Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nekad åtkomst


connect

Rekommendera Poster

Har tre stationära datorer sammankopplade via en router. De ingår i arbetsgrupp och alla har samma gruppnamn.

 

Dator A: tre månader gammal Asus med Windows 8.1 Övriga ansluter till denna dator för t ex tillgång till skrivare.

Dator B: HP med Windows XP SP3.

Dator C: Äldre uppdaterad dator med Windows XP SP3.

 

A kan ibland se B under Nätverk men åtkomst nekas.

A kan se C och även komma åt mappar och filer på C.

 

B kan se mappar och skrivare på A. Dock endast åtkomst till mappen "Users" med undermappar, inte huvudmappen som visas på A under Hemgrupp. 

B kan se C och även komma åt mappar och filer.

 

C kan se mappar och skrivare på A. Åtkomst endast till "Users" med undermappar.

C kan se B under nätverksplatser men åtkomst nekas.

 

Huvudproblemet är åtkomsten till dator B. På denna dator har XP ominstallerats och jag drar mig till minnes att problemen började efter ominstallationen. 

Det vore också bra om det gick att komma åt andra mappar på A än "Users". 

 

Har provat att avaktivera brandväggen på B men det gjorde ingen skillnad.

 

Tacksam för idéer och förslag på lösningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sådana sammanhang brukar jag, eftersom det fungerar bra, dela ut med "Net Share..." och på övriga datorer mappa upp enheterna med "Net Use..."

 

Edit: är ju inte säkert att det förändrar åtkomsträttigheterna men min erfarenhet är att detta fungerar bättre än att ex. bläddra på nätverket osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sådana sammanhang brukar jag, eftersom det fungerar bra, dela ut med "Net Share..." och på övriga datorer mappa upp enheterna med "Net Use..."

 

Edit: är ju inte säkert att det förändrar åtkomsträttigheterna men min erfarenhet är att detta fungerar bättre än att ex. bläddra på nätverket osv.

Tack för tipset, men som du antydde så ändrade det inte åtkomsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma användarnamn med samma lösenord i alla tre datorerna?

 

Jag är inte säker att jag förstår. XP-datorerna har inga lösenord och jag har därför skapat nya konton på dessa datorer med samma användarnamn och lösenord och loggat in med dessa konton. Det gav ingen förändring. Dator C nekas fortfarande åtkomst till dator B (HP-datorn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag har för mig att i win7/8 skall delade mappar/filer läggas under "delat" för att kunna nås i windowsnätverk.

 

I winxp behöver mappar/filer "delas ut" för att kunna nås i windowsnätverk.

 

I windows oavsett version kan i nätverket utdelade resurser "mappas/anslutas" via "anslut nätverksenhet" vilket förutsätter att maskinerna är igång och anslutna till nätverket.

 

/ Jari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...