Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Städa hårddisken


Torparen

Rekommendera Poster

För ett tag sedan köpte jag en delldator. Med denne följe en skiva innehållande Windows 8. Men på skivan står det också "For use with a licensed Dell System-" Kan jag använda denne skiva till annan dator (strunt i juridiken)?

 

Om så är fallet avser jag installera programmet i min tidigare dator. Denna dator vill jag tömma helt (skall ge bort den).

 

Hur gör jag för att tömma och därefter installera W8?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Till att börja med så skulle jag kontrollera om den Dell-datorn faktiskt klarar av att köra Windows 8 eller Windows 8.1

Vad är det för modellbeteckning?

 

Bara för att den kanske klarar Windows 8, är det inte helt säkert att den klarar Windows 8.1 och detta beror på dess annorlunda beteende med avseende på drivrutinerna.

 

Samma sak med steget från Windows 7 > 8

 

Microsoft: Uppdatera till Windows 8.1: Vanliga frågor och svar

 

Kommer mina enheter och appar att vara kompatibla med Windows 8.1?

Om du uppdaterar från Windows 8 kan du använda Uppgraderingsassistenten för Windows 8.1 för att kontrollera dina skrivbordsappar och anslutna enheter.

De flesta skrivbordsappar, enheter (till exempel skrivare) och nätverksanslutningar kommer att fungera som vanligt efter uppdateringen. Du måste installera om dina Windows Store-appar. Mer information finns i Uppdatera till Windows 8.1 från Windows 8.

 

Om du har Windows 7 kan du köra Uppgraderingsassistenten för Windows 8.1 för att kontrollera om dina program och enheter är kompatibla med Windows 8.1. Och om du har Windows Vista eller Windows XP kan du köra Uppgraderingsassistenten för Windows 8 för att se om dina program och enheter är kompatibla med Windows 8. De flesta program och enheter som fungerar i Windows 8 fungerar även i Windows 8.1.

 

Om du har skrivbordsappar eller enheter som du är särskilt orolig för kan du kontrollera kompatibiliteten på Windows Compatibility Center eller kontakta program- eller enhetstillverkaren. Mer information om hur du åtgärdar kompatibilitetsproblem finns i Få dina appar och enheter att fungera i Windows 8.1.

 

 

 

När du formaterar om hårddisken så kommer all information på denna att bli överskriven, i synnerhet när det sedan gäller att installera nytt operativsystem.

 

Men visst; för att vara på den helt säkra sidan; ta och kör över disken med tex. en hjullastare - för det är rätt otroligt vad olika dataräddningsföretag klarar av att återskapa.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en licensnyckeln för Windows 8 som är giltig i den tidigare datorn?

 

Det finns vissa restriktioner när det gäller illegal användning i Eforums regler, så helt kan vi inte bortse från juridiken.

 

Det är lite luddigt med dina syftningar, följande förekommer:

Delldator

Annan dator

Tidigare dator

Denna dator

 

Det vore bra med ett förtydligande om hur de 4 termerna motsvarar 2 datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en licensnyckeln för Windows 8 som är giltig i den tidigare datorn?

 

Det finns vissa restriktioner när det gäller illegal användning i Eforums regler, så helt kan vi inte bortse från juridiken.

 

Det är lite luddigt med dina syftningar, följande förekommer:

Delldator

Annan dator

Tidigare dator

Denna dator

 

Det vore bra med ett förtydligande om hur de 4 termerna motsvarar 2 datorer.

OK så här är det den nya datorn är en Dell till den följde w8 skivan  Delldatorn skall jag icke röra.

 

Den gamla datorn innehåller W7, denna dator tänker jag skänka till grannen. Men vill ha den helt ren frånsett som är nödvändigt. Hade tankar på att byta W/ till W8 men det kan jag ta bort ur mitt minna. Alltså det jag vill ha hjälp med är hur jag rengör datorn 

PS Jag respekterar dina synpunkter avseende juridiken. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Ja som sagt; böja med att kontrollera allt enligt mitt förra inlägg.

Tillsvidare, men har du en giltig Windows utgåva, så skall det inte vara något problem, men att kopiera en redan använd Windows licens går naturligtvis icke.

 

Vad du kanske bör göra, förutsatt att du har en Windows 7 till övers, bara installera om detta från DVD-skivan och välja att ta bort och sedan skapa ny partition => därefter kommer Windows självt att formatera om disken (partitionen/erna) - det blir garanterat inget kvar som någon vanlig dödlig kommer att kunna få ut nåt av.

 

Se denna tråd:Tips vid installation av Windows 7/8

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du:

1. Ge bort en fungerande dator, alltså med ett fungerande operativsystem?

Eller ska du bara

2. Ge bort hårdvaran, alltså själva burken?

 

Om 1 - måste det då vara Windows? Varför inte Linux? Även om du(?) inte känns bekväm med det kan ju mottagaren vara hur nöjd som helst med det?

 

Om 2 - finns metoder att sopa disken ren vilket räcker för normalanvändaren. Finns där topphemligheter och grannen är en hacker kanske det med hjullastaren är att föredra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du:

1. Ge bort en fungerande dator, alltså med ett fungerande operativsystem?

Eller ska du bara

2. Ge bort hårdvaran, alltså själva burken?

 

Om 1 - måste det då vara Windows? Varför inte Linux? Även om du(?) inte känns bekväm med det kan ju mottagaren vara hur nöjd som helst med det?

 

Om 2 - finns metoder att sopa disken ren vilket räcker för normalanvändaren. Finns där topphemligheter och grannen är en hacker kanske det med hjullastaren är att föredra ;)

Mina gamla föräldrar använder Linux Ubuntu 12.04 på en gammal Asus netbook, men Linux Mint kanske är att föredra i det här fallet?

 

Två saker att beakta:

1. Vad datorn skall användas till och vilka program dina grannar har som skall installeras.

Vanligt kontorsarbete, titta på filmer, bilder, redigera foton osv,  surfa och läsa nyheter etc.

Linux är helt enkelt perfekt för detta.

 

2. Linux är helt gratis, jämfört med att ge bort en fullvärdig Windows 7 licens som kostar mellan 1000-2000:-?

 

3. Bonus: när man installerar Linux som operativsystem så blir det genom dess annorlunda format, hur diskarna formateras; absolut ingenting kvar på hårddisken som ens en odödlig klarar av att återskapa. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina gamla föräldrar använder Linux Ubuntu 12.04 på en gammal Asus netbook, men Linux Mint kanske är att föredra i det här fallet?

 

Två saker att beakta:

1. Vad datorn skall användas till och vilka program dina grannar har som skall installeras.

Vanligt kontorsarbete, titta på filmer, bilder, redigera foton osv,  surfa och läsa nyheter etc.

Linux är helt enkelt perfekt för detta.

 

2. Linux är helt gratis, jämfört med att ge bort en fullvärdig Windows 7 licens som kostar mellan 1000-2000:-?

 

3. Bonus: när man installerar Linux som operativsystem så blir det genom dess annorlunda format, hur diskarna formateras; absolut ingenting kvar på hårddisken som inte ens en odödlig klarar av att återskapa. ^_^

Tack för alla tips men jag gör det bekvämt för mig, rensar bort allt som är personligt. Mottagaren är ingen nörd så risken att denne skulle läsa av hd:n finns inte på kartan.

 

Än en gång nu lägger jag detta inlägg i det fiktiva arkivet. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...