-
Liknande Innehåll
-
Av sockerbit
Hej, jag har en ny ASUS laptop från ca ett år tillbaka. Den har krånglat förut men då har det fungerat att backa uppdateringen och så har den rullat på igen. Den här gången blev det ännu värre en sist. Jag vet inte riktigt vad som orsakade det här men jag laddade ned en fil för att installera min wacom tablet(på den officiella sidan) och startade om datorn. När jag sedan startade upp den kommer ca TIO STYCKEN ”Felaktig minnesavbildning” rutor upp, alla med Felstatus 0xc0000020. Många program som fungerat fint innan den simpla omstarten har alltså kraschat helt. Sökfältet fungerar inte överhuvudtaget, jag får inte upp någon kontrollpanel. Internetalternativen har försvunnit och när jag försöker få upp Windows inställningar så kraschar det inom få sekunder. Att återställa datorn till tidigare startpunkt fungerade INTE. Vad kan jag göra nu? Vad är problemet? Är det enda att göra att återställa datorn helt eller kan de finnas andra alternativ? HJÄLP!
-
Av DePhaz
I skrivande stund har jag ännu inte lyckats få igång mitt nya bredband men de jobbar tydligen på det. Jodå, jag hade tecknat ett nytt nytt, Modernt breband via min Fiberanslutning! Åhh, så modernt och bra! Tjo-hoo! Men allt har sin ordning.
Jah hade som sagt beslutat mig för att vara modern och skaffa mig ett avtal om bredband via fiber. Själva fibern är indragen men jag hade ingen tjänst. Då jag står i begrepp att lägga om mitt tak, något som innebär att min takantenn får stryka på foten, så valde jag att teckna ett avtal med TV. Inte för att man behöver så stort paket för att titta på 10 minuter Corona news, ursäkta: SVTs nyheter, varje kväll men det finns inga mini paket att tillgå. Nå, TV-boxen var gratis så "kör i vind". Jodå, det var 2 paket att hämta på posten. Mycket spännande. Så igår lördag skulle jag koppla in det hela. Men jag fick då ett antal problem. Vi tar dem i orning...
Först så var beskrivningen dålig. Det stod bara att man skulle ansluta en kabel mellan routern och "Bredbansduttaget". 🤨 Eh, tack för kaffet då... Dylika uttag må finnas i moderna villor, lägenheter, kontor och offentliga lokaler. Men inte i äldre villor ute i rikets mindre samhällen. Inte ett ord var nämnt om någon "mediaomvandlare" eller vad katten den nu heter (Detta talade jag också om för supporten när jag väl kom fram). Nåväl, jag är väl inte helt tappad bakom en vagn så jag kopplade en kabel mellan "Lan1" med röd markering och routern (visade sig korrekt). Men jag fick ingen kontakt med ovärden. På routern blinkade "power" lampan vilket enligt instruktionen betyder att det inte finns någon kommunikation mellan mig och Bahnhof. Ok, får väl ringa då. Gjorde så men var 1 minut för tidig, de öppnade inte förrän klockan 10 (pga Covid). OK, ringde igen och fick sitta 40 minuter (!) i kö. Jodå, jag hade kopplat rätt. Vad lyser på media enheten? Två gröna och en gul (Lan1). Och på routern? 2 gröna ("jordgloben och WifFi) samt att power blinkar rött. Ok, det var fel. De skulle sätta en tekniker på det för det fanns ingen kommunikation. Bra.
Men hur är det med TV undrade jag då. I instruktionen står (åter igen med förutsättningen att det finns bredbandsuttag) att en kabel ska kopplas till tv-boxen. Fungerar det inte över WiFi? Nej, det gjorde det inte. Du behöver en kabel eller en splitter. WTF 💩 ! Behöver jag TRE saker för att se på tv? Aldrig i livet! Trodde att utvecklingen år 2020 hade kommit så långt att man kan skicka trådlösa signaler mellan tv-boxen och routern. I min värld är det samma sorts ettor och nollor som ska hanteras. Men inte då...
Jag fick lite senare ett sms att man börjat titta på mitt problem och jag skulle ha min utrustning igång och påslagen. OK, kopplade in den och slog på den. Det är nu söndag kväll och Power blinkar forfarande rött. I morse fanns ett mail i min telefon (hade tydligen blivit hängande på vägen för det var tidsstämplat 10.47 vilket i tid stämmer med mitt telefonsamtal. Fick det först vid samma tid på kvällen). Jag svarade på mailen och förklarade hur det såg ut i min ände. Det var samma, förutom att "Lan1" nu är grön. Jag framförde också att jag inte tänker betala för någon tv-tjänst då den utrustning jag fått inte kan överföra tv-signalen trådlöst. Sökte tidigare på nätet och såg att det finns diskreta inomhusantenner. Det får väl bli en sådan. Men hur modernt är det?... Så välkommen till framtiden! Här är tekniken dummare än den någonsin har varit! 🤖 Hurra!
-
Av Snabbmakaroner
Tjena.
Jag vill överklocka min dator skärm, den ligger nu på 60hz men undar om det finns några risker med detta ex försäkring, om skärmen kan gå sönder, sämre uplösning m.m
Tack i förhand MVH// Karl
-
Av tobson
Märkligt fel som jag inte får bukt på.
Min HP Zbook 17 g2, med Windows 10 har inte varit påslagen på 2 veckor. Startade upp den och den kändes trög, installerade senaste Windows uppdatering och startade om. Då kom det ett felmeddelande till slut som inte försvann.
Höll inne knappen för att få datorn att stängas av.
Nu startar den sakta upp men efter 10sek drar fläktarna igång och någon bild blir de aldrig. Caps lock och numlock blinkar sakta i börja. Ser man.
Vad har hänt och hur löser ja de?
-
Av JohanSnes
Hej: Jag har två frågor angående VLC.
1.
jag har kört VLC i många år och varit mycket nöjd. I våras började programmet hacka, eller buffra(?). När jag tittar på film så stannar filmen i några sekunder (allt från 5-30 s) innan filmen fortsätter, och så här håller det på filmen ut. Nu har jag tröttnat.
Jag har avinstallerat och installerat om VLC utan att det har hjälpt. Vad kan det bero på? När jag kör filmer genom den interna dvd-spelaren så fungerar allt, men när jag kör mina filmer som jag lagt över till datorns HDD hackar det. Tidigare år har jag aldrig haft problem med detta.
Jag har provat andra program som Windows Media Player, MPC-HC och Power DVD utan några problem, men jag vill helst att VLC skall fungera som tidigare eftersom den är enklare.
2.
för någon månad sedan installerade jag de komponenter som behövdes för att VLC skulle spela Blu-ray filmer. Det fungerade utan problem, men helt plötsligt kan jag inte spela Blu-ray skivor längre, fast det fungerat tidigare?
Jag har W7 - 64-bit.
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
-
Obesvarade ämnen
-
Nya ämnen
-
-
Aktuella jobb
- Systemutvecklare till RiksdagsförvaltningenStockholm (Län)
- IT tekniker – UppsalaUppsala (Län)
- NätverksteknikerStockholm (Län)
- Systemarkitektur och mjukvaruutvecklingStockholm eller Linköping
- UtvecklareStockholm eller Linköping
- Systemutvecklare till Riksdagsförvaltningen