Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operativsystem startar inte


Pelleman Jensen

Rekommendera Poster

Pelleman Jensen

Jag har en PC med dubbla system. Det ena av dem startar utan problem (det är därifrån jag nu skriver...) men det andra beter sig konstigt. Vid uppstart är allt som det brukar, dvs man ser att den drar igång startproceduren för mitt XP. Efter ett tag blir skärmen svart, som den alltid brukar precis innan inloggningsrutan, men när startskärmen med användarna ska komma dyker det bara upp en XP-logga på en normalblå bakgrund! Markören är där och går att flytta med musen, men jag kommer ingen vart. Nu tänkte jag att jag kanske kunde lösa problemen från detta systemet, men jag vet inte hur... Help, please! :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Förstår inte vad du menar med "krånglar till det"?

Jag har ett operativsystem för familjen och ett för min inspelningsstudio.

Nu fungerar inte familjesystemet, för första gången på 7 år, vilket är skälet till mitt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon ny hårdvara?

Någon hårdvara som är ansluten men inte är nödvändig?

Något som installerade, uppdaterades eller avinstallerades sist det fungerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad du menar med "krånglar till det"?

Jag har ett operativsystem för familjen och ett för min inspelningsstudio.

Nu fungerar inte familjesystemet, för första gången på 7 år, vilket är skälet till mitt inlägg.

Jag tycker inte att du krånglar till det men det skulle vara lite mindre krångligt att försöka hitta vad som orsakar strulet om du kunde förklara lite utförligare vad det är för olika OS du kör och hur de är installerade.

Är tex. de olika operativsystemen installerade på samma hårddisk eller på två olika?

Frågar du mig så verkar det att det OS som inte vill starta har korrupta filer. Det kan ha orsakats av att en installation av mjukvara eller program gått snett eller att du fått in nåt skräp i datorn. Eller av att din hårddisk sjunger på sista refrängen.

 

Nu är det ett tag jag höll på att trixa med dualboot så jag kanske minns fel men på nåt sätt ska det ju gå att pröva att reparera den installation som krånglar med hjälp av en installationsskiva eller ett OS på ett USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Båda systemen är XP Professional, installerade på två separata hårddiskar.

Om det är det sistnämnda alternativet, dvs att hårddisken "sjunger på sista versen", finns det då något att göra åt det eller är det bara att föra över filerna till en säker plats och skaffa en ny hårddisk?
Jag skulle ju uppskatta om det går att ordna på annat vis. Har kört en fullständig scan med virusprogrammet, men där finns ingenting. Ska även köra Malwarebytes när jag har mer tid.

Andra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu skall vi väl inte tro det värsta att det är en härddiskrasch på gång men skulle så vara fallet så är nog en ny hårddisk enda lösningen.

 

Men har du prövat att starta i felsäkert läge? Hittade följande på ett engelskt forum hur man i dualbootsmenyn kan starta i felsäkert läge:

 

Found these instructions easier to follow than M$ and it works

Also found instruction on using/safeboot. I found they were much better description on how to do it

 

Windows as part of a multiboot system

 

Use this method ONLY if you have multiple operating systems installed on your computer.

 

* If the computer is running, shut down Windows, and then turn off the power

* Wait 30 seconds, and then turn the computer on.

* When the Boot loader menu (list of the available operating systems) appears, use the arrow keys on the keyboard to select the version Windows what you want

* Press Enter, and then immediately begin tapping the F8 key. The Windows Advanced Options menu appears.

* Scroll to and select the Safe mode menu item, and then press Enter.

 

Källa: http://forums.cnet.com/7723-6142_102-280973/how-to-enter-safe-mode-w-dual-boot-system/

 

Om du då lyckas få XP att starta finns det en chans att kanske göra en systemåterställning. En annan möjlighet, om det alternativet dyker upp i meneyn, är att "Starta Windows med senast fungerande konfigurationen" (eller nåt liknande, minns inte den exakta ordalydelsen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Ja nu skall vi väl inte tro det värsta att det är en härddiskrasch på gång men skulle så vara fallet så är nog en ny hårddisk enda lösningen.

 

Men har du prövat att starta i felsäkert läge? Hittade följande på ett engelskt forum hur man i dualbootsmenyn kan starta i felsäkert läge:

 

Found these instructions easier to follow than M$ and it works

Also found instruction on using/safeboot. I found they were much better description on how to do it

 

Windows as part of a multiboot system

 

Use this method ONLY if you have multiple operating systems installed on your computer.

 

* If the computer is running, shut down Windows, and then turn off the power

* Wait 30 seconds, and then turn the computer on.

* When the Boot loader menu (list of the available operating systems) appears, use the arrow keys on the keyboard to select the version Windows what you want

* Press Enter, and then immediately begin tapping the F8 key. The Windows Advanced Options menu appears.

* Scroll to and select the Safe mode menu item, and then press Enter.

 

Källa: http://forums.cnet.com/7723-6142_102-280973/how-to-enter-safe-mode-w-dual-boot-system/

 

Om du då lyckas få XP att starta finns det en chans att kanske göra en systemåterställning. En annan möjlighet, om det alternativet dyker upp i meneyn, är att "Starta Windows med senast fungerande konfigurationen" (eller nåt liknande, minns inte den exakta ordalydelsen).

Hej igen och God fortsättning på julen! :-)

 

Jag hade redan testat de alternativen ovan innan jag gjorde första inlägget, dvs starta i felsäkert läge eller med senast fungerande konfiguration. Tyvärr blir resultatet detsamma varje gång, alltså en XP-logga mot en blå bakgrund. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God fortsättning du med!

Verkar som en reparation med installationsskiva är det enda alternativ som återstår. Men du skall inte använda reparationskonsolen utan välja installation. Att du har två XP-system gör det ju lite knepigt, det gäller ju att du väljer rätt partion, alltså den där det strulande operationssystemet finns.

Men enligt logiken så borde den installation du gjorde först (eftersom de finns på fysiskt olika hårddiskar) vara den som anges med C: eftersom MBR-sektionen torde finnas på samma disk. men det är enligt min logik och min logik och vad som är Microsofts logik är inte alltid, hrm, kompatibla.

Men om du vet vilken partition det gäller och valt installation kommer du fram till ett alternativ där du antingen gör en reparation eller en nyinstallation. En reparation kommer att kopiera in nya systemfiler men kommer inte att radera program eller sparade filer. Men det kan ju vara klokt att spara sånt du är rädd om på en annan hårddisk före du börjar, just in case.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...