Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-avgift för internet?


Sture888

Rekommendera Poster

En lag ska väl inte förutbestämma ändamålet med produkten eller tjänsten. Så kan man ju inte inkräkta på tjänsten interNet bara för att SVT lägger ut sina kanaler.

 

Du äger en morakniv och det betyder enligt lagen att du är med i en ridklubb. Därför är du pliktskyldig att betala en ridklubb-avgift. Det spelar ingen roll att du inte är med i nån ridklubb, för du har möjligheten att ingå i en ridklubb och därför är du pliktskyldig att betala ridklubb-avgiften.

 

 

Så dum är tv-avgiften som bestämmer att InterNet är avsedd för att se på tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lågställda jurister

 

Jurister försvarar inte vår integritet av rättigheter att kunna välja. De anser det riktigt att InterNet ska betyda att vara avsedd att titta på SVT, så har jurister motsatt i alla avseende inte kritiserat någotdera.

 

Jurister försvarar inte heller tjänsten interNet att inte längre är en oberoende tjänst som operatörer erbjuder. Vem vill skaffa interNet när man påtvingas en tv-avgift?

 

Iställer följer jurister lågställd lagen så enkelspårigt och stelbent. Så värdelösa är jurister som är så himla okritiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med dig Sture88. Jag har ingen TV och har aldrig haft någon men ändå ska jag tvingas betala tv-avgift. Vi som inte har TV är ju inte så många så jag förstår inte varför man ska ge sig på just oss. Är det kanske för att dra fokus från alla de som hade TV (en del kända moderater) men smet från tv-avgiften av "principiella skäl"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I finland betalar vi skatt i stället för tv-licens, ett hushåll med normal inkomst betalar nu ca 600-800 kr mer/år än vi betalade förr. Oberoende om man använder tjänster från yle eller inte (yle är "finska svt/sr).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som inte har TV är ju inte så många så jag förstår inte varför man ska ge sig på just oss. Är det kanske för att dra fokus från alla de som hade TV (en del kända moderater) men smet från tv-avgiften av "principiella skäl"?

Men dom gjorde ju rätt för sig i efterhand, och betalade in det dom var skyldig staten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I finland betalar vi skatt i stället för tv-licens, ett hushåll med normal inkomst betalar nu ca 600-800 kr mer/år än vi betalade förr. Oberoende om man använder tjänster från yle eller inte (yle är "finska svt/sr).

Det finns förslag på att göra likadant även här i Sverige, men enligt dom lärda, så kan det dröja flera år innan ett sådant beslut kan klubbas igenom i riksdagen.

Tills dess. så är det dagens lagar som tyvärr gäller, oavsett vad man tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter det riktigt att företag som aldrig har någon TV ska tvingas betala TV-avgift?

 

Nu kommer säkert företag utesluta Internet och börja med egna intranät. Nya sökmotorer och sajter där vanlig internet inte regerar.

 

Ett nytt internet kan heta InterNet X2 under annat protokoll etableras som SVT förbjuds. Så kommer fler och fler vilja ha InterNet X2 så att alla populära sajter flyttar och lämnar den lagstiftade internet som påtvingar tv-avgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns förslag på att göra likadant även här i Sverige, men enligt dom lärda, så kan det dröja flera år innan ett sådant beslut kan klubbas igenom i riksdagen.

Tills dess. så är det dagens lagar som tyvärr gäller, oavsett vad man tycker.

 

Som jag förstått det så har inte Radiotjänst något uttryckt stöd i lagen för att belägga PC:s och Smartphones med TV-avgift. Jag menar, en dator kan väl inte vara avsedd för att titta på TV?

 

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjansts-tolkning-leder-till-godtycke_7979288.svd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur blir det med bibliotek som erbjuder internet om nån vill surfa. Bibliotek kanske väljer att lägga ner den tjänsten för varför ska de betala tv-avgift. En massa internet-caféer kanske läggs ned, för varför ska de betala tv-avgift när syfte är att surfa på nätet.

 

Folk som förr inte betalat tv-avgift måste göra det som har internet. Folk som sällan surfa på nätet kanske väljer bort dator/internet helt. Tänk vad många pappersfakturor som massa tjänsten måste skicka till alla som valt bort internet.

 

Så resonerar folk. Varför ska jag bli tvungen att betala tv-avgift för att tänka på miljön.

Banker får fixa ett direkt intranät för oss kunder i så fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...