Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP adress


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag tittade på UG,s tv-program igår angående detta med FRA och NSA. Av någon anledning så sökte jag på min 

IP-adress och enligt den sökningen så gick till Arizon i USA och då började man ju fundera, men vem fasiken skulle vilja avlyssna en simpel medborgare i Sverige, för det är nämligen här jag sitter och inte i Arizona.

Hur kan det komma sig att min IP-adress finns i USA och inte i Sverige där jag finns? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Lustigt för när jag kollade min nuvarande IP adress då var det Malmoe alltså Malmö som kom upp. Med min nuvarande IP adress menar jag den jag fick idag när jag startade upp datorn eftersom jag har dynamisk adress kan skifta från dag till dag.

Här är en adress som visar en sida som förklarar rätt mycket

http://www.hitaip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag tittade på UG,s tv-program igår angående detta med FRA och NSA. Av någon anledning så sökte jag på min 

IP-adress och enligt den sökningen så gick till Arizon i USA och då började man ju fundera, men vem fasiken skulle vilja avlyssna en simpel medborgare i Sverige, för det är nämligen här jag sitter och inte i Arizona.

Hur kan det komma sig att min IP-adress finns i USA och inte i Sverige där jag finns? Någon som vet?

Hej!

 

Det händer ju att webbsidor gör fel när de ska mappa IP-adresser mot plats. Som moderator kan jag se den IP-adress du hade när du skrev här och den är svensk enligt några webbsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Hej.

 

Jag tittade på UG,s tv-program igår angående detta med FRA och NSA. Av någon anledning så sökte jag på min 

IP-adress och enligt den sökningen så gick till Arizon i USA och då började man ju fundera, men vem fasiken skulle vilja avlyssna en simpel medborgare i Sverige, för det är nämligen här jag sitter och inte i Arizona.

Hur kan det komma sig att min IP-adress finns i USA och inte i Sverige där jag finns? Någon som vet?

Vilken sida gick du in på som visade att din IP-adress pekade mot Arizona o inte mot Sverige förutsatt att du har en svensk internetleverantör? För oss som bor på "landet" pekar ofta IP-adressen mot någon helt annan adress än den vi bor i men i vart fall en svensk stad som ligger inom 25 milsgränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag tittade på UG,s tv-program igår angående detta med FRA och NSA. Av någon anledning så sökte jag på min 

IP-adress och enligt den sökningen så gick till Arizon i USA och då började man ju fundera, men vem fasiken skulle vilja avlyssna en simpel medborgare i Sverige, för det är nämligen här jag sitter och inte i Arizona.

Hur kan det komma sig att min IP-adress finns i USA och inte i Sverige där jag finns? Någon som vet?

 

Kan bero på att du har en amerikansk internetleverantör och/eller all din trafik går via en proxy i USA.

Eller som redan påpekats FEL i "ursprungspekaren".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bero på att du har en amerikansk internetleverantör och/eller all din trafik går via en proxy i USA.

Eller som redan påpekats FEL i "ursprungspekaren".

Jag minns inte vilken sida jag gick in på för att se detta. Jag "googlade" min IP-adress och fann där att den fanns i Arizona, USA. Har svensk internetleverantör, men har läst mig till att det kan inträffa att andra ute i världen kan ha samma IP-adress, vilket jag f ö tycker är underligt. Jag trodde att varje IP-adress var unik, men jag måste tillstå att jag är inte så bevandrad varken vad gäller det tekniska, eller datorer för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje dator (eller routern om man har en sån) har sin egen IP-adress annars skulle hälften av dina webbsidor hamna på datorn i Arizona och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

andra ute i världen kan ha samma IP-adress, vilket jag f ö tycker är underligt. Jag trodde att varje IP-adress var unik,

Man kan ju ha samma lokala ip-adress.

 

Min nuvarande ip-adress som jag fått av Telia kan ju grannen få (om grannen har Telia) om en månad *) om jag har fått en annan..

 

*) vet inte hur länge en tilldelad, men släppt, adress är "låst"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla datorer har samma lokala adresser i nätet 127.0.0.0/8. Dessa används endast inom datorn (localhost, loopback-gränssnittet). I lokala nätverk används privata adresser (10.0.0.0 - 10.255.255.255, 172.16.0.0 - 172.31.0.255 och 192.168.0.0 - 192.168.255.255). De privata adresserna fungerar inte på Internet utan byts till en publik adress i  NAT-routern (routerns WAN-adress).

 

Lånetiden får dynamiska adresser bestäms vid konfigurationen av DHCP-servern och kan variera från några sekunder till flera månader. Vanligtvis sätts den till omkring ½ timme. Samma publika adress kan delas mellan flera servrar med hjälp av en lastbalanserare.

 

En dator kan ha flera privata eller publika adresser förutom de drygt 4 miljoner lokala adresserna utan att ha mer en ett nätverkskort. Två nätverkskort på samma dator får inte ha samma IP-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...