Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor på max


Jan A

Rekommendera Poster

Tyvärr inte :(

 

 

Efter att ha kollat en stund till är det något lägre nu, ca 80, om jag inte gör något alls, men mista lilla surfande skickar upp den till 100% igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att ta bort en del program som jag tidigare installerat. Det gick bra ända tills jag skulle ta bort Malwarebytes Anti-Malware som jag blev tipsad om i denna tråd. Avinstallation via program och funktioner ger en bluescreen.

Ominstallation ger en bluescreen.

Att stänga av programmets övervakningsfunktion i aktivitetsfältet ger en bluescreen.

Det gick att bocka av "starta med windows", ny avinstallation efter omstart ger ändå en bluescreen.

Avinstallation med mbam-clean-1.60.2.0003.exe hämtad på företagets hemsida ger bluescreen.

 I samtliga fall är felmedelandet: "driver verifier detected violation"

 

Inte lätt att bli av med det programmet inte, men det kan ju inte vara den ursprungliga orsaken eftersom felet fanns innan jag installerade det.

 

Körde också en ny scanning med AdwCleaner och lade då märke till att raden "[ File : C:\Users\Jan\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\preferences ]" fanns kvar under fliken chrome också efter ytterligare en rensning. Har det någon betydelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde också en ny scanning med AdwCleaner och lade då märke till att raden "[ File : C:\Users\Jan\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\preferences ]" fanns kvar under fliken chrome också efter ytterligare en rensning. Har det någon betydelse?

Den raden ska finnas där när man har Chrome installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick utmärkt att avinstallera båda programmen i felsäkert läge, i det läget höll sig processorn också lugn, 5-10%. Efter omstart i normalläge kvarstår dock problemet.

 

Jag får nog installera om Win8, Jag skulle bara helst vilja veta vad som orsakar felet först, så att jag inte lägger in något som får det att komma tillbaka.

 

Nån som vet om det räcker med att skriva in licensnumret för WIn7 om man har en uppgraderingsversion av Win8? Eller måste man installera Win7 först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova detta först.

 

Reparera Windows 8 med bibehållna program, inställningar, appar och filer.


 

1. Sätt i Windows 8 skivan, USB-stickan eller montera ISO-filen med tex. PowerISO
Windows 8 skall vara uppe och köra > Utforskaren/Dator > från skivan/usb eller virtuella enheten kör 'Setup.exe'
Obs. att Windows måste vara uppe och igång för att detta skall fungera.

 

2. Ange produktnyckeln > Nästa och godkänn licensavtalet

 

3. Välj 'Behåll Windows inställningar, personliga filer och appar'

 

 

Att göra efteråt

  • Windows update, omstart, Windows update igen tills det inte finns flera uppdateringar.
  • Öppna Windows Update på Kontrollpanelen genom att svepa in från skärmens högerkant, tryck på Sök (eller genom att peka i det övre högra hörnet av skärmen, flytta pekaren nedåt och sedan klicka på Sök om du använder en mus), skriva Windows Update i sökrutan, tryck eller klicka på Inställningar och sedan på Installera valfria uppdateringar.

    Alt. hittas också Windows Update genom att svepa in från skärmens högerkant, tryck på Inställningar och Ändra inställningar längs ned, sedan Windows Update längst ned.
  • Välj önskat alternativ under Viktiga uppdateringar.
  • Starta om datorn
  • Kör Windwos update igen och starta om datorm
  • Obs. Kör Windows update och starta om datorn tills det inte finns flera uppdateringar som skall installeras under uppstart.

  • Diskrensningsverktyget Microsoft Windows 8: Ta bort filer med Diskrensning

    I startskärmen skriv frigör > under sökrutan klicka på Inställningar > klicka på appen 'Frigör diskutrymme..' > i Diskrensningsverktyget klicka på Rensa systemfiler > bocka i Windows update-rensning, temporära filer, etc. och ev. mappen Windows.old (om en sådan skapats står det "Tidigare Windows installationer.") i fliken Fler alternativ och i nedre rutan Systemåterställning och skuggkopior klicka på Rensa alla återställningspunkter utom senaste > klicka 'Ta bort filer' > OK
    Detta rensar åtskilliga GB från disken.
  • Defragmentera hårddisken, för den blir hårt fragmenterad av allt detta
    Obs. gäller Ej SSD
    Microsoft Windows 8: Defragmentera och optimera dina enheter
  • Backup
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick utmärkt att avinstallera båda programmen i felsäkert läge, i det läget höll sig processorn också lugn, 5-10%. Efter omstart i normalläge kvarstår dock problemet.

