Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Martyyyyy

Nytt moderkort-bluescreen

Rekommendera Poster

Martyyyyy

Jag har införskaffat ett nytt moderkort (Asus m5a97 R2.0), allt gick bra tills jag efter en stund fick bluescreen. Provade att formatera hårddisken och tänkte installera om windows. Allt går bra tills jag kommer till slutfasen "windows slutför installationen" då poppar bluescreen upp igen och proceduren upprepas hela tiden..

Sitter fast! Vad göra? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Hej, är det moderkortet i förra tråden? //eforum.idg.se/topic/343893-tips-p%C3%A5-liknandeb%C3%A4ttre-moderkort/?do=findComment&comment=1621661

Var snäll och hänvisa...

Först och främst; har du följt råden i tråden till punkt och pricka ang. montering och hur du skall göra för att skydda allt från ESD-skador?

ESD - Elektrostatiska urladdningar - Allmän information

Sedan: Tips vid installation av Windows 7/8

Tycker du skall börja om från början.
Först: Koppla ur nätsladden och använd ESD-skydd se denna tråds inlägg #7
Kolla in NordicHardwares Datorbyggarskolan

Därefter så följer du enligt manualen till moderkortet och var mycket noga.

1. Öppna chassit eller ta av sidoplåten.

2. Moderkortsdistanser - Var noga med rätt antal på rätt position på moderkortsplåten i chassit.
Dessa skall passa motsvarande monteringshål på moderkortet.
Annars risker du kortslutning på baksidan mot moderkortets ledarbanor och lödpunkter.

3. Gå igenom allt kablage från nätaggregatet och se till att alla strömkontakter är korrekt anslutna, speciellt gäller detta dom två strömkontakterna som sitter på moderkortet.

4. Kontrollera alla övriga kontakter på moderkortet och att övriga kontakter till diskar och annat sitter som dom skall.
Följ enligt manualen och var mycket noga, speciellt så inte USB frontkontakten förväxlats på moderkortet kontakt för Firewire (1394)

5. Kontrollera också anslutningar för PCIE strömkontakterna på grafikkort (bak eller ovanpå) samt att grafikkortet verkligen är korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten och inte sitter snett.

6. Tryck lite försiktigt på minnesstickorna som sitter bredvid processorn, kontrollera att dessa verkligen sitter nedstoppade och rakt i kontakterna på moderkortet.

7. Processorn -att den verkligen bilivit korrekt monterad.

8. Koppla ur alla externa enheter utom bildskärm, tangentbord och mus.

9. Koppla på strömmen och starta datorn.

10. Tryck direkt på Del, F2, F1 eller Esc (står på skärmen eller i manualen) för att komma direkt in i BIOS Setup meny och gör 'Load BIOS Default' eller 'Load Optimized default',

11. På moderkortet finns väl kanske en lysdiod eller liten display som visar en Hexadecimal kod och om detta är fallet så finns då en tabell i manualen vad dessa felkoder betyder.
Detta finns inte på alla moderkort, men kontrollera.

12. Snurrar chassifläktar och fläktarna till grafikkort och Processor kylaren?

13. Får du upp några pipljud, beep codes?

Till att börja med och återkom när du testat detta och svarat på frågorna, så blir det lite lättare för den som skall hjälpa till.
Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Martyyyyy

Tog loss alla kontakter och satte tillbaka dem. Tog även bort grafikkort och minnen och satte tillbaka. Nu fungerar det (än så länge)...

Jag bytte plats på minnena, hade först så att de satt i A2 och B2 spåren, men bytte nu till A1 och B1 om det kanske var det som spökade :)

Men nu fungerar allt iaf. Har uppdaterat BIOS och drivrutiner också :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Haha, Kul ju :thumbsup:

Men jag tittar också i moderkortsmanualen och där står:

We recommend that you install the memory modules from the blue slots for better
overclocking capability A2 & B2

post-73434-0-82942400-1388061565_thumb.png

post-73434-0-82942400-1388061565_thumb.png

Men detta har nog mest att göra med "hur" och inte "var".

Dvs. att du från början misslyckats med att installera minnena korrekt i dess kontakter på moderkortet.

post-73434-0-18644000-1388061565_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Martyyyyy

Jaa precis..det var därför jag satte dem så från början för att det stod så i manualen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Martyyyyy

Det enda som är lite konstigt är att när jag tittar på systeminfo (egenskaper på Dator) så står det att jag har 8GB RAM minne, men sedan i parentes "7,90GB går att använda)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Det enda som är lite konstigt är att när jag tittar på systeminfo (egenskaper på Dator) så står det att jag har 8GB RAM minne, men sedan i parentes "7,90GB går att använda)

Det är nog helt normalt och inget att bekymra sig över. Har för mig att jag tidigare hade något liknande på min beroende på vad för hårdvaruenheter jag aktiverat i BIOS.

:thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...