Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen är bara svart med ett vitt streck på


Rusz

Rekommendera Poster

Hej!

Köpt en ny dator jag byggt ihop under dagen, komponenterna som sitter i är noga utvalda av en vän som kan sånt.

Men problemet är att när jag försöker starta upp datorn, så går får jag direkt upp en svart bakgrund med ett vitt streck på (som man skriver i dos) som inte blinkar eller något.. Den är i vänstra hörnet ungefär och inget händer när jag trycker på tangentbordet eller så... Vad kan vara felet? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kommit förbi UEFI eller BIOS? Om du inte har det är det antagligen något hårdvarufel, en kabel eller ett minne som inte sitter rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall börja om från början.
Först: Koppla ur nätsladden och använd ESD-skydd se denna tråds inlägg #7
Kolla in NordicHardwares Datorbyggarskolan

Därefter så följer du enligt manualen till moderkortet och var mycket noga.

1. Öppna chassit eller ta av sidoplåten.

2. Moderkortsdistanser - Var noga med rätt antal på rätt position på moderkortsplåten i chassit.
Dessa skall passa motsvarande monteringshål på moderkortet.
Annars risker du kortslutning på baksidan mot moderkortets ledarbanor och lödpunkter.

3. Gå igenom allt kablage från nätaggregatet och se till att alla strömkontakter är korrekt anslutna, speciellt gäller detta dom två strömkontakterna som sitter på moderkortet.

4. Kontrollera alla övriga kontakter på moderkortet och att övriga kontakter till diskar och annat sitter som dom skall.
Följ enligt manualen och var mycket noga, speciellt så inte USB frontkontakten förväxlats på moderkortet kontakt för Firewire (1394) om detta finns.

5. Kontrollera också anslutningar för PCIE 12V strömkontakterna på grafikkort (bak eller ovanpå) samt att grafikkortet verkligen är korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten längst upp närmast processorn och inte sitter snett.

6. Tryck lite försiktigt på minnesstickorna som sitter bredvid processorn, kontrollera att dessa verkligen sitter nedstoppade och rakt i kontakterna på moderkortet.

7. Processorn -att den verkligen blivit korrekt monterad.

8. Koppla ur alla externa enheter utom bildskärm, tangentbord och mus.

9. Koppla på strömmen och starta datorn.

10. Tryck direkt på Del, F2, F1 eller Esc (står på skärmen eller i manualen) för att komma direkt in i BIOS Setup meny och gör 'Load BIOS Default' eller 'Load Optimized default', sedan "Save & Exit"

11. På moderkortet finns väl kanske en lysdiod eller liten display som visar en Hexadecimal kod och om detta är fallet så finns då en tabell i manualen vad dessa felkoder betyder.
Detta finns inte på alla moderkort, men kontrollera.

12. Snurrar chassifläktar och fläktarna till grafikkort och Processorkylaren?

13. Får du upp några pipljud, beep codes?

Till att börja med och återkom när du testat detta och svarat på frågorna, så blir det lite lättare för den som skall hjälpa till.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kommit förbi UEFI eller BIOS? Om du inte har det är det antagligen något hårdvarufel, en kabel eller ett minne som inte sitter rätt.

Kommer inte förbi UEFI eller BIOS. Allt som händer är att den startar med svart bakgrund och det vita strecket. Alla kablar sitter korrekt samt minnen.

 

 

Tycker du skall börja om från början.

Först: Koppla ur nätsladden och använd ESD-skydd se denna tråds inlägg #7

Kolla in NordicHardwares Datorbyggarskolan

 

Därefter så följer du enligt manualen till moderkortet och var mycket noga.

 

1. Öppna chassit eller ta av sidoplåten.

 

2. Moderkortsdistanser - Var noga med rätt antal på rätt position på moderkortsplåten i chassit.

Dessa skall passa motsvarande monteringshål på moderkortet.

Annars risker du kortslutning på baksidan mot moderkortets ledarbanor och lödpunkter.

 

3. Gå igenom allt kablage från nätaggregatet och se till att alla strömkontakter är korrekt anslutna, speciellt gäller detta dom två strömkontakterna som sitter på moderkortet.

 

4. Kontrollera alla övriga kontakter på moderkortet och att övriga kontakter till diskar och annat sitter som dom skall.

Följ enligt manualen och var mycket noga, speciellt så inte USB frontkontakten förväxlats på moderkortet kontakt för Firewire (1394) om detta finns.

