Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jucheck.exe kräver, kräver och kräver....


Jodie

Rekommendera Poster

På datorn med Vista Home Basic hos min åldrade väninna, som jag gästar några perioder om året, kommer nog mest vareviga dag upp en blinkande knapp "jucheck.exe kräver din tillåtelse" (se bilagan) på Aktivitetsfältet. Väninnan högerklickar förmodligen bara vanemässigt på och stänger den, ty annars tycks Aktivitetsfältet fastna i uppfällt läge. Eller kanske hankar hon sig fram ändå.

 

När jag någongång vänsterklickat på jucheck-knappen och följt instruktionerna, tycks knappen ändå snart nog efter nya uppstarter återkomma, blinka, kräva, kräva och irritera. Vad bör vi göra för att slippa eländet?

post-23286-0-07255100-1388141554.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera Java är ett alternativ

Andra, kanske mer logiska, är att uppdatera Java.

Enklast är nog att gå till

http://java.com/sv/

och ladda ned senaste version.

 

Andra är att logga in som administratör på datorn, då kommer det att gå att uppdatera via Javas uppdateringstjänst som inte fungerar bra alls för begränsade användaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag när jag satte mig vid datorn såg jag visst inte till den blinkande knappen, men när det kom upp en popup från en Java-ikon på meddelandefältet om tillgänglig uppdatering nappade jag och gick igenom installationsprocessen.

Men när installationen skulle verifieras krånglar det bara och inget hjälpte det att starta om webbläsaren, som föreslogs, eller ens hela datorn. Jag bifogar illustrationer.

 

post-23286-0-93512700-1388249297.jpg

post-23286-0-03444100-1388249318_thumb.jpg

post-23286-0-07402900-1388249333_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det säkert att din väninna behöver Java?

De flesta gör inte det.

 

Är Internet Explorer omstartad mellan installationen och verifieringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade en laptop åt svärmor 85 år, det var ständiga problem med java updater  så jag avinstallerade Java (även på alla datorer hemma)

Sedan har det varit helt tyst! 

Kanske jag får upp bilderna nedan en gång i veckan men det kan jag leva med 

Och svärmor har troligen aldrig sett dessa bilder.

Se även http://w3techs.com/technologies/details/pl-java/all/all

post-68241-0-75352700-1388261305_thumb.jpg

post-68241-0-31018100-1388261320.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det säkert att din väninna behöver Java?

De flesta gör inte det.

 

Är Internet Explorer omstartad mellan installationen och verifieringen?

 

 

Om hon absolut behöver Java känner jag mig inte alls kompetent att avgöra...  Men nog har det väl stått ibland på skärmen att man skulle ha haft Java för att vissa saker skulle fungera - vad minns jag inte. Inte för att jag vet om det behövs till det, men själv vill jag t.ex. kunna använda kart-,  gatu-vyer- och banktjänster m.m. när jag är här.

 

 

Ang installationen var väl inte IE igång under den, och jag tycker jag följde alla instruktioner till punkt och pricka. Och alltså även sedan hela datorn startats om flera gånger, blir det samma besked som de tidigare bifogade även idag om jag begär verifiering.

Bifogar nu en tredje variant.

 

 

post-23286-0-75819000-1388326518_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt enkla tips är att avinstallera Java och installera om det helt enkelt och hoppas att det löser eventuelle problem. Ofta gör det det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...