Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket virusprogram är bäst till Win8.1


reso

Rekommendera Poster

God fortsättning alla snälla Forumister

hoppas julhelgen varit lugn och trevlig.

 

Jag har äntligen byggt min nya dator, och fått igång den

och det ser ut att fungera bra.

 

Men jag vet inte vilket virusprogram som passar till Win8.1

eftersom jag inte har haft Win8 tidigare.

 

(gärna ett gratisprogram)

 

Jag har en SSD-disk som windows ligger på.

 

Finns det något jag bör tänka på ?

Jag håller på att gå igenom alla instruktioner om Win8  (suck)

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, glöm mitt inlägg...(borde har lärt mej att man inte svarar på inlägg om AV program...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Baidu Antivirus Engine and Baidu Cloud Engine are integrated with one of the world’s leading antivirus engines from Avira.

 

Borde vara ungefär lika bra på att hitta virus som Avira - resten av funktionerna vet man ju inte mycket om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de delar motor betyder inte att de har samma definitioner, en kinesisk variant kan mycket väl vara inriktad på att hitta de skadliga program som förekommer i Kina, vilket inte är detsamma som i Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de delar motor betyder inte att de har samma definitioner, en kinesisk variant kan mycket väl vara inriktad på att hitta de skadliga program som förekommer i Kina, vilket inte är detsamma som i Europa.

Hej

vad bygger du ditt antagande på ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket antagande?

1. Att dela motor är inte samma sak som att dela definitioner.

2. Att ett kinesiskt antivirusprogram kan vara inriktat på de skadliga program som finns i Kina.

3. Att olika skadliga program inte är jämnt spridda över världen utan vissa förekommer mer i en del länder än i andra.

 

1. Motor och definitioner är olika saker. De som delar motor brukar inte dela definitioner eftersom det skulle innebära att programmen skulle bli likadana och det skulle då bli rätt meningslöst att ha två program. Ett företag vill ju vara bättre än ett annat för att få större marknadsandel/vinst.

2. Jag skrev "kan" därför att det kan vara så.

3. Flertal rapporter från olika företag som visar det.

 

Jag ställde min fråga i inlägg 8 därför att jag skulle vilja veta mer om programmet. Om du känner till oberoende tester som visar att programmet har en bra detekteringsförmåga är det definitivt intressant att veta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Windows 8 och Windows 8.1 har ett inbyggt antivirusprogram (Windows Defender) men det har fått dåligt betyg i tester. Annars kan jag rekommendera Avast som har fått bra betyg: http://www.avast.com/sv-se/ . Avast finns i Free Antivirus, Internet Security och Avast Premier. Avast Free Antivirus fungerar bra till antivirus och är gratis. Sen kan man också ha Malwarebytes som man kan skanna datorn med då och då. Malwarebytes ska vara kompatibelt med nästan alla populära antivirusprodukter. http://www.malwarebytes.org/

Sen om man vill betala för antivirus så finns det effektivare antivirus som t ex Norton (inte gratis) http://se.norton.com/

Se till att inte ha mer än 1 antivirus installerat samtidigt (Windows Defender stänger av sig själv när du installerar ett annat antivirus, och Windows Defender kan man inte avinstallera).

 

 

Hälsningar Viktor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket antagande?

1. Att dela motor är inte samma sak som att dela definitioner.

2. Att ett kinesiskt antivirusprogram kan vara inriktat på de skadliga program som finns i Kina.

3. Att olika skadliga program inte är jämnt spridda över världen utan vissa förekommer mer i en del länder än i andra.

 

1. Motor och definitioner är olika saker. De som delar motor brukar inte dela definitioner eftersom det skulle innebära att programmen skulle bli likadana och det skulle då bli rätt meningslöst att ha två program. Ett företag vill ju vara bättre än ett annat för att få större marknadsandel/vinst.

2. Jag skrev "kan" därför att det kan vara så.

3. Flertal rapporter från olika företag som visar det.

 

Jag ställde min fråga i inlägg 8 därför att jag skulle vilja veta mer om programmet. Om du känner till oberoende tester som visar att programmet har en bra detekteringsförmåga är det definitivt intressant att veta det.

Hej igen

Jag vill inte hamnar i denna ordväxlingen ang Anti Virus program..men

jag svarade på Reso:s inlägg vilket AV program som man kan rekommendera för Win 8,1 och svarade Baidu.

Jag har använd detta program en längre tid nu, både i Win 7/8 och 8.1, jag har aldrig haft några problems med Virus eller malware, därför rekommenderade jag Baidu, och sa: "det tar lite resurser och gör vad det ska" Sen är det ju så att never mind vilket program man anväder så är det så att ett Av program kan aldrig ersätta hjärnan, när man är ute och surfa...

Sen tycke jag att du som Huvudmoderator ändå har lite ansvar att tar reda på fakta innan du svara...har du varit inne och läst om Baidu ??? http://sd.baidu.com/en/

Vidare kan jag tala om för dej att jag jobbar på Volvo Personvagnar i GBG, och att Baidu är ett av dom AV programmen man godkänner för fjärråtkomst till våra Datorer...och vi som jobbar här vet att Volvo jobbar med "livrem, hängslen och fallskärm"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller jag vill egentligen hamna i en diskussion i ett så känsligt ämne men...

 

Nu är ju Volvo PV Kinaägt och inte  riktigt samma som AB Volvo...

Vet inte hur Volvo IT i dag förhåller sig till Kina men jag jobbade på Volvo Aero för några år sedan och vi hade affärer med Kina rörande flygunderhåll,

Vi väntade och väntade på viktiga affärsmail från Kina. 

När vi började kolla så visade det sig att Volvo IT hade blockerat all mailkontakt från toppdomän CA till AB Volvos nät volvo.com!

