Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

100Mb Fiber-Hårdvaruval


kalle2345

Rekommendera Poster

Flyttar in i lägenhet med 100Mb Fiberuppkoppling som delas med andra i huset. För att få ut så mycket prestanda som möjligt ur detta snabba internet, hur viktigt är det med bra hårdvara ?

Funkar det bra med en vanlig trådlös standardrouter eller finns det något att vinna på en värstingrouter ?

Det skiljer väl en del i trådlös hastighet på dessa men det kanske inte spelar någon roll om den mottagande surfplattan ändå är hastighetsbegränsad ?

 

Till den stationära är det ide att köra dyrare nätverkskabel och ett dyrare nätverkskort ?

 

Tänkte att billig hårdvara kanske blir en flaskhals när man har snabbt fiber, har dålig kunskap om detta så undrar därför om det är ide att köpa dyrare grejor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En billig router har ofta begränsad throughput, dvs om flera är uppkopplade via routern är överföringshastigheten låg för alla.

För 100Mb är inte kablar och nätverkskort begränsande, de klarar 100Mb utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 100 Mbit/s fiber och den stationära uppkopplad med kabel + 2 trådlösa laptop + telefoner 
Mätresultatet på den stationära med en  lågpris router se bild nedan
Samtidigt sitter frugan trådlöst och kollar Facebook och en del annat, skulle tro att hon ligger på 20-60Mbit/s
Skulle kunna få 1000 Mbit/s obetydligt dyrare men vet inte något tillfälle när man behöver ens 100!
Det är klart, det beror på om du delar 100 Mbit/s med 10 eller 100 och alla surfar HD eller spelar samtidigt.
Mät med standarrouter; är du inte nöjd testa med en värstingrouter (på öppet köp) 
Tror faktiskt du inte ser någon skillnad!

 

Edit Kan tillägga att jag har 10 m av den billigaste nätverkskabel jag hittade på Teknikmagasinet samt kör med det nätverkskort som är integrerat på moderkortet.

I tidigare datorn hade jag ett 7 år gammalt nätverkskort 

Hastigheten var även då densamma (någon gång har jag legat på över 100 Mbit/s)

post-68241-0-13053600-1388254126_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Köpte en Asus N-66 router till superpris, jättemycket bra Router för pengarna.

Har problem med att det är extremt segt att öppna upp sidor i webbläsaren.

Har bra värden på Bredbandskollen men det hjälper inte.

Har kopplat förbi routern direkt från modem till dator och prövat andra nätverkskablar,

Men utan framgång. Kan det vara någon speciell inställning i systemet som jag kan ha missat? 100Mb Fiber är det och Modemet heter Orexis Fth1.

Bredbandskollen visar 85Mb/s och 2ns men ändå är det som sirap.

Går knappt att få upp sidorna. Det är Cat6 kabel och ett inbyggt nätverkskort på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...