Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera serverdator


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

Det börjar bli dags att realisera planerna på en ny serverdator, då den som f n snurrar 24/7 börjar visa svaghetstecken. dessutom är den nog ganska sävlig i förhållande till vad som kanske borde vara optimalt

Skulle vilja ha lite synpunkter på vad som kan behöva anskaffas av hård- och mjukvara. Tänker bygga upp nytt på ett löst moderkort med alla 'nödvändiga' komponenter, så att resultatet blir så optimalt som möjligt,utan något onödigt overkill.. Sedan testkör jag och trimmar in det hela, tills det fungerar som jag vill, innan jag byter ut mot den gamla utrustningen i datorburken.

Operativsystemet tänker jag mig Windows 7.
Jag kör ju XP för närvarande, och tror att effektiviteten skulle öka markant med lyftet till W7 !
Funderade ett tag på Windows Server, men tror att det är lite bortom mina behov. Verkar dessutom krångligt att lära sig ett nytt system, kanske i onödan....

De program som snurrar oavbrutet är dels Apache, som är huvudservern, samt FileZilla, som är FTP-servern. Några små stödprogram, tillfälligt igång, är oundvikliga. Så några stora belastningar på minnesutrymmet utgör inte själva programmen. Däremot kan ju minneskapacitet krävas för hantering av filer m m.

Några små krav finns naturligtvis på moderkortet, eller extensions för att kunna köra video och höra ljud via datorn ifråga, men de flesta moderkort lär väl ha dessa möjligheter...

Det största som servern hanterar är min hemsida , och den innehåller åtskilliga videofiler och bildspel, som kan betittas av intresserade besökare.
Där finns också några hemsnickrade program att ladda hem, för den som vill testa dem.

Dessutom finns en webbkamera kopplad till hemsidan, visande min hänförande utsikt från 11:e våningen (dagtid). Webbkameran är i sin tur servad av Windows Media Encoder.

Allt detta kräver naturligtvis sitt  lagringsutrymme på en hårddisk, men det är en annan historia. Den springande punkten är hur mycket minne hanteringen kräver, och hur snabb CPU man ska satsa på.
Självklart bör ju busshastigheten vara högsta möjliga för att underlätta överföringen av bild-och videomaterial från min utrustning.
Jag vill gärna att min utrustning ska vara den minsta bromsklossen från sändare till mottagare....

Jag kan tillfoga att trafiken till min hemsida är jämförelsevis gles. Det kan förekomma toppar om kanske 20 - 30 besök under en kort tidsperiod, men i allmänhet rör det sig om tio till femton besök per dygn. Alla tittar inte heller på videoklippen, vilka i sig är begränsade till vart och ett 10 - 20 minuter av .mp4 filmer.


Hårddiskens läshastighet är naturligtvis också en viktig faktor. Tänker satsa på en SSD (250 GB) som (C:\) system- och programdisk, samt en liten USB3-ansluten (D:\)-disk (500 GB) för lagring av allt annat.

Sedan hänger det ju på internetkapaciteten i stunden och resurserna hos mottagande part, hur effektivt mina videoklipp och bildspel visas.

(FTP-servern används sporadiskt för diverse inkommande filer.)

Tar tacksamt emot alla tips på vad som är väsentligt i sammanhanget

Med vänlig hälsning

/Kalle
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassiet är klart, som jag nämnde, innehållande den nuvarande datorn, som ska bytas ut - d v s mot ett nytt moderkort med tillbehör. Chassie-burken är en Antec NSK2480, där jag byggt in automatisk fläktreglering m m.

Möjligen - om den nya utrustningen kräver det - byter jag också ut nätaggregatet.

 

Priset tar jag ställning till, när jag sett vilket behovet blir - väl tilltaget men utan överdrifter...

 

Varför Windows Server 2008 om jag kan fortsätta med Apache & FileZilla på W7 ? Vilka är fördelarna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, NordicOne, för dina svar !

Det finns säkert många och bra fördelar med Windows Server 2008 - om man hanterar större sammanhang, med många inblandade parter, vilket jag inte gör !

 

Jag har helt enkelt en hemsida och en FTP-åtkomst liggande på en dator, som snurrar 24/7 och de nämnda Apache och FileZilla, som tar hand om det relativa fåtal som råkar hamna på nämnda site. Jag tror att mitt ringa behov fullt ut kan täckas av dessa hjälpmedel, medan WS2008 för mig är någonting högt uppe bland molnen i en helt annan datorvärld...

Tanken med mitt inlägg här på forumet var - och är - mer att få tips om hur kraftfulla komponenter jag ska satsa på för att t ex videohanteringen inte ska behöva slöas ned av min utrustning, även om resten av transmissionen kan stöta på många andra bromsklossar under internetresan från mig till mottagaren.
Jag har en internetkapacitet uppåt på över 90 Mbit/s på min del av linan och vill att min datorutrustning ska svara så gott den förmår mot detta ! Tror inte att jag där är så mycket hjälpt av att sätta mig in i - för mig - komplicerade tekniska termer med en server, där jag kanske utnyttjar bara en bråkdel av dess möjligheter...

Men tack ändå, och God Jul m m

 

Tar tacksamt emot tips även av andra som har synpunkter på hur utforma en kravspec. för ovanstående behov... Läs gärna tråden från början !

Med vänlig hälsning

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag kan egentligen inte se att det skall krävas så extrem prestanda av grafikkortet.

För det det första så tror jag att du klarar dig på en av AMDs eller Intels CPU:er med inbyggd grafikkrets dvs. inget externt grafikkort behövs.

 

Eller:

 

Däremot ren processorkraft (CPU) utan att ha en endaste kunskap inom området Apache file server, så visst kan det behövas lite sådant särskilt om det blir hundratals besökare på samma gång.

 

Nu hoppas jag att det finns någon annan som kan hoppa in och korrigera mig, men det låter nästan som du skulle haft ett moderkort med Intel Xeon E7 processorer eller E5 eller liknande?

 

Dessa processorer är oerhört kraftfulla, klarar många beräkningar och arbetar på ett helt annat sätt och alls icke att jämföra med vanliga hemmaanvändes Intel eller AMD processorer.

 

I så fall skulle då ett moderkort för detta kunna vara http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/server-motherboards/server-board.html

Detta klarar faktiskt av upp till två st. Xeon- processorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övergå till LAMP. http://en.wikipedia.org/wiki/LAMP_%28software_bundle%29. Ersätt FTP med SSH av säkerhetsskäl. I SSH ingår SFTP, som är krypterad. Du har inte behov av FTP då du delar ut de få programmen via HTTP. Filezilla klienten har stöd för SFTP.

 

Du skall inte installera något grafiskt gränssnitt. Skärm och tangentbord behövs endast under installationen. Servern styr du från en annan dator med SSH.

 

Jag skulle inte välja att satsa på en SSD för bättre prestanda för det som begränsar hastigheten är nog din Internetuppkoppling. En hårddisk är c:a 10× snabbare än en 100 Mb/s uppkoppling. Hellre då mera RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om man vill övergå till LINUX baserad lösning  :D  Vilket kräver kunskaper om LINUX förstås... :P

Hehe, visst. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...