Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NO SIGNAL DETECTED på Benq skärm


nosignal

Rekommendera Poster

under gårdagen stötte jag för första gången på felmeddelandet "NO SIGNAL DETECTED". hade använt pcn som vanligt under dagen men på kvällen när jag skulle använda den igen så strulade det. har som sagt en pc och den är ca 9 år gammal med en benc-skärm som är 2-3 år.

 

moderkort = epox

http://www.komplett.se/epox-ep-8kda3jnforce3-250gbsocket-754/300671

 

har googlat men har ännu inte lyckats lösa problemet eftersom jag inte riktigt vet vad som är problemet.

 

http://www.superstart.se/blocks/search/google.frame.php?q=no+signal+detected&sa=S%F6kning&blk=543284399&cx=partner-pub-5535229954753402%3As20uaj-tbo8&cof=FORID%3A10&ie=ISO-8859-1&mod=search

 

testade att plocka ut mina minnen och torkade av kontaktytorna och satte tillbaks dem men valde att skifta platserna och först funkade allt och jag trodde problemet var borta men efter några minuter "NO SIGNAL DETECTED" igen.

 

testade även annan skärm men det löste inte problemet.

 

har alltid skött datorn väl och regelbundet tagit bort damm etc i lådan och på delarna i datorn.

 

frågan är vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

"No signal"

Säger egentligen att bildskärmen inte mottar någon signal från grafikkortet. Det sker om tex. bildskärmskabeln inte sitter riktigt istoppad i någon av bildskärmens kontakt eller grafikkortets kontakt.

Men det kan också vara beroende på annan orsak som gör att grafikkortet inte skickar ut grafiksignaler till bildskärmen.

 

Nästa gång detta sker; rucka lite på skärm-kabelns kontakter i båda ändar, dels den mot grafikkortet och den andra mot bildskärmen, så det inte är så enkelt att någon av dessa inte sitter som dom skall.

 

Ha du möjlighet att prova bildskärmen på en annan dator, för att se om samma fenomen uppstår där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med en annan skärm som det står i första inlägget och det blir samma resultat, svart skärm.

Så gissar jag på datorn.

Har varit med om det på en väns (äldre) dator en gång.

Det grejade sig med nytt nätaggregat i datorn.

Men annars är ju också kassa kondensatorer på moderkortet en vanlig orsak.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget från BIOS-råttan som kan ge en ledtråd? Om bios startar upp normalt brukar detta bekräftas med ett kort pip, är det nåt knas brukar detta anges med olika ljudkoder som långa och/eller korta signaler.

Hörs dock ingen signal alls så är risken stor att antingen moderkort eller processor sagt upp kontraktet.

Får du ett kort distinkt pip vid uppstart så tyder det på att bios bootat upp korrekt och då är det antagligen grafikkortet som är knas. Verkar som ditt moderkort har AGP-port, pröva att lossa och trycka tillbaka kortet för att utesluta glappkontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplade skärmen till min bärbara och det verkar funka.

 

Startade pcn igen och trodde allt var bra men efter några minuter bröts signalen igen. Inget glapp vare sig vid skärm eller bakpå datorn.

 

Vid start piper det till en gång.

 

Ska jag plocka loss grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar några minuter varje gång säger du, spontan tanke är att grafikkortet blir varmt och lägger av.

Men tag loss grafikkortet och rengör försiktigt, har grafikkortet en kylfläkt så kontrollera att den snurrar före du stänger av och tar loss kortet. Var nogrann när du trycker tillbaka det så att den bakre klacken låser oredentligt, gör den inte det kan kortet hamna på sniskan när du skruvar fast det i framkanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under grafikkortet sitter en fläkt som verkar strula. Petade med en penna då började den snurra lite men stannade efter 10 sekunder och så höll det på när jag petade men plötsligt fortsatte den snurra tills jag stängde av datorn, typ i 1 minut. Men den snurrade väldigt sakta. Har för övrigt tre andra fläktar i lådan som snurrar som de ska och ska inte grafikfläkten snurra lika snabbt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som egentligen inte hör till tråden. Om man exempelvis har en pdf-fil på en mejlserver, exempelvis Hotmail, och vill ladda upp den filen till annan server, utan att först spara filen på datorns disk, hur gör man? Det handlar alltså inte om att mejla filen till annan mejl- server.

