Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Gatukontoret

Corsair minnen DDR3

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är inte så haj på datorer, men i en tråd, jag skapat, i hårdvara - Övrigt, så har jag fått reda på att två av mina minnen är trasiga. Jag fick reda på att existerande minnen ligger på 1333mhz. Går det att stoppa i två 1600mhz eller måste det vara samma på alla minnen?

Mitt moderkort är Asus P9X79, och enligt corsairs minnes test mojäng så klarar moderkortet 1333mhz, 1600mhz samt 1866mhz. Men jag kan ju inte så mycket om detta. Därför kommer jag hit.
Jag läste denna tråd: Tips - Moderkort, CPU och Primärminne (RAM), men jag fattade inte så mycket, förutom det med corsair minnest test mojängen som jag kollade upp.

Jag köpte datorn på inet.se i delar för lite över ett år sen. Och inet har bara garanti ett år, dock så har corsair livstidgaranti på minnen, men det är svindyrt att skicka grejer till dom. Då jag tror det är billigare att köpa nya minnen, så gör jag det. Kan dock inte lägga över 1000 spänn på de.

Kan jag köpa dessa om jag kan sätta i 1600mhz med dom andra. http://www.inet.se/produkt/5315228/corsair-4gb-2x2gb-cl9-1600mhz-vengeance-lp

//Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt (då kommer allla att köra efter det långsammaste) men inte att rekommendera att blanda minnen från olika minneskit med varandra och särskilt inte om dessa har olika storlek och hastighet.

Minnesstickor i ett minneskit är utvalda för att fungera tillsammans och det är upplagt för problem särskilt med snabbare minnen, om inte dessa kommer från ett och samma minneskit.

Använd Corsirs minneskonfigurator för att få fram vilka minnen som ditt moderkort stöder, sedan letar du reda på dessa i en butik tex. Inet

Här har jag letat rätt på ditt moderkort och vilka minnen som Corsair har kompatibla minnen till:

http://www2.corsair.com/configurator/product_results.aspx?sc=&id=2433292

Det är på flera sidor, så du måste bestämma dig för vilken storlek du är ute efter.

Och övriga minnestillverkare:

Corsair - Memory Configurator
Crucial - Memory Advisor tool
Kingston - Memory Search
G.Skill - RAM Configurator
ADATA - DRAM Module Compatibility Search

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det vore jag så skulle jag köpt ett minneskit med fyra minnesstickor och byta ut mot ut ditt nuvarande installerade minne.

Ditt moderkort Asus P9X79 har 4 st. minneskanaler och därför bör du montera minst en minnessticka i varje minneskanal för att kunna utnyttja alla fyra minneskanalerna som ger högre prestanda.

Tex dessa Corsair 8GB (4x2GB) CL9 1333Mhz XMS3 http://www.inet.se/produkt/5305469/corsair-8gb-4x2gb-cl9-1333mhz-xms3

Eller dessa som skiljer lite i pris och ger bättre prestanda, fast bara om minnenas inbyggda minnesprofil  XMP aktiveras i BIOS så dom kan köra i 1600MHz, i annat fall kör dom på 1333MHZ

Corsair 8GB (4x2GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE Quad Channel http://www.inet.se/produkt/5315202/corsair-8gb-4x2gb-cl9-1600mhz-vengeance-quad-channel?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Dessutom finns dom med i Corsairs lista över kompatibla minnen till ditt moderkort.

Men väljer du att köpa dom du länkat till, så se till att du har fyra st. med exakt samma artikel nr. så du monterar en i varje minneskanal, dvs en i varje minnesbank.

Ditt moderkort stöder upp till 8 minnesmoduler, men det blir väl då bara fyra av dessa som du använder.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis beställt nya minnen. Det blev Vengeance 1600mhz 4X2GB. Vad gör jag med minnena som sitter i sen?

Redigerad av Gatukontoret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingenting, sätter du in alla 4 minnena, då ska det här "dual channeling" som ger högre prestanda fungera automatiskt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingenting, sätter du in alla 4 minnena, då ska det här "dual channeling" som ger högre prestanda fungera automatiskt. 

TS har ett moderkort med Intels X79 chipset och CPU socket 2011 och det betyder Quad channel dvs. fyra-kanalers minnesbuss och som jag redan skrivit ovan i tidigare inlägg så skall ett av dessa sitta i varsin minneskanal för att kunna utnyttja fyra minneskanaler om det är dessa du köpt:

Corsair 8GB (4x2GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE Quad Channel

med art.nr. CMZ8GX3M4X1600C9 som skall passa till ditt moderkort enligt Corsair minneskonfigurator (sid 3): http://www2.corsair.com/configurator/product_results.aspx?sc=&id=2433292

Då skall dessa monteras i Blå minneskontakter:

A1 B1 D1 och C1 (första minneskontakten i varje minneskanal ABDC)

Manualen sid 2-5 (PDF 23/156)

post-73434-0-97014600-1387348161.pngpost-73434-0-90703600-1387324432.png

post-73434-0-64549000-1387324432.png

Dom gamla minnenena plockar du ut som jag också skrivit ovan pga. man aldrig skall blanda minnen med olika hastighet, storlek och från olika minneskit - det är upplagt för problem att blanda minnen från olika minneskit.

Och dessutom har du ett högpresterande moderkort och CPU och att blanda minnen med olika hastighet medför också att alla minnen kommer att köra efter dom med lägst hastighet dvs. dom gamlas hastighet, vilket inte är att rekommendera.

Efter att du använt din dator ett tag och ser så allt fungerar, så kan du sedan i BIOS Setup > Advanced mode > Ai Tweaker meny > Ai Overclock Tuner => aktivera minnenas XMP så dessa kör i 1600MHZ annars kommer dessa att köra i 1333MHZ.

Detta medför troligen också att CPU kommer att köra på lite högre hastighet (CPU ratio). Sammantaget så ger detta bättre prestanda på din dator.

Manualen sid 3-7 (PDF 73/156)

post-73434-0-27924500-1387350529_thumb.png

Annonsera ut dom gamla, ha kvar som reserv eller använd dom i en annan dator.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till XMP länk och bild hur man ändrar i BIOS Setup

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all hjälp.
Såhär står det på ordern jag fick "CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ CL9 (4X2GB)". Antar att det är samma som du har rekommenderat. Då plockar jag ut dom gamla när jag får dom nya. Förhoppningsvis får jag dom idag.

Mycket användbara bilder, jag var osäker på var minnena skulle sitta. Detta hjälper oerhört!

Tack igen! Skulle aldrig klarat detta utan din hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra att du fick till det och nu kör minnena i Quad channel (fyr-kanal) på standardhastighet 1333MHz eller egentligen DRAM Frequency 667 x 2 =1334MHz

Men kör så ett tag så att du ser att allt fungerar innan du aktiverar Memory XMP i BIOS så dom kommer upp i DRAM Frequency 800 x 2 =1600 MHz

Alltså man dubblerar  DRAM Frequency som syns på CPU-Z Memory fliken, för att få fram den "rätta hastigheten".

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...