Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandvägg


Trollet85

Rekommendera Poster

Hej!

Jag läste någonstans om att man kan använda linux som brandvägg, och då funderade jag på att eftersom jag har en dator som jag bara ska köra linux på i fortsättningen så undrar jag hur man fixar detta. Jag vill helst använda Linux Mint, Ubuntu, Xubuntu eller Kubuntu. Vilket av dem är enklast att använda som brandvägg? Hur får jag igång den så att den funkar för alla datorer och internetanslutna enheter, även de som ansluter tillfälligt? Jag är inte så bra på att programmera datorer så det vill jag helst hålla mig borta från.

 

 

// Trollet85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen (netfilter) är inbyggd i linuxkärnan. Netfilter konfigureras med iptables. Här hittar du en bra guide: https://www.frozentux.net/documents/iptables-tutorial/, Har själv använt en gammal dator sedan 2005 som router och brandvägg. Datorns CPU är 200 MHz Pentium. Datorn saknar skärm och tangentbord. Ingen X-server är heller installerad. Använder SSH för styrning av den.

 

Sedan finns det progran som t.ex. shorewall för att skapa konfigurationsskript men personligen föredrar jag att göra det manuellt. Shorewall klarade inte av att göra ett skript för den bärbara datorn så att olika regler gällde beroende på om den var ansluten till nätet hemma (bakom brandvägg) eller ett okänt nät (på resa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...