Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsöka DNS och användande av DHCP ?!


PCsnubben

Rekommendera Poster

En server med Win 2003

6 PC arbetsstationer av olika kvalite/ålder och med olika OS.

 

Inte min installation från början !

Och är lite rostig på servers överhuvudtaget...

 

1/ Varför använder man servern som DHCP när funktionen finns i routern ? 

Om Servern går ner, så kan ju ingen arbetsstation komma åt Internet och om de har roaming profiles, kan de inte göra nåt alls...

 

2/ Just det, Roaming Profiles, varför då?

Blir det inte bara slöare uppstart av en klient när man använder det ?

 

3/ Jag ser en del fel i Event Viewer som jag inte är säker på hur jag ska lösa.

Det har med DNS att göra.

          

"The DNS server was unable to open zone hejbabberibba.com in the Active Directory from the application directory partition DomainDnsZones.hejbabberibba.com. This DNS server is configured to obtain and use information from the directory for this zone and is unable to load the zone without it. Check that the Active Directory is functioning properly and reload the zone. The event data is the error code."

 

---

 

 

Examine the Active Directory event viewer on your DNS server and troubleshoot the Active Directory event messages that you find.

Then, reload the zone.

 

http://goo.gl/5jHcDh

http://goo.gl/Bcj1CO

 

Men jag vet inte hur jag ska felsöka...

Finns det verktyg eller Guider för detta, isåfall var hittar jag dem ?

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju mer och mer trådlöst, jag vet inte hur du har det men oftast så går accesspunkterna via en server som i sin tur kan sköta just dhcp funktionen o.s.v 

 

 Roaming profiles är till för att du vid olika tillfällen  alltid ska ha tillgång till just din profil från alla  datorerna som är i nätverket,  För att detta ska kunna ske laddas dina filer ner lokalt varje gång du loggar in. 

 

har man mycket filer på skrivbordet så kan det ta lång tid att logga in.

 

När vi börja felsöka varför vårt nätverk var segt så upptäckte vi att många hade en väldigt stor profil, d.v.s att allt låg på skrivbordet och inget låg på H enheten. 

Så när 30-40 personer ska logga in samtidigt och folk har stora profiler så ser man genast var felet är någonstans.

 

Många hade ignorerat kvotameddelandet som dom fått upp. 

 

Jag kan tyvärr inte ge dig några bra tips på felsökning för DNS felen då jag själv sitter och läser och försöker få in mer kunskaper inom windows server 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...