Samma sak hände även med amerikanska luftfartsverkets domän faa.gov som någon på volvo.com hade fått för sig att var "elak"....., snacka om paranoia!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag vill inte hamnar i denna ordväxlingen ang Anti Virus program..men

jag svarade på Reso:s inlägg vilket AV program som man kan rekommendera för Win 8,1 och svarade Baidu.

Jag har använd detta program en längre tid nu, både i Win 7/8 och 8.1, jag har aldrig haft några problems med Virus eller malware, därför rekommenderade jag Baidu, och sa: "det tar lite resurser och gör vad det ska" Sen är det ju så att never mind vilket program man anväder så är det så att ett Av program kan aldrig ersätta hjärnan, när man är ute och surfa...

Sen tycke jag att du som Huvudmoderator ändå har lite ansvar att tar reda på fakta innan du svara...har du varit inne och läst om Baidu ??? http://sd.baidu.com/en/

Vidare kan jag tala om för dej att jag jobbar på Volvo Personvagnar i GBG, och att Baidu är ett av dom AV programmen man godkänner för fjärråtkomst till våra Datorer...och vi som jobbar här vet att Volvo jobbar med "livrem, hängslen och fallskärm"..

Hej!

 

Jag tycker det är intressant med antivirusprogram och lära mig mer om dem.

 

Deras webbsida innehåller ytterst lite information och deras testresultat i AV-tests RAP-test tillhör inte de bästa så därför är jag intresserad av mer information.

http://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tycker det är intressant med antivirusprogram och lära mig mer om dem.

 

Deras webbsida innehåller ytterst lite information och deras testresultat i AV-tests RAP-test tillhör inte de bästa så därför är jag intresserad av mer information.

http://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml

Hej igen

btw god fortsättning....på denna youtube video har du lite test på ver 4.1.2 xx beta, med lite plus och lite minus (som dom flesta av program). Jag kör med senaste 4.2.2.52891

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

btw god fortsättning....på denna youtube video har du lite test på ver 4.1.2 xx beta, med lite plus och lite minus (som dom flesta av program). Jag kör med senaste 4.2.2.52891

 

Tack :)

En fildetektering på 85% verkar ju överensstämma med resultatet i VirusBulletins RAP-test, så inget jag kommer att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :)

En fildetektering på 85% verkar ju överensstämma med resultatet i VirusBulletins RAP-test, så inget jag kommer att rekommendera.

ok...vad skulle du rekommendera då???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVAST vann ett test bland många andra. När jag läste det i tidningen bytte jag till detta antivirus-program direkt. Har fungerat utmärkt utan problem sedan dess. En fördel med Avast är att Du även kan tanka ned Avast gratis till din mobil. Använder det i min Xperia Z1 sedan några veckor tillbaks.

RBonde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte detta litet att jämföra päron med äpplen?

Att jämföra fullständiga sviter med AV och brandvägg med gratisprogram som dessutom ibland finns både i gratis och betalversioner utan att ange vilken version man syftar på.   

Jag kör själv AVG free på en Laptop med XP, den används inte så ofta och där har jag Windows egen brandvägg uppe.

Det funkar bra men allt som oftast får man vara uppmärksam när den vill installera fullversionen av AVG internet security.

 

Men på tre andra som är på nästan hela tiden har jag Norton Internet security,  databasen uppdateras var och varannan minut utan att det märks och en sak till!

Bara supporten sedan är värd den knappa hundralapp i månaden jag betalar för tre datorer.

Det är när man får problem som det visar sig hur bra programmet är.

 

Gratisprogram är nog bra många gånger men man får vad man betalar för och man skall väl inte låta snålheten vinna över visheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde AVAST för att det programmet vann i test. Jag jämför inte. Det gjorde testet. Har haft både AV och Norton m fl tidigare. Nu har jag Avast på 10 olika datorer. Att de sedan bjuder på en gratis mobilversion i samma program är enbart en fördel.

Du väljer själv om Avast ska jobba helt i bakgrunden med automatiska uppdateringar eller om Avast i små pop ups talar om för dig vad som händer och vad programmet gör för insats i din dator.

Kommer något program framöver som bättre passar mig, byter jag gärna till det. 

RBonde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast finns i fyra olika versioner varav en är gratis och jag vill minnas att frågan löd:

 

Men jag vet inte vilket virusprogram som passar till Win8.1

eftersom jag inte har haft Win8 tidigare.

 

(gärna ett gratisprogram)

 

 

 

 jag antar du inte kör avast! Free Antivirus  på 10 datorer?,

Hur är det i så fall med t.ex brandväggen?
Själv har jag kört Norton (av ren slentrian) sedan min första DOS maskin när Peter Norton gjorde Norton Utilitus, och jag minns mitt första virus, jag körde W95 med uppringd uppkopplning och hade varit en månad på semester.
Jag kom hem och ringde upp och var ute på nätet.

Norton började uppdatera sig men innan det var klart var jag smittad! Kommer inte ihåg vad viruset hette nu men det var en riktig global plåga, Taskman var avstängd och det gick inte att komma ut på nätet. Jag hade ett helsike att rensa datorn!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon av dem som ligger bra till i resultaten på http://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml , dvs kring 95 % i "reactive detection", och/eller motsvarande i de välrenommerade tester som det har länkats till i början av tråden.

ok..Thanks  men jag fortsätter med Baidu..85% är god for me..jag lägger mycket mera vikt på hur mycket AV program begränsa mitt datoranvändandet..som sagt tidigare, AV program ersätter inte Hjärnan..visst kan man använda Kaspersky eller motsvarande och samtidigt acceptera att hastigheten halveras, eller mer.....so what..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...