruktioner hur man avmonterar och monterar olika saker etc. inkl. tekniska specifikationer. Fast nu har jag inte lusläst servicemanualen heller...

Eller om någon annan lyckas hitta moderkortsmanualen, men moderkortet heter säkert något annat och det bör ju framgå av Speccy som jag tipsade om i mitt första inlägg?

 

För ett billigt chassi med nätaggregat går alltid att hitta, men frågan är om du istället skulle köpt ett nytt moderkort med Intel socket 1155 och återanvänt processorn och minnena eller köpt ett nytt moderkort av senaste modell och då köpt ny processor och minnen?

Tex. ett färdigt uppgraderings kit som finns på Inet http://www.inet.se/kategori/615/uppgraderingspaket (dåligt på lager såg jag)

Eller Komplett http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297

Dessa kit innehåller moderkort och kompatibel processor samt passande minnen.

 

Ja naturligtvis behövs ett nytt chassi med nätaggregat och då tillkommer ju naturligtvis grafikkortet och helst skulle du samtidigt köpa en ny hårddisk också, då pratar vi om en ny dator egentligen.

Sen ställer din Windows 7 OEM licens till det utöver alltihopa; den kan du inte bara flytta till ett nytt moderkort/dator, utan det krävs även en ny Windows utgåva också.

 

Det beror på vad budget du har och vad du helst vill göra.

Kanske någon annan har något tips eller synpunkter om jag missat något?

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ge/sälja datorn till nån och köpa en ny gamingdator alt köpa nytt chassi + PSU + grafikkort + (SSD?) och återanvända endast processorn + minne + hårddisk för lagring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...