 

Jag får nog installera om Win8, Jag skulle bara helst vilja veta vad som orsakar felet först, så att jag inte lägger in något som får det att komma tillbaka.

 

Nån som vet om det räcker med att skriva in licensnumret för WIn7 om man har en uppgraderingsversion av Win8? Eller måste man installera Win7 först?

Du kan kolla genom att inaktivera och aktivera några tjänster och autostartande program åt gången för att ta reda på vilket det är som ställer till det:

 

Startskärmen skriver du msconfig och trycker sedan på Enter-tangenten för att få fram Systemkonfiguration.

Välj fliken Autostart och klicka på Öppna Aktivitetshanteraren.

Du kan klicka på varje program följt av en klick på knappen Inaktivera.

Avsluta Aktivitetshanteraren och Systemkonfiguration.

 

Starta om datorn och se hur den uppför sig nu.

 

Om datorn då fungerar bra startar du Aktivitetshanteraren igen och aktiverar hälften av de program som är inaktiverade innan du startar om datorn och testar.

Upprepa med aktiveringar och inaktiveringar tills du kommit fram till viket program det är som inte fungerar bra.

 

Om det inte hjälpte att inaktivera alla program använder du i stället fliken Tjänster i Systemkonfiguration

Först markerar du kryssrutan Dölj alla Microsoft-tjänster så att du inte inaktiverar något som behövs för att Windows ska fungera.

Sedan kan du pröva med inaktiveringar och aktiveringar av de tjänster som syns följt av omstarter av datorn tills du kommer fram till vilken tjänst det är som inte fungerar bra.

 

--------

 

Det går inte att skriva in licensnumret för Windows 7. Uppgraderingsversionen av Windows 8 är gjord för att installeras ovanpå en tidigare Windows-version, men visst finns det förslag på hur man slipper installationen av Windows 7 på olika webbsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver man återställningsalternativ i Sök framsvept i högra övre hörnet finns alternativ att reparera windows .Jag har ej behövt använda någon av dem ,men det står lite i hjälpavsnitten.(Hjälp och support-------Återställning.)

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade med tipset om autostart, det lugnade ner sig lite. Tog då även bort tjänster och då blev det helt normalt, men bara på "tomgång". Så fort man gör det minsta lilla så kör processorn för fullt igen, vilka processer det är varierar hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om datorn överhettar för då kommer processorn att klocka ned sig, alltså gå långsammare. Hur gammal är datorn och har du något program som visar temperaturer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om datorn överhettar för då kommer processorn att klocka ned sig, alltså gå långsammare. Hur gammal är datorn och har du något program som visar temperaturer?

 

Datorn är 6 år gammal. Har nu installerat "core temp", se bild. Varm, men inte extremt. Hur vet man om processorn "klockar ner"?

post-117269-0-05023400-1386783736_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att än en gång startat datorn med en Ubuntu live-skiva och återigen sett helt normala värden på processorn även vid hård belastning gav jag upp och satte i skivan för Win8. Den installationen tog väldigt lång, troligen för att processorn var så belastad. När installationen närmade sig slutet så hängde den sig och jag fick stänga av datorn på knappen. Vid nästa omstart möttes jag av meddelandet "Installationen av Windows misslyckades, den tidigare installationen kommer nu att återställas", så skedde också, S U C K.

 

Fick en ny tanke och testade med att starta på skivan så att den gamla installationen inte skulle påverka prestanda, och det gick alldeles utmärkt. Jag skriver det här från den installationen. Har nu, ett i taget lagt in program och uppdateringar medan jag håller uppsikt på processorn. Hittills helt normala värden, även efter uppdatering till Win 8.1 samt installation av F-secure och Chrome.

 

Tack alla ni som försökt hjälpa mig, men vi får nog aldrig veta vad det var som var fel. Någonstans går gränsen när det inte längre är rimligt att lägga mer tid på att reparera en installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt, många gånger går det fortare att installera om än att felsöka.

 

Lycka till med datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...