Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

länka upphovsskyddat material i sluten grupp


Matisyahu

Rekommendera Poster

Hej! Vi har en stängd grupp på facebook. Har diskuterat hurvida vi kan länka streamlänkar till elitseriematcher där. Och det är olagligt att länka offentligt, räknas det som offentligt med denna grupp? Eller kan vi kringgå det på något sätt? Eller ska vi helt enkelt inte tillåta sådana länkar längre? tack!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en tolkningsfråga. är ni en liten SLUTEN grupp på några personer som ser på klipp och diskuterar dem så är inte det offentligt bruk. lika lite som om du skulle visa det för dem hemma på din TV.

Är ni däremot en STOR sluten grupp och är kanske 30 000 i denna slutna gruppen kommer nog de allra flesta anse att det är offentlighet. 

 

Som sagt, exakt vart gränsen ligger mellan dessa två exempel finns inte. utan det är en bedömning en kontrollant i så fall gör. 

 

men ett bra mått är: ungefär lika många personer som ryms i ett väldigt stort TV-rum! ;)

 

såhär är iallafall min tolkning på lagen jag har läst igenom. 

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

På den gamla goda tiden då vi enbart hade vinylskivor och någon i gänget köpte plattan och sedan gjorde kassettkopior och bytte med andra kompisarna i gänget som hade köpt en annan platta som alla ville ha, vilket i princip alla gjorde på den tiden (1960- och 1970-talet), så var snacket från myndigheter och upphovsrättsinnehavare att det var helt ok att kopiera och dela ut upp till och med NIO kopior. TIO kopior ansågs att man gått över gränsen sas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har ett till problem. Det är olagligt att sprida dessa länkar i gruppen. Vad är risken? Och vem åker dit? Är det "den som sprider" och ägaren av gruppen som ligger risigt till? Kan gruppen stängas ner, finns den risken?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...