Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har fått en massa extra oönskat på MusicBee


Snow

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att ha funkat bra länge så upptäckte jag plötsligt att det finns en massa beteckningar som inte hör hemma här på D-Disken! :wub:

Hur gör jag för att få bort dem bl.a. Dator, Bibliotek och Local Disk (C:) i överkanten av MusicBee

samt RECOVERY (E:) DVDRAM Drive (F:) HP Tools (G:) och Network Drive (Z:)

Dessa finns ju även under dator och skall inte ligga i MusicBees spellista! Hur de har hamnat där övergår min fattningsförmåga   :huh:

Ta Bort finns inte när jag klickar på resp.

post-127175-0-57486700-1385819402.jpg

post-127175-0-82929600-1385819418.jpg

post-127175-0-14554700-1385819625_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inget av dessa skall du ta bort.

Det är mappar och enhetsbeteckningar som behövs för att allt skall fungera.

 

Jag skulle vilja ge ett litet råd istället;

Försök att skapa en struktur för dina bilder, musik och filmmappar.

Istället för att ha en hel massa sådana direkt i rotbiblioteket på varje disk.

Nu blir det direkt rörigt med svår överblick.

 

Tex.

1. På din D-disk skapar du en ny mapp och döper denna till lämpligt namn tex Musik

2. Om det finns behov för olika typer så skapa nya mappar under D:\Musik tex

3. Flytta (Ej kopiera) över alla Musik-mappar till undermappen Musik du nyss skapat.

4. Gör samma sak på övriga film och video D: fast där kan du bara flytta över dessa särskilda mappar till D:\Musik

4. Gör samma sak på C: fast där kan du bara flytta över dessa särskilda mappar till D:\Musik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är så att jag skrev fel i första inlägget!  :wub:

Det är inte på (D:) dessa filer ligger utan i MusicBees spellista !

Klickar jag på Dator - (D:) och öppnar i nytt fönster så ser jag detta se bild printscreen.

Men problemet är ju inte vad som finns i spalten till vänster utan problemet är att dessa filer hamnar i spellistan en del i början och resten i slutet av listan. Föredrar nog att bara ha musikfilerna där.

Det var så till att börja med men sedan hade jag en fruktansvärd röra på WMP där jag försökte redigera albumen och då kunde en hel hop av t.ex. Glenn Miller helt plötsligt hamna under Tony Bennet för att ta ett exempel så jag avinstallerade helt sonika WMP  Men då fick jag problemet med en massa konstiga filer i MusicBees spellista.  Nu har jag återinstallerat WMP men har ingen musik på det utan det ligger helt på MusicBee  Och problemet är att filerna i fältet till vänster på D-Disken hamnar i MusicBees spellista

och de vill jag inte ha där. Att de ligger i vänsterfältet på D-Disken förstår jag att de måste men de måste banne mig inte ligga i spellistan!! Hur gör jag för att ta bort dem. Avinstallera MusicBee ser jag inte som ett alternativ då har jag all musik på WMP igen med .en massa redigeringsproblem och det går jag inte på, inte en gång till. En gång var jobbigt men två gånger är ngt som bäst beskrivs som ett litet he.

post-127175-0-04319500-1385834338_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne och kollat upp D-Disken och kan bara konstatera att musikfilerna ligger i Mappen Musik redan . Varför skall jag då skapa en ny Mapp med titeln Musik?

Dessa filer som ligger i vänsterfältet har ju inte i MusicBees spellista att göra Men Hur Få Bort Dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är ju inte så du gjort...

Se mitt tidigare inlägg. ;)

Jag hänger inte riktigt med; du verkar ha alla musikartisterna direkt under D:

 

Men att spellistorna i musik-uppselningsprogammen inte fungerar är en helt annan sak.

Kan det vara att den interna länkningen i just det musikprogrammet "kopplats loss" alltså där musiklistan pekar till den faktiska platsen där musikfilen ligger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta men ibland har jag lite trögt att fatta. Kan ju vara ålderskrämpor. :)

. Du har rätt alla musikfilerna ligger direkt under D-Disken. Jag har inte tittat på MusicBee lite mer noggrant Får nog göra detta så fort jag får tid har haft det lite körigt senaste tiden. De brukar ju skoja om att det kör ihop sig för pensionärer när de har mer än en sak att göra och det stämmer förbaskat bra för man hinner inte med längre men det är inte så konstigt för allt går ju på halvfart numera!

Men jag ska ordna upp musiken som jag vill ha den för som det är nu börjar det bli lite för stort att överblicka och både Jazz, schlager