Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DDR2 "High density" RAM-minne


Skrotnisse

Rekommendera Poster

Jag har googlat för att försöka reda ut begreppen gällande Non-ECC, un-buffered och high density och man kan nog säga att jag cyklat lite vilse i skogen.

 

Vad som gäller för Non-ECC och un-buffered har jag väl koll på men det här med High density verkar knepigt.

Vad jag försöker ta reda på är om det finns un-buffered High density minnen eller inte.

Om det finns någon som har koll på begreppen och kan förklara, gärna som om jag vore 5 år, skulle jag vara väldigt tacksam.

 

Orsaken till mitt grubbleri är att jag genom en arbetskollega fått kontakt med en entuiast som fixar med retrodatorer. Jag donerade honom ett gammalt grafikkort och nu vill han återgälda vänligheten genom att erbjuda mig en bunt RAM-stickor. Dessa är sk. No-name han fyndat på loppis och enligt den lilla info han har om dem är att de skulle vara "4 X2GB Un-buffered high density".

 

Nu är det väl inte så stor sak att bara peta i dessa och se om de funkar, smäller det så smäller det men det skulle ju vara intresant att veta lite grann vad det är man sysslar med.

 

Moderkortet jag tänkte ha dessa till ar ett Asrock för AMD processor: http://www.asrock.com/mb/AMD/ALiveXFire-eSATA2/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att minnena ska fungera i en dator ska

drivspänningen vara rätt

minnesfrekvensen vara rätt

minnestiderna vara rätt

annars funkar datorn inte=startar inte

 

Jag har aldrig stoppat loppis minnen i en dator.

Men passar de i minnesslotsen och är felfria bör resulatet bli att datorn startar och fungerar/startar och datorn kraschar efter en tid/startar ej

och stoppar man sedan i originalminnena så funkar datorn som förut.

 

Är minnena däremot skadade är frågan: Kan skadorna skada moderkortet?

 

Till sist jag har blåst minne för 4000kr med statisk elektricitet. På den tiden jag bytte minnen liggande under skrivbordet bredvid tornet.

Så numera servar jag datorn med datorn på den rostfria diskbänken.

Själv barfota iförd bommulskläder och tar alltid i diskbänken innan jag rör något i datorn.

 

Läser man här är lowdensity minnen kompatibla med "alla" datorer. High density med bara 10%.

Googla på

high density memory vs low

en länk

http://www.overclock.net/t/113885/info-what-is-the-difference-between-low-density-and-high-density-ram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt input jannejanne. Länken du hänvisar till verka beskriva DDR minnen eftersom man anger 184 ben och det är en del av dilemmat, många av de länkar jag själv läst handlar just om 184 bens DIMM eller SO-DIMM. verkar dock knepigare att få fram relevant fakta om DDR2 High density minnen, främst då om de finns som un-buffered/buffered.

Det man också fär intrycket av är att dessa sk High Density minnena ofta köps på Ebay för nästan ingenting och att de uppenbarligen inte passar alla typer av moderkort så kanske inte så konstigt att de till sist hamnar i en loppislåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul att du håller på med gammalt jox (retro) det tycker jag verkligen, men av just den orsaken kanske du skall vara lite försiktig med vad du stoppar in i denna maskin. :thumbsup:

ECC = Error-correcting code vilket uteslutande används på servrar, alltså särskilda datorer med servermoderkort och processorer.

 

Se gärna detta:DDR2 SDRAM - Wikipedia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul att du håller på med gammalt jox (retro) det tycker jag verkligen, men av just den orsaken kanske du skall vara lite försiktig med vad du stoppar in i denna maskin. :thumbsup:

ECC = Error-correcting code vilket uteslutande används på servrar, alltså särskilda datorer med servermoderkort och processorer.

 

Se gärna detta:DDR2 SDRAM - Wikipedia

 

Ja, jag har ju inte lust att förvandla min gamla dator till byns dyraste fyrverkeripjäs så därför försöker jag reda ut begreppen.

Är det så att high density minnen alltid är av typen ECC? I så fall är det ju kört med de här stickorna eftersom moderkortets spec säger att det klarar endast Non-ECC. Har även kollat BIOS patcharna  om det där skulle ha kommit någon uppdatering gällande minneshantering men så verkar inte vara fallet.

 

Jag kör för närvarande med 4GB minne i burken och klarar mig egentligen ganska bra med det. Dock stör det mig något att moderkortet lägger rabarber på en del minne så det blir 3,25 GB. Eller vad jag egentligen stör mig på är att jag inte vet vad det är som tar av minnet. Nej, jag kör inte med ett 32-bitars operativsystem och nej, det finns ingen inbyggd grafikkrets som dedikerar en viss mängd minne. Så antagligen är det BIOS-råttan som tar sig en tugga... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, blir lite krångligt detta...

 

DDR=Double Data Rate

 

"High density" minnen har denna skillnad mot "Low density" minnen:

High density adresseras annorlunda internt och har två sk.minnesbanker per DIMM och innehåller också ECC.

Detta är normalt inga minnen  som man använder i en hemma-dator.

 

Men JEDEC -standarden säger att

Standard/guideline specifies that 64Mx8 and 32Mx16 devices are to be used to construct a 1GB Unbuffered module. Any 1GB Unbuffered module constructed by using 128Mx4 device BREAKS all the JEDEC standard/guideline in which is supposed to be designed only for Registered module.

 

 

Alla minnestillverkare följer inte JEDEC och därmed så hittar man också minnen som är registrerade High Density, men det viktigaste är att minnena stöds av moderkortet.

 

High Density betyder också att minnena blir långsammare än Low Density

High density minnen passar väl endast bortåt 10 % av alla datorer - eller färre.

 

Om man skulle köpa ett High Density minne för extremt dyra pengar; så är det pengarna i sjön.

Citat:

  • All low density 512MB modules are made with 16 chips (8 chips on each side) using 32Mx8 device.
  • Some low density 512MB modules are made with 16 chips (8 chips on each side) using 16Mx16 device.
  • All high density 512MB modules are made with 8 chips (8 chips on one side with the other side blank OR 4 chips on each side) using 64Mx8 OR 32Mx16 device.
  • All low density 256MB modules are made with 16 chips (8 chips on each side) using 16Mx8 device.
  • Most high density 256MB modules are made with 8 chips (8 chips on one side with the other side blank OR 4 chips on each side) using 32Mx8 device.
  • Some high density 256MB modules are made with 8 chips (4 chips on each side) using 16Mx16 device.
  • Some even higher density 256MB modules are made with 4 chips (4 chips on one side with the other side blank OR 2 chips on each side) using 32Mx16 device.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, blir lite krångligt detta...

 

DDR=Double Data Rate

 

"High density" minnen har denna skillnad mot "Low density" minnen:

High density adresseras annorlunda internt och har två sk.minnesbanker per DIMM och innehåller också ECC.

Detta är normalt inga minnen  som man använder i en hemma-dator.

 

Men JEDEC -standarden säger att

 

Alla minnestillverkare följer inte JEDEC och därmed så hittar man också minnen som är High Density, men det viktigaste är att minnena stöds av moderkortet.

 

High Density betyder också att minnena blir långsammare än Low Density

High density minnen passar väl endast bortåt 10 % av alla datorer - eller färre.

 

Ja, det här bekräftar uppfattningen jag fått, att det ena behöver nödvändigtvis inte utesluta det andra. Jag antar om det hade varit minnen av känt märke så hade man kunnat finna exakt vilken typ av minne det är frågan om. Men vi har ingen aning om vilken bysmedja som lött ihop de här grejerna. Jag har ju fått erbjudandet att testa minnena innan jag bestämmer mig om jag vill behålla dem så jag antar att det enklaste sättet att ta reda på om de funkar är att trycka i dem, varna grannarna och trycka på startknappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"High density minnen passar väl endast bortåt 10 % av alla datorer - eller färre."

 

Ja, det har jag också läst på flera sidor Google länkat till men då har det varit fråga om de äldre DDR-minnena.

Och jag har också läst att dessa sk High density-minnen endast funkar på AMD-kort, sedan har jag läst att så är inte fallet, att det finns High density minnen även för Intel-kort. Men är osäker om man då avsett DDR2 eller DDR3 minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är osäker om man då avsett DDR2 eller DDR3 minnen.

 

Det går inte att ta misstag på dessa, men visst är det oftast DDR2 som avses.

Sedan kan du ju med antingen lupp eller förstoringsglas läsa av koden eller texten som står på varje enskild minneskapsel, den vita screening-tryckta menar jag.

 

ddr3-vs-ddr2-ram.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag får hålla tillbaka min "friskt kopplat hälften brunnet"-mentalitet i det här fallet. Det finns för många om och men när det kommer till de här High density minnena så jag avböjer. Ska fundera på erbjudandet om en lite vassare AM3-processor mot lite annat skrot jag har liggande, tror en sån höjer prestandan mer på min gamla burk än ett gäng suspekta RAM-minnen.

Men tack Flyfisherman för ditt input, nu har jag iaf en lite bättre uppfattning om vad jag ska kolla nästa gång jag står på öronen över en gammal burk någon dumpat i en källargång eller vindsförråd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...