Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny stereo eller förstärkare


hannaidaa

Rekommendera Poster

Jag har ett problem. Jag har en stereo som jag köpte för ett par månader sen, den heter philips mcm 3020 och jag köpte den mest för att den hade USB ingång men nu har jag blivit missnöjd med ljudet, vill ha mer bas. Så jag blev och undra om det är någon idé att köpa en förstärkare eller om man ska köpa en helt ny stereo. Någon som kan ge tips på vad jag ska göra och köpa? Kan verkligen inte sånt här :)

tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade för att se vilken typ av stereo det är men hittade bara en som heter dcm istället för mcm men det är väl någon funktion som skiljer. "Billiga" system lider ofta av att de inte kan leverera den ström som högtalarna kräver för att ge en någorlunda bas så det som kan hjälpa är att pröva högtalare med hög känslighet, mer dB/w/m, så behöver inte förstärkaren arbeta lika tungt för samma ljudnivå. När det gäller förstärkar effekt brukar jag räkna förstärkarens effektförbrukning på märkskylten/2/antal kanaler. Div med 2 för effektförlust till värme. Ex 200W/2/2 kanaler ger då max ca 50W/kanal. Har du då en billig högtalare som ligger på 85 dB/W/m så ser det ut så här: 88dB/2W>91dB/4W>93dB/8W>96dB/16W osv. Har du istället en högtalare med 93dB/W/m (väldigt högt men visar skillnaden) så krävs den sämre på 8W när den bättre klarar sig med 1W. Detta är teoretiskt men visar varför några dB/W/m kan göra stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...