Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera om datorn


äppelsaft

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska formatera om en dator med Windows vista, grejen är, vissa sajter säger att man ska partionera(?) hårddisken innan man formaterar den.

Vad innebär det , ska jag, och hur gör jag det?  

Även "hjälp och support" som finns i datorn säger att det går att formatera med mindre drastiska åtgärder för just vista, så det blir lite rörigt.  

Målet är att formatera om datorn totalt eftersom att den har flera maskar och trojaner som inte går att få bort med olika program. 

Det finns filer som jag vill spara innan jag formaterar datorn. Ska jag oroa mig för att skadlig kod  följer med sen när jag överför filerna till den fräscha formateringen.

jag har en skiva med operativsystemet och en skiva med drivrutiner.

En stegvis guide skulle hjälpa...först partionera två formatera tre installera om.....

 

Någon hjälpsam som kan reda ut mina frågor inför formateringen vore sjyst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

Gör absolut ingenting mer med din dator, vänta!

 

Mitt råd är att invänta en mer kunnig person inom detta område, som troligen kan svara på alla dina frågor.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drog ut internet tills nu , har läst igenom tråden med Cecilia. Men jag vill ändå formatera hela datorn. Jag är nu trygg med att göra detta efter att ha läst följande guider.

Alltså först spara, formaterar man och sedan installerar man om os. 

 

Finns det någon sätt att spara namnen på alla program som jag har på datorn nu så jag slipper skriva upp allt.

Jag kommer göra detta imorgon och då kommer jag titta närmare på cecilias guide.

 

Brukar virus kunna binda sig i bilder och dokument generellt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara vilka program du har? Tja, de flesta finns installerade under C:\program och via en kommandoprompt kan du skriva

 

dir c:\program > minaprogram.txt

exempelvis. Då får du alla mappar program finns installerade i ivartfall.

Eller ta en skärmdump från Programhanteraren i kontrollpanelen.

 

Eller så skriver du upp själv de program du inte vill glömma.

 

men när du installerar om.

1. Spara undan allt du inte vill förlora. Missa inte, om du vill spara dessa, filer som epost och annat som program kan spara under appdata/dolda mappar. (det skadar inte att skapa kopia på allt under "Documents and settings" om man har det utrymmet, för säkerhetsskull)

2: Se till att ladda ned drivrutiner för moderkort, grafikkort och spara undan.

3: Ett AV-program och eventuell brandvägg (vistas egna duger dock) är inte heller fel att ha.

4: Efter formatering, koppla bort internet under installation. Installera AV-program, brandvägg, drivrutiner.

5: Anslut till internet och starta Windows update. Det kan ta ett tag att få hem allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar virus kunna binda sig i bilder och dokument generellt? 

Nej, det är ovanligt men för säkerhets skull låt antivirusprogrammet kolla filerna innan du börjar använda dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara vilka program du har? Tja, de flesta finns installerade under C:\program och via en kommandoprompt kan du skriva

 

dir c:\program > minaprogram.txt

exempelvis. Då får du alla mappar program finns installerade i ivartfall.

Eller ta en skärmdump från Programhanteraren i kontrollpanelen.

 

Eller så skriver du upp själv de program du inte vill glömma.

 

men när du installerar om.

1. Spara undan allt du inte vill förlora. Missa inte, om du vill spara dessa, filer som epost och annat som program kan spara under appdata/dolda mappar. (det skadar inte att skapa kopia på allt under "Documents and settings" om man har det utrymmet, för säkerhetsskull)

2: Se till att ladda ned drivrutiner för moderkort, grafikkort och spara undan.

3: Ett AV-program och eventuell brandvägg (vistas egna duger dock) är inte heller fel att ha.

4: Efter formatering, koppla bort internet under installation. Installera AV-program, brandvägg, drivrutiner.

5: Anslut till internet och starta Windows update. Det kan ta ett tag att få hem allt.

 

Jag har förhoppningsvis sparat allting på rätt sätt nu och ska sätta igång. Men kan jag inte bara ladda ner & uppdatera drivrutiner för moderkort ,grafikkort osv i efterhand när den nya installationen är klar? Jag har en skiva med driver och utilities...Det är inte den du menar?

 

En fråga. Är "återställning till fabrikskopia" (som det står i manualens guide) samma sak som att formatera? Jag kanske har missat det, men jag ska inte radera recovery D eller hårddisk C? Jag förstår att det formateras och att allting försvinner men olika guider beskriver att man ska radera någon eller båda av dessa och skapa nya partitioner? Det görs väl i bios när jag följer instruktionerna för formatering eller?

Ska jag ens göra något med recovery D?

 

Det känns lite oklart hur olika guider beskriver det och vill inte göra något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det brukar vara en bra idé att ha dessa filer redo när man installerat om. För säkerhetsskull.

Men normalt inget problem att hämta senare.

 

När du gör återställning kan du oftast välja mellan att göra en total återställning som formaterar hårddisken och en återställning där enbart Windows installeras om. Normalt ska då återställningen radera den partition som windows finns på och inte röra andra men jag skulle koppla ur alla andra hårddiskar och skapa kopia på allt på annan eventuell partition på samma disk som Windows.

 

I praktiken, bara starta återställningen så får du de frågor och information som krävs för att du ska ta dig igenom. Har du bara skapat en backup eller två av allt du inte vill förlora kan det inte gå fel. Antingen skrivs allt över eller bara en del.