 

Normalt sett har man ju en fil på datorn som man laddar upp till respektive server och sen får man ju en nedladdningslänk till uppladdad fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under grafikkortet sitter en fläkt som verkar strula. Petade med en penna då började den snurra lite men stannade efter 10 sekunder och så höll det på när jag petade men plötsligt fortsatte den snurra tills jag stängde av datorn, typ i 1 minut. Men den snurrade väldigt sakta. Har för övrigt tre andra fläktar i lådan som snurrar som de ska och ska inte grafikfläkten snurra lika snabbt?

 

Ja, det skall vara rejält snurr på den fläkten, som dina chassifläktar ungefär. Ta loss kortet och se om du kan få loss fläkten utan bröta sönder för mycket, annars får du försöka rengöra och smörja den så gott med fläkten monterad på kortet. Använd WD-40 eller CRC 5-56, var lite försiktig när du sprejar bara. Oavsett så har nog fläkten gjort sitt.

Får du igång den så att du kan testa att det funkar längre än en minut i taget så kan man ju dra slutsatsen att det är ditt grafikkort som orsakar problemet.

En lösning kan vara att köpa ett nytt kort från tex. Kjell.com, de har ett för 100 kronor. En annan lösning är om du kan hitta ett begagnat, kanske genom att fråga vänner och bekanta om de har nåt gammalt skrot liggandes. Problemet med gamla kort kan dock vara att hitta fungerande drivrutiner så har du nära till en Kjell & Co butik så kanske det är enklaste lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade inget att smörja med men jag dammsög rent fläkten och området där fläkten ligger i ordentligt. Fick bort kortet ganska lätt men fick lossa några skruvar bakifrån sett eftersom anslutningarna bak på datorlådan satt med skruvar på vardera sidan som i sin tur höll fast kortet.

 

Fick även loss och isär fläkten. Fläkten har i stort sett gjort sitt tror jag och en ny köper jag så fort jag hittar en ny.

 

Grafikkortet är ett xpertvision radeon 9800se 128mb men hittar bara fläkt som passar legacy-kort. Men det finns många andra ställen att köpa fläkt på annars.

 

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kylning/grafikkortskylare/grafikkortsflakt-koppar-p98536

 

Fläkten har i talande stund snurrat i ca 30 minuter och datorn funkar. Så kortet verkar ok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar som fläkten och värmeproblem var det som var orsaken till att du inte fick bild.

Du kan säkert hitta en ny fläkt som passar, Kjell har annars ett helt nytt kort med AGP-kort för 100 kronor, dessvärre såg jag nu att det verkar vara restlager, inte många butiker som har dem kvar i lager öht.

 

Hittar du ingen fläkt har dock CDON också ett billigt AGP-kort:

http://cdon.se/hemelektronik/msi/msi-geforce-fx5500-256mb-ddr-dvi-vga-agp-p21349744

 

 

Fick bort kortet ganska lätt men fick lossa några skruvar bakifrån sett eftersom anslutningarna bak på datorlådan satt med skruvar på vardera sidan som i sin tur höll fast kortet.

 

 

Vet inte om jag fattade det här rätt men menar du att du lossade kortet genom att skruva loss de där skruvarna med sexkantiga skallar på baksidan av själva blecket på kortet, de med gängor i som du skruvar fast signalkabeln i?

Grafikkortet sitter med en enda skruv i blecket, den sitter på insidan i lådan. När du lossat den och dragit ut kortet skall det du fått loss se ut ungefär så här:

 

A9200SE-T-64MB-unit.jpg

Eller kanske jag missförstod vad du menade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske tog bort någon skruv för mycket.

 

Har tagit bort fläkten för att försöka smörja etc men funderar på hur jag kan funktionstesta den utan att behöva koppla in den på grafikkortet och starta datorn hela tiden?

 

Är även osäker på exakt var jag ska smörja?

post-133913-0-99313500-1387955755_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan smörja är glidytorna inne i själva navet, var dock noga med att torka rent från överflödig smörja så det inte stänker runt en massa när du drar igång med kortet monterat på moderkortet. Det optimala är att använda elektronikrengöring men universalspray typ WD-40 funkar också.

 

Du kan ju testa om du kan dra igång fläkten med ett vanligt 1.5V AA-batteri, eller två seriekopplade. Du behöver förstås lite kabel och isoleringstejp och kanske gem eller nålar som du kan tjuva in dig på fläktmotorns kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som känner igen fläkten och kan hitta en identisk? Hade velat läsa lite fakta om den.

