Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN-router och Smart-tv - hur koppla för svensk tv utomlands?


HannaS

Rekommendera Poster

Jag bor utomlands och ser i dagsläget på streamad svensk tv via tex SVT Play på min dator. Jag har en VPN-tjänst som gör detta möjligt. Jag vill nu köpa mig en Smart-tv som jag kan ha SVT Play-appen i och titta direkt där. Då jag vill undvika att behöva koppla datorn till tvn för att använda VPN-tjänsten jag använder idag så behöver jag en VPN-router som jag kan koppla tvn till direkt.

Jag har googlat en del på detta men har inte hittat någon bra lösning för just Sverige.

  • Vad för slags VPN-router behöver jag och var kan jag hitta en sådan? Det jag får fram är att jag behöver en open source VPN-router som körs på dd-wrt firmwire - är inte så haj på det tekniska...
  • Behöver Smart-tvn uppfylla några specifika krav?

Mycket tacksam för insikt i det hela!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver

1) En router som stödjer att vara OpenVPN-klient. OBS: klient - inte server.

2) En VPN-tjänst som stöjder OpenVPN.

 

TVn behöver inte ngt speciellt - den kommer inte att vara "medveten" om vad som sker via VPN-setupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Förslag på var jag kan hitta en sådan? Därtill undrar jag hur jag kopplar VPN-tjänsten till routern. I dagsläget har jag Witopia som leverantör och de har bara routrar som ger amerikanska ip-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Förslag på var jag kan hitta en sådan? Därtill undrar jag hur jag kopplar VPN-tjänsten till routern. I dagsläget har jag Witopia som leverantör och de har bara routrar som ger amerikanska ip-adresser.

 

Router kan vara, som du själv är inne på, ngn som kan köra DD-WRT eller Tomato. pfSense är ett annat val. Litet tips;

https://www.bestvpn.com/blog/5820/5-best-routers-for-dd-wrt-with-vpn/

http://www.flashrouters.com/blog/tag/best-openvpn-wifi-router/

 

Sen behöver du en tjänsteleverantör som ger dig en svensk IP + stödjer OpenVPN. Då får du ett antal parametrar som skall konfigureras i routern för att etablera tunneln hem till Sverige.

Det skall inte vara svårt att hitta. Jag vill inte ge förslag på leverantör - utan kolla runt o oavsett vilken du tar - ta den på prov (kort avtal) så du kan byta om du inte blir nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...