Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator bootar inte efter strömavbrott


kungmats

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en HP Elite som kör W7 pro.

Efter ett strömavbrott kommer jag inte längre in i den.

Jag kan välja att starta Windows normalt eller reparationsläge, men båda varianterna fryser efter några sekunder på exakt samma ställe.

 

Jag har kopplat bort allt från datorn men det hjälper inte.

Jag har även kört F11 för att göra en helt ny installation men även då fryser den.

 

Jag har plockat ur hårddisken och satt den i en extern vagga på en annan dator och kan då se att allt verkar finnas kvar på den. Jag har på det viset även kunnat säkerhetskopiera en massa grejer, MEN jag har några program (och programinställningar) som jag verkligen behöver kunna komma åt.

 

Har kommit fram till att det kan ha att göra med en uppdatering av Free AVG.

Har sedan testat deras resque-CD men ingen version  klarar av att starta utan låser sig. Inte om jag testar med ett USB-minne heller.

 

Tacksam för alla tips på hur jag skall kunna få igång min burk igen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast när en dator "fryser" eller fastnar så beror det på att någon minneskomponent krånglar.

Skulle rekommendera att ta ur något internminne och se om det blir skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har redan testat det till ingen nytta.

I felsäkert läge kunde jag konstaterade att datorn låste sig när avg-filerna skulle laddas.

Jag har döpt om dom efter att ha läst på avg:s hemsida, men nu fastnar den på classpnp.sys och nu kommer jag inte längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I menyn som kommer fram när du trycker på F8 upprepade gånger efter starten av datorn brukar det finnas möjlighet att komma till reparationsalternativ och där välja att göra en systemåterställning till en tidpunkt när datorn fungerade. Se beskrivningen på http://www.sevenforums.com/tutorials/666-advanced-boot-options.html där du i punkt 4 väljer (den svenska översättningen av) "Repair Your Computer" följt av http://www.sevenforums.com/tutorials/700-system-restore.html avsnittet "OPTION TWO" där du väljer "System Restore".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dig tid med mitt bekymmer Cecilia.

Dessvärre fungerar det inte.

Jag kan starta reparationsläget men efter "windows laddar filer" så stoppar det, precis när windows {status-bannern] kommer fram.

 

Har startat från CD också med precis samma resultat.

 

Kör jag felsäkert läge så låser den på CLASSPNP.SYS (varje gång).

 

Har försökt att byta namn på den när jag flyttat disken till en extern vagga på en annan dator men det står att jag måste ha tillåtelse från trustedinstall (eller liknande) för att göra det (vad nu det är)

 

 

EDIT:

Jag har nu lyckats namnändra CLASSPNP.SYS men nu låser den sig i alla fall.

Kör jag felsäkert läge så stannar den på file.sys och botar sedan om själv.

 

 

Har du fler tips på hur jag kan lösa detta tar jag mer än tacksamt emot dom.

 

/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dig tid med mitt bekymmer Cecilia.

Dessvärre fungerar det inte.

Jag kan starta reparationsläget men efter "windows laddar filer" så stoppar det, precis när windows {status-bannern] kommer fram.

 

Har startat från CD också med precis samma resultat.

 

Kör jag felsäkert läge så låser den på CLASSPNP.SYS (varje gång).

 

Har försökt att byta namn på den när jag flyttat disken till en extern vagga på en annan dator men det står att jag måste ha tillåtelse från trustedinstall (eller liknande) för att göra det (vad nu det är)

 

 

EDIT:

Jag har nu lyckats namnändra CLASSPNP.SYS men nu låser den sig i alla fall.

Kör jag felsäkert läge så stannar den på file.sys och botar sedan om själv.

 

 

Har du fler tips på hur jag kan lösa detta tar jag mer än tacksamt emot dom.

 

/Mats

Om du menar att datorn stoppar när hårddisken inte används utan datorn kör endast från en CD-skiva ligger problemet inte i Windows-installationen och inte i hårddisken. Om det blir stopp precis när det blir mer grafik på skärmen kan det vara nätaggregatet eller grafikkortet eftersom det händer i samband med att grafikkortet behöver mer ström.

 

Listan med filnamn, som visas vid start i felsäkert läge, listar de drivrutiner som det gått bra att installera. Problemet ligger alltså inte i dem utan i den drivrutin som kommer efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kört memtest86 i nästan 4 timmar och inget fel har hittats.

 

Stoppade disken i en vagga igen och snabbkollade med diskhanteraren med resultat "Felfri disk".

Jag kör nu Felkontroll med sök efter fel i filsystemet och skadade sektorer. Även detta har pågått i 4 timmar utan felmmeddelande. Dock verkar det finnas mycket kvar att söka igenom. Drygt 450.000 filer är scannade.

 

Tacksam för fler tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att datorn stoppar när hårddisken inte används utan datorn kör endast från en CD-skiva ligger problemet inte i Windows-installationen och inte i hårddisken. Om det blir stopp precis när det blir mer grafik på skärmen kan det vara nätaggregatet eller grafikkortet eftersom det händer i samband med att grafikkortet behöver mer ström.

 

Listan med filnamn, som visas vid start i felsäkert läge, listar de drivrutiner som det gått bra att installera. Problemet ligger alltså inte i dem utan i den drivrutin som kommer efteråt.

Hårddisken var inkopplad men den bootade från skivan och stannade även då. Jag har 2 nätaggregat på hyllan så jag ska testa direkt, men det första jag gjorde var att mäta spänningarna och jag har både 5+ och 12+ ... men jag mätte inte under uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, spänningarna måste ju finnas där för annars hade ju inte datorn startat alls, men frågan är om det kommer tillräckligt med ström eller om något blev skadat i nätaggregatet i samband med strömavbrottet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat båda mina aggregat nu (som båda var uppackade) och den startar ännu sämre med dom. Det ena lämnar bara 11.88 volt och fläkten i aggregatet orkar knappt starta kommer bara till bios startskärm ... så jag får föröka skaffa ett nytt och börja i den änden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt ett nytt som snart skall testas. Grafiikkortet är inbyggt i moderkort så funkar det inte nu blir det en ny burk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny nätdel men jag kommer bara till första startskärmen i bios.

Stoppade just hdd:n i ett gammalt lik som står här och då startar den så till vida att det går att starta en startreparation vilket den pysslar med nu. Återstår att se om det lyckas. Inte helt säkert efter ett 50-tal försök med tvångsavstänigning.

 

NIX, den vill inte.

Efter slutfört startreaparation står den bara och bootar om och om igen.

Kör jag felsäkert läge startar den om på avg.....sys -filer.

Detta trots att jag har döpt om dom tidigare.

 

Samma filer som där felet började 

 

EDIT 

Jag har gjort massor med systemåterställningar nu med disken i en annan dator men den startar ändå inte.

Det finns 4 återställningspunkter. Den äldsta från 15 nov vilket är två veckor innan jag installerade AVG men dom satans filerna finns kvar ändå.Den kommer till avg-filerna och bootar sen om (detta ser jag bara i felsäkert läge men den rebootar lika snabbt i vanlig start). Har döpt om dom men dom kommer tillbaka.

 

Borde inte nyare återställningspunkter försvinna om jag väljer en tidigare? ... det gör dom inte i alla fall.

 

Inga fel hittades på disken under sökningen igår.

 

Har ni fler idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...