Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på bra scanning för dia och negativ


ngli

Rekommendera Poster

Funderar på en scanner för dia och negativ. Har ingen aning var jag ens skall börja leta efter? Diabilderna är tagna för säkert 25 år sedan och negativen från nu och tillbaka 40 år egentligen. Behöver inga proffsgrejer men måste ändå bli så pass bra kvalitet så att det känns kul/bra. Tanken är väl mest att kunna titta på bilder i datorn och kanske skriva ut några på fotopapper.

Alla tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell & Company kanske

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/skannrar/dia-negativskanners/plexgear-pixaver-expo-p98780

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/skannrar/dia-negativskanners/plexgear-pixaver-lux-p99000

 

Jag har bara bra erfarenheter av Kjell & Company (butiken i Östersund) och är man inte nöjd med produkten så kan man enkelt bara lämna tillbaks varan, trots att förpackningen är bruten - vilket inte alls går att göra på tex. El-Giganten.

Visst, man kan ju prata med dom först, men dom har en policy att man skall kunna prova först.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade ett tag på en sådan och googlade då och konstaterade att min gamla flatbäddskanner även kunde skanna dia (dock litet bökigt) 

Men konstaterade i alla fall att en dedicerad dia skanner egentligen inte överhuvudtaget skannar i den mening att den "sveper" över bilden, linje för linje.

Egentligen är det en liten digitalkamera som fotograferar av diabilden och det är det man skall ha i åtanke när man bedömer kvaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på en scanner för dia och negativ. Har ingen aning var jag ens skall börja leta efter? Diabilderna är tagna för säkert 25 år sedan och negativen från nu och tillbaka 40 år egentligen. Behöver inga proffsgrejer men måste ändå bli så pass bra kvalitet så att det känns kul/bra. Tanken är väl mest att kunna titta på bilder i datorn och kanske skriva ut några på fotopapper.

Alla tips mottages tacksamt!

Köp en Epson Perfection v600 Photo. Kostar ca 2200.Tar alla typer av filmer och bilder.Perfekta resultat.Mycket nöje många år framåt när ni scannar in allt från förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...