Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

jag har skaffat en smartphone Doro Liberto 810 då jag gillar deras telefoner p.g.a synen
och jag har just nu kontantkort från Comviq med 1 Gb surf i månaden, vilket jag tycker borde räcka för mig, då jag surfar bara med min dator

men jag fattar inte vart data / surfmängden tar vägen...

två gånger har det hänt att under en dag och under en  natt att drygt 100 Mb bara försvunnit trots att jag inte använt telefonen...

Jag har stängt av automatisk synkronisering för allt jag har i telefonen
utan har bara för nya mail och har på dagen att den söker efter den var 15 minut.. ( Gmail )

och jag har inte installerat några nya appar utöver de som redan fanns i telefonen
och det är en Android telefon jag har

så min fråga är....hur kan så mycket data / surf försvinna trots att jag knappt använt telefonen
Skulle vara så tacksam för info och tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 MB är ju en droppe i havet. Att uppdatera Gmail var kvart kan dra en hel del datamängd. Exakt vad som drar datamängden i din telefon kan du se under Inställningar - datamängd och scrolla ner. Detta under förutsättning att gränssnittet i din telefon är som i min Samsung. Annars finns det säkert Inställningar och kanske någon annan sökväg för att se datamängden och vad som exakt har förbrukat dessa 100 MB.

 

Nedan en screen shot från min telefon, en Samsung Galaxy Note 1

 

post-1648-0-06830300-1387144171_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack snälla för svaret

 

Men att jag har uppdateringar av senaste mailen per 15 minut brukar inte dra så mycket surf,

och normalt det brukar bara gå åt 1 Mb per dygn de dagarna jag inte gör något annat
Så jag undrar var de 100 Mb som försvunnit beror på

och det har hänt en natt att drygt 100 Mb försvann då jag inte ens hade uppdateringar av senaste Gmail påslaget

I min mobil kan jag också se hur mycket surf jag har förbrukat
men jag kan inte se vilken app / program som förbrukat surf
vet inte vad jag ska göra för att ha lite mera koll...
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

åter igen tack snälla du

Tyvärr så kan jag inte i min mobil se exakt vilka program som förbrukar surt
bara hur mycket som har förbrukats totalt
så nej jag kan inte klicka vidare på datamängd och se det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer. Än en gång tycker jag att 100 MB i dataförbrukning på en standardtelefon utan egna installerade appar inte är så farligt. Telefonen gör nog inget suspekt utan det är säkert något ofarligt i telefonen som helt enkelt uppdaterar sig/ förbrukar dessa 100 MB. Android är ju som det är och total insyn i vad systemet gör går inte att få för oss normalanvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev att att du även surfar med datorn via telefonen, var gång windows-update uppdaterar så tar bara detta minst 200 MB.

 

Råd: Stäng av mobildata så ofta det går och koppla på igen när du ska kolla mail eller göra annat på telefonen

 

Ibland kan några timmar med påkopplad mobildatatrafik kosta 20-30 MB. 100 MB på en natt låter inte speciellt märkvärdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Nej jag surfar inte med datorn via telefonen. 
utan jag menade att jag surfar bara med datorn och inte med telefonen

Tack för råden, och ja, jag får nog stänga av mobildata så ofta det går
Men blir ju ganska undrande över vart datamängden tar vägen även när jag inte använder telefonen

 

Ångrar nästan att jag köpte min mobil, men får skylla på att jag inte något om smartphones innan

 

och jag ville ha kontantkort och med surf och trodde det skulle räcka, då det blir dyrt med flera olika abonnemang till olika saker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

Jag klarar min mobilsurf på 500 MB/mån när jag är noga med att stänga av mobildata, snålsurfar på gratis wifi-hotspots och bara lite eller inget videotittande. Finns även diverse inställningar på appar så att de bara uppdaterar om wifi finns tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

åter igen tack så mycket för dina svar

 

Ja, jag får nog stänga av mobildata då och då och speciellt på natten.
Och jag har också inställningen att appar uppdaterar bara om wifi finns tillgängligt,
( men som jag tyvärr inte har tillgång till Wifi )
och har inställningen att jag får en fråga om jag vill uppdatera appar

sedan undrar jag över...vad är Flygplansläge ?
är det samma som att stänga av mobildata ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...