Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oidentifierat Problem med datorn.


Skjernov

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag har ett problem att när jag startar datorn kommer "no signal" upp när startskärmen ska komma, sen händer inget mer. Efter några timmar fungerar datorn som vanligt igen, skit skumt. även när jag spelar och har igång t.ex. youtube samtidigt händer samma grej fast skärmen kommer tillbaka efter 5 sekunder.

 

Det är en Taurus overkill från 2 år 

- i-7 

-Byt till SSD nyligen men problemet fanns innan bytet 

- GTX 580 

- 8 GB RAM

 

Tror inte det är fel på sladdarna eftersom det är samma problem med olika sladdar. Datorn har varit inlämnad ett flertal gånger utan att något fel hittades. 

 

Kan vara lite otydligt, säg till om det är något mer som behövs sägas. Snälla Hjälp! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

"No signal"

Säger egentligen att bildskärmen inte mottar någon signal från grafikkortet. Det sker om tex. bildskärmskabeln inte sitter riktigt istoppad i någon av bildskärmens kontakt eller grafikkortets kontakt.

Men det kan också vara beroende på annan orsak som gör att grafikkortet inte skickar ut grafiksignaler till bildskärmen.

 

Nästa gång detta sker; rucka lite på skärm-kabelns kontakter i båda ändar, dels den mot grafikkortet och den andra mot bildskärmen, så det inte är så enkelt att någon av dessa inte sitter som dom skall.

 

Prova en annan grafikport på grafikkortet; te.x. att  istället ansluta bildskärmen med en DVI-kontakt alt. HDMI  eller DisplayPort (om sådan finns och om du har sådan skärmkabel) för att se om det blir någon skillnad.

 

Annars tycker jag nästan det verkar som grafikkortet är det som ger problem - eller bildskärmen?

 

Ha du möjlighet att prova bildskärmen på en annan dator, för att se om samma fenomen uppstår där?

 

Kontrollera att grafikkortet verkligen sitter korrekt nedstoppat och sitter rakt i moderkortets PCI-E kontakt.

Kontrollera också att dom båda PCIE 12V kontakterna från nätaggregatet sitter riktigt anslutna på bak eller ovanpå grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gammal tjockskärm för omkring 10 år sedan. Varje gång man flyttade den så uppstod liknande problem som de du beskriver. Solklart att problemet var någon form av glappkontakt inne i skärmen som uppstog var gång den flyttades..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...