Du ska inte formatera något förhand innan du startar återställningen, allt sker i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ett AV-program och eventuell brandvägg (vistas egna duger dock) är inte heller fel att ha.

4: Efter formatering, koppla bort internet under installation. Installera AV-program"

 

Jag drog ner ett antivirus program installationsfilen och sparade det (på en extern hårddisk). Jag laddade också ner update för att kunna installera antiviruset utan internet. Det är väl så man ska göra? Får man koppla upp sig på internet efter ominstallation och hämta ett antivirus eller  ska jag bara installera det från den externa hårddisken med update filen.

 

hur ska jag göra exakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ett AV-program och eventuell brandvägg (vistas egna duger dock) är inte heller fel att ha.

4: Efter formatering, koppla bort internet under installation. Installera AV-program"

 

Jag drog ner ett antivirus program installationsfilen och sparade det (på en extern hårddisk). Jag laddade också ner update för att kunna installera antiviruset utan internet. Det är väl så man ska göra? Får man koppla upp sig på internet efter ominstallation och hämta ett antivirus eller  ska jag bara installera det från den externa hårddisken med update filen.

 

hur ska jag göra exakt

lite snabb skulle hjälpa tack.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ett AV-program och eventuell brandvägg (vistas egna duger dock) är inte heller fel att ha.

4: Efter formatering, koppla bort internet under installation. Installera AV-program"

 

Jag drog ner ett antivirus program installationsfilen och sparade det (på en extern hårddisk). Jag laddade också ner update för att kunna installera antiviruset utan internet. Det är väl så man ska göra? Får man koppla upp sig på internet efter ominstallation och hämta ett antivirus eller  ska jag bara installera det från den externa hårddisken med update filen.

 

hur ska jag göra exakt

Visst kan du ansluta datorn till internet för att hämta och uppdatera ett antivirusprogram, däremot bör du ju inte hålla på och surfa runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du ansluta datorn till internet för att hämta och uppdatera ett antivirusprogram, däremot bör du ju inte hålla på och surfa runt.

Instämmer helt med dig Cecilia. Vistas ordinarie skydd är godtagbart för att göra det som krävs för att uppdatera datorn men man bör inte, som Cecilia skriver, surfa runt hur som helst.

Men

1: Installera.

2: Uppdatera drivrutiner (och installera AV-program)

(det kan göra så att)

3: Koppla upp och kör Windows update (går snabbare). Det lär ta några timmar.

 

Egentligen, som sagt, är denna rädsla för nätet kvar efter Windows XP. Vista är mycket mycket säkrare. För Win XP hade/har en oskyddad dator cirka minuten på sig innan den bli smittad av något från nätet.

 

Lycka till! Det löser sig, framförallt har du en systemåterställning och redan där installeras en del drivrutiner och annat som datorn behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, även om det gäller gamla vista, så är det nog en hel del som ska hämtas upp via windows update, så det kan ta en bra stund, du kan också behöva göra ett flertal uppdateringar av windows update, innan allt är uppdaterat, jag menar att windows update inte automatiskt hämtar allt på en gång, utan man måste manuellt låta göra flera sökningar, innan man får ner allt som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis Laso.

man måste låta Win Update hämta paket A för att installera Paket B som krävs för att installera paket C osv och däremellan krävs omstarter...

Dvs det kan ta ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det äntligen klart.

Jag hämtade antivirus först vilket gick bra, skärmen ville inte komma på högsta upplösning, men det fixade sig till slut med drivrutiner för grafikkortet. Provade att hämta drivrutiner för skärmen(inte mitt förslag och lite förhastat) men det snappade antiviruset upp som spyware och satte i karantän. Skulle ni göra om allt, nu vet jag hur man gör iallafall, eller ska jag lita på att spywaret är borta?

 

Annars så har allting fungerat bra.

 

Tack för hjälpen allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varifrån hämtade du drivrutinen för skärmen?

Var det installationsfilen som sattes i karantän eller någon av de installerade filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutin för skärmen, det är vanligen bara en färgprofil Den kan du strunta i....

Troligen ingen fara, jag gissar falsklarm från AV.

 

men som sagt ovan, var hämtade du den ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varifrån hämtade du drivrutinen för skärmen?

Var det installationsfilen som sattes i karantän eller någon av de installerade filerna?

Här hämtades den http://www.driverscape.com/download/benq-g2220hd-(analog)

Jag gjorde en fullständig genomsökning med malmwarebytes efteråt men den hittade ingenting. 

 

hmm jag är inte säker, vill du ha namnet eller något annat på spywaret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast klagade så fort jag försökte laddade ned den ena filen på sidan. Om det var installationsfilen som även ditt antivirusprogram upptäckte så har den ju inte gjort något i datorn och därmed finns det inget mer som behöver göras med datorn.

 

Hämta alltid drivrutiner från tillverkarnas egna webbsidor i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja (fast det inte spelar stor roll,jag vet ;) ) så var det inte jag utan en annan person som hämtade filen. Jag visste att det kunde bli problem men, men.

 

Jag använde också avast, ja då får jag hoppas att spywaret är borta. Ifall det inte blir för jobbigt så behöver ni inte svara. Vilken typ av spyware var det? Kan det gömma sig trots kollen..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag inte ihåg säkert men jag tror benämningen bara var något liknande Spyware av typ 5 så det säger inget, men eftersom Avast reagerade på installationsfilen så fort jag försökte ladda ner den har den inte kört alls i datorn och kan därmed inte ha gjort något, t ex kan den inte ha lagt in någon fil någonstans i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...