Det står bara XpertVision på den.

 

Är den här typen av fläktar vanliga, magnetiska, eller var det vanligare för 10 år sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att hitta en fläkt som passar, det som kan vara intressant att veta är måttet mellan hålen på ramen, antar att de är för fästskruvarna/clipsen. Kan du också lägga upp en bild på själva kylflänsen så man ser hur fläkten skall appliceras och kanske ett mått på den så kanske man kan hitta en fläkt som passar. Förvisso kan det vara knepigt att hitta en fläkt med rätt kontakt på strömkablarna men ett alternativ då kan vara att helt enkelt koppla den till en kontakt för chassifläkt på moderkortet. Jag har själv gjort så med ett grafikkort vars passiva kylning inte räckte till.

 

Liten brasklapp dock, även om grafikkortet verkar fungera när det får kylning så är det ju inte helt säkert att det klarat sig utan skador. Kunde därför vara bra om du fick igång fläkten, köra Windows och belasta det med lite tyngre grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den övre bilden är från mitt grafikkort och en undre googlade jag fram men det verkar vara identiskt.

 

Min fläkt är 36mm i omkrets.

 

Metallringen man skruvar fast med två små skruvar är 50mm i omkrets.

 

Just nu har jag en tillfällig lösning där jag plockat bort lådans frontfläkt och har placerat den under grafikkortet och den är upphöjd så att den blåser ca 2cm under kortet.

 

Måste använda pcn eftersom jag endast har vissa program på den datorn.

 

post-133913-0-44326700-1388039490_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju några alternativ som jag ser det.

 

Fläkten du länkade till på Kjell.com kan ju passa, det är dock en komplett kylare så om fästhålen har rätt mått så måste du demontera den gamla kylflänsen vilket kan vara lite pilligt. Ibland kan flänsen sitta med fästclips som är lite pilliga att få loss och sen kan flänsen sitta rejält också, gammal kylpasta blir som klister så man blir tvungen att värma flänsen, en hårfön funkar men tar tid, en värmepistol är det optimala, ugnsbakning är det man tar till om man inte har nåt av de förstnämnda. Sedan behövs ny kylpasta (om det inte följer med den nya fläkten) och strömkontakten skall ju helst också passa, annars får du klippa av och återanvända den gamla. Dock verkar den inte heller finnas i webbshopen då det kan ju vara tveksamt om du hittar den i en Kjellbutik nära dig.

 

Ett nytt kort är ju onekligen den enklaste lösningen, efter en snabb koll på Prisjakt konstaterade jag att kortet jag länkade till på CDON ligger bra i pris men du kan säkert hitta ett billigare. Du kan ju också kolla med dina lokala datorfirmor, det kan mycket väl vara så att någon har ett AGP-kort liggande som de gärna blir av med så du kan få ett bra pris.

 

Ett annan lösning är ju att om du får tag i en gammal fläkt, tex. en gammal processorfläkt modell mindre, så kan du säkert knåpa fast den på den gamla flänsen. Du verkar ju ha plats under grafikkortet så den kan ju ligga ovanpå flänsen. Man kan tex. använda passliga skruvar som spårar mellan kylflänsarna. Det blir inte snyggt och kanske inte optimalt men det fungerar. Har själv gjort så för att få ned tempen på ett passivt kylt kort.

 

Om du behöver din dator och anser att du ska ha den kvar ett tag till så är ju ett nytt kort det enklaste och säkraste alternativet.

 

Edit: dök in på Prisjakt och kollade samma kort som finns på CDON och hittade denna för 349,- inkl. frakt. Klart prisvärt:

http://www.komplett.se/msi-geforce-fx5500-256mb-ddr/765873?cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76#!tab:info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en ny chassifläkt 80X80mm. Direkt hem i brevlådan för 98kr totalt - inklusive frakt.

 

Sen blev det ett något primitivt bygge. Ställer bygget under grafikkortet. Det funkar ju (men fult som sjutton) och jag kan sänka fläkten om det skulle behövas.

 

Tack för alla svar. Hade inte en tanke på att fläkten till grafiken strulade när jag först funderade över vad som var fel när signalen till skärmen föll bort. Den fläkten tänkte jag inte alls på eftersom den inte syns på samma sätt som de övriga fläktarna. Tänkte nog inte ens vid tillfället att grafiken hade fläkt.

 

:thumbsup:

 

 

post-133913-0-59167600-1388569216.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...