 

5. Kontrollera också anslutningar för PCIE 12V strömkontakterna på grafikkort (bak eller ovanpå) samt att grafikkortet verkligen är korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten längst upp närmast processorn och inte sitter snett.

 

6. Tryck lite försiktigt på minnesstickorna som sitter bredvid processorn, kontrollera att dessa verkligen sitter nedstoppade och rakt i kontakterna på moderkortet.

 

7. Processorn -att den verkligen blivit korrekt monterad.

 

8. Koppla ur alla externa enheter utom bildskärm, tangentbord och mus.

 

9. Koppla på strömmen och starta datorn.

 

10. Tryck direkt på Del, F2, F1 eller Esc (står på skärmen eller i manualen) för att komma direkt in i BIOS Setup meny och gör 'Load BIOS Default' eller 'Load Optimized default', sedan "Save & Exit"

 

11. På moderkortet finns väl kanske en lysdiod eller liten display som visar en Hexadecimal kod och om detta är fallet så finns då en tabell i manualen vad dessa felkoder betyder.

Detta finns inte på alla moderkort, men kontrollera.

 

12. Snurrar chassifläktar och fläktarna till grafikkort och Processorkylaren?

 

13. Får du upp några pipljud, beep codes?

 

Till att börja med och återkom när du testat detta och svarat på frågorna, så blir det lite lättare för den som skall hjälpa till.

Mvh

1. Klart

 

2. Distanserna sitter korrekt och ingen annan onödig sitter fast i chassit.

 

3. Alla kontakter sitter fast där de skall, dubbelkontrollerat med fler än mina ögon dessutom.

 

4. Övriga kontakter och diskar sitter i kopplade och på rätt plats.

 

5. Grafikkort har jag prövat på med och utan i stoppat. Har kört VGA genom moderkortet men även testat i graf.kortet samt DVI i både moderkortet samt grafikkortet, samma bild visas.

 

6. Minnena sitter korrekt nedtryckta, även testat byta plats, en i taget samt utan. Utan minnen piper datorn till med tre långa beep's sen stängs den av (som det ska hända utan minnen) Med minnen piper ingenting och stannar vid svarta skärmen med vita strecket, så den går inte ens förbi BIOS.

 

7. Kontrollerat processorn tre gånger också, inga pins som är böjda och hörnet på processorn sitter i rätt hörn på moderkortet med pilarna som ledning.

 

8. Prövat med och utan CD-läsare, Hårddisk och grafikkort, samma resultat.

 

9. Klart.

 

10. Inget händer, kommer som sagt inte förbi någon skärm ens som visar att jag kan starta BIOS, testat trycka ner knapparna upprepade gånger samt hållit de intryckta från start, inget händer.

 

11. Har tyvärr ingen sån :(

 

12. Samtliga fläktar snurrar på!

 

13. När jag startar datorn med minnen i får jag inga beep-codes, när jag startar utan något minne i piper den till 3 långa pip.

 

Har även kontaktat i-Net support och som jag också tror så är det moderkortet som strular. Konstigt men det kan ju tyvärr vara tillverkningsfel om jag har tur/otur, beror på hur man ser det såklart ;)

Tack för att ni tar er tid att hjälpa till! :) Trevlig helg på er

Med vänlig hälsning

Rusz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt svart skärm när datorn startar är enligt min begränsade erfarenhet (har bara byggt ca 15 datorer) med lite flax orsakat av att minnet inte är helt kompatibelt med moderkortet.

En lösning som kan underlätta att komma igång är att plocka ut alla minnestickor utom en.

Och efter det försöka starta datorn.

Med en sticka så blir belastningen på moderkort / processor minsta möjliga och moderkort / processor kan orka dra en minnesticka som inte är helt kompatibel.

Får du med en sticka igång datorn så mycket att du kan gå in i BIOS är första  åtgärden att justera minnespänningen i BIOS så den stämmer med vad stickan vill ha.

Står ibland på stickan. Finns ibland på minnestillverkarens hemsida.

Vill du ha fortsatt hjälp rekomenderar jag att du skriver upp varenda komponent som finns i datorn.

 

Fabrikat och modell.

Nätaggregat

Moderkort

Processor

Processorkylare

Minne och antal stickor

Hårddisk (ar)

DVDer/CDer /osv

Minneskortläsare

Chassi.

Grafikkort

Bildskärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst! 

Fabriksfel på moderkortet, så enkelt var det tyvärr..  <_< 
Tack för all assistans och engagemang för att hjälpa mig!
 

Trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...