Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa beställningslista i Excel, där beställda artiklar kopieras till fliken "Sammanfattning"..........Går det?


tuutti

Rekommendera Poster

Jag håller på att skapa en beställningslista där kunden får ett excelark på totalt 850 rader, varav cirka hälften av raderna är produkter som man kan beställa, övriga rader innehåller information om produkterna. Jag skulle nu vilja att om kunden i kolumnen D, dvs "Antal" för respektive produkt skriver in ett tal som är större än 0, så skall hela raden med kolumn A-H kopieras/returneras på fliken "Sammanfattning" i kolumn A-H. 

 

Detta är ju egentligen inget problem, då jag bara på respektive rad i fliken "Sammanfattning" kan skriva en OM formel t ex: =OM('Badrum & WC'!D83>=1;('Badrum & WC'!A83);("")) dvs om det i kolumnen Antal = kolumn D står ett tal like med eller större än 1, så returnera det som står i cell A83. Sen får man ju kopiera denna OM formel till kolumn A-H för respektive rad, men det är krångligt att behöva kopiera detta till alla kolumner A-H samt att problemet är ju att det blir en massa tomma rader i fliken "Sammanfattning" där kunden inte fyllt i ett antal. Jag vill ju ha en snygg sammanfattning på allt det som kunden beställt, utan tomma rader. 

 

Jag skulle med andra ord helt enkelt vilja kopiera informationen i kolumnerna A-H från de rader där kunden i kolumn D fyller i ett tal större än 0, dvs gör en beställning, och att dessa beställningsrader läggs snyggt efter varandra i fliken Sammanfattning i kolumn A-H. 

 

Jag har försökt hitta en bra och driftssäker formel/metod för detta med tanke på att det är 850 rader totalt, men jag börja undra om det ens går i Excel?

 

Ytterst tacksam för den som kan fylla i rätt formel i respektive cell på rad 20, fliken Sammanfattning i bifogad Excelark. 

Beställningslista.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du har ett formulär, en lista på Blad1, där användare ska fylla i vad de önskar och du vill på Blad2 (sammanfattning) få en kortare representation av det som valts.

 

Tja, då finns det knep och smarta tänk som kan hjälpa.

 

Ett exempel. På blad1, din lista. Lägg in en formel i en tom kolumn i stil med

=OM(A2<>"";Rad();"")

dvs om du har ett värde som ska kopieras över se till att formeln returnerar radnumret. Rader du inte vill ska kopieras radera formeln eller gör om den till exempils

=OM(OCH(A2<>"";G2<>"x");rad();"")

dvs om du skriver ett x i G så skrivs inget radnummer ut. Eller tvärtom om x ska markera att rad alltid ska hämtas

 

På blad2, din sammanställning

1: I kolumn A, exempelvis

=MINSTA(Blad1!H:H;Rad()-1)

i cell A2, givet att din om-sats på blad1 finns i H. Kopiera nedåt så många rader du behöver. Det blir värdefel tillslut.

2: Nu har du radnummer eller felvärde, bara hämta dina värden med INDEX

=Om(ÄRFEL(A2);"";INDEX(Blad1!A:A;A2))

osv.

 

 

Eller på blad1, ändra OM-satsen till

=OM(OCH(A2<>"";G2<>"x");"Visa";"Dölj")

och applicera ett autofilter på den kolumnen, välj Visa och du ser enbart de rader du vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...