Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla in 2 routrar


peof

Rekommendera Poster

Har en Zyxel 2812 med IP telefoni vilken jag måste ha kvar för telefonins skull men har en 2 kanalsrouter ASUS som jag tänkte koppla efter denna router.

Men jag får bara begränsad anslutning på ASUS på båda kanalerna. Använder en utgång till dator i routern som ingång till ASUS routern.

har krypterat båda routrarna med samma lösen enligt en rekommendation jag läste i annat frågeforum.

Kan man ha trådlöst system på båda? Zyxel har en knapp där man kan stänga av trådlöst räcker det med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika dubbel-NAT koppla in LAN-port på Zyxel mot LAN-port på Asus. Stäng av DHCP-servern i Asus o ge den en fast IP-address. Du kan köra samma WLAN-setup på båda - men står de nära/intill varandra blir det bara sämre - isf stäng av WLAN på Zyxel o kör endast på Asus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli trassel med dubbla IP-adresser om man har två routrar. Sätt den andra routerns IP-adress manuellt till något annat än defaultadressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika dubbel-NAT koppla in LAN-port på Zyxel mot LAN-port på Asus. Stäng av DHCP-servern i Asus o ge den en fast IP-address. Du kan köra samma WLAN-setup på båda - men står de nära/intill varandra blir det bara sämre - isf stäng av WLAN på Zyxel o kör endast på Asus.

 

För att undvika dubbel-NAT koppla in LAN-port på Zyxel mot LAN-port på Asus. Stäng av DHCP-servern i Asus o ge den en fast IP-address. Du kan köra samma WLAN-setup på båda - men står de nära/intill varandra blir det bara sämre - isf stäng av WLAN på Zyxel o kör endast på Asus.

Jag har nu anslutit på Ethernetport på Zyxel  och den in på Lan i ASUS router, eftersom jag måste ha den porten för inkommande kabel från bredbandsuttag i vägg. Har ju IP telefoni från Zyxel routern. Står inte Lan utan Wan om det nu är samma. Är inte så bra på detta!

Räcker det med att bara stänga av trådlös funktion på Zyxel routern? Hur man stänger av DCHP och ger den fast IP adress är jag inte säker på heller?

Hoppas på Er hjälp Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte att stänga av WLAN på Zyxel-routern. WAN och LAN är inte samma sak. WAN står för Wide Area Network och LAN för Local Area Network.

 

Det viktigaste är att stänga av DHCP på den ASUS-routern.Två DHCP-servrar i samma nät leder till IP-konflikter om de inte är konfigurerade så att den ena är backup. De DHCP-servrar, som ingår i konsumentroutrar, går inte att konfigurera så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...