Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärrstyrning av XP


RuneM

Rekommendera Poster

Har en gammal laptop med XP pro som jag kör program och hårdvara som inte fungerar med W7/W8.

Eftersom jag inte gillar tangentbord på  laptopen och inte vill belamra skrivbordet ytterligare  styr jag den från den stationära med TeamWiever och det är enda orsaken till att den överhuvudtaget får sprattla loss på internet. Det kan synas lyxigt att låta två datorer som står en meter från varandra kommunicera över internet men har man 100 Mbit så har man, 

Nu med tanke på framtida nedläggning av XP  verkar det vara litet vådligt att ha en XP dator med i nätverket och jag kommer att släcka ned internet för trotjänaren.

 

Nu undrar jag: finns det något annat sätt att fjärrstyra (helst även med filöverföring, där använder jag nu Dropbox eller routerkopplad hårddisk)

 

Till exempel med USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inget fel på vare sig dropbox eller teamviewer ,jag kan ju även föra över filer med teamviewer men allt detta förutsätter ju att xp laptopen är uppkopplad!

Och det känns inte så bra att ha en internet ansluten  XP-dator i nätverket efter 9 april även om det inte ligger något viktigt just på den, det blir ju en öppen dörr in till de andra.

 

Jag vill som sagt fjärrstyra Laptopen utan att den är uppkopplad (och det där med filöverföring är inte det viktigaste) 

En KMV switch kunde vara en lösning, jag har en sådan men för PS2 och den lösningen är litet klumpig.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Jag är ledsen för att jag var lite trög där...och jag som precis tänkte föreslå en KVM switch ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det i routern går att blockera internetaccess för den datorn så bör den biten vara löst. Program som Remote Administrator fungerar över LAN och där finns både fjärrstyrning och filöverföring. Lite nyfiken på vilka program och hårdvara som bara fungerar med den datorn? Jag har haft liknande problem men kunde lösa detta med Linux och Wine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det känns inte så bra att ha en internet ansluten  XP-dator i nätverket efter 9 april även om det inte ligger något viktigt just på den, det blir ju en öppen dörr in till de andra.

XP-datorn är ju skyddad mot intrång genom routerns brandvägg och enda vägen in är via den port som TeamViewer avlyssnar och för att göra intrång den vägen behöver man ett säkerhetshål i TeamViewer, dvs det är samma risk som idag. Det som blir osäkert i vår är snarare att surfa med XP-datorer till hackade/skadliga webbsidor och risk för att en annan dator med skadligt program sprider sig till XP-datorn via lokalt nätverk och säkerhetshål i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

Man kan, i min TeamViewer för Linux dessutom välja alternativet att enbart acceptera anslutningar via LAN, något jag inte kände till tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvara som fungerar med XP men inte med W7/W8:

1. En gammal märkapparat Brother P-touch 

Förutom drivrutiner till denna behöver man även att speciellt skrivprogram för att importera bilder, skriva ramar etc. Jag använder den bland annat för att märka upp kablar och nätadaptrar.

Och ja, jag vet att man kan få en ”modärn” sådan för några hundralappar men jag har även en hel låda med märktejp i olika bredder och färger!

Har inte ens försökt hitta W8 drivrutiner till denna, den är så gammal att den ansluts med RS232 om någon vet vad det är. Men den funkar med XP och dessutom strömmatas den direkt med 230 volt så man slipper en nätadapter.

 

2. Min relativt nya Epson Perfection 2480 skanner.

Den funkade bra med 32 bitars W7 men när jag bytte till 64 bitar gick den inte längre.

Vid sökning hos Epson såg jag att de inte hade 64 bitar till den skannern utan hänvisade till VueScan hos http://www.hamrick.com/

Jag laddade ned en testversion och konstaterade att den var bra. Bättre än Epsons egen drivrutin men litet surt att betala en gång till för att använda skannern!

 

3 En ”dia skanner” som jag köpte på Kjell&Com för ett par hundralappar, har bara använt den några gånger och då för att förhandsgranska negativ och dia innan jag skannar i flatbäddskannern

 

4 Min gamla laserskrivare HP Laserjet 6L

Återigen, jag vet att man kan få en ”modärn” laserskrivare för mindre än 1000 kronor numera men den är litet använd, tonerkassetten i den är den fabriksinstallerade och jag har ytterligare två kassetter i obrutna förpackningar!

Här var det litet märkligt, skrivaren är ju så gammal att den saknar USB, den har bara en seriell port och jag hade köpt en USB till parallell adapter. Adaptern behöver i sig inga drivrutiner och den fungerade perfekt med W7 (både 32 och 64 bitar) men när jag installerade W8 gick det inte längre? Googlande gav en del ledtrådar, vissa USB till parallell adaptrar funkar inte på W8, det är något med att W8 är känsligare för störningar i signalerna.

Men när jag pluggade in skrivaren i  XP laptopen (använde även då adaptern) och delade ut den som nätverkskrivare och den vägen installerade den i W8 vaknade den till liv, W8 gick till och med ut och hämtade hem nyare drivrutiner!

 

Vad det gäller program är det inte så mycket att orda om, jag pysslar litet med släktforkning och vissa äldre program fungerar inte med W7/W8

 

Tack Cecilia och Mikael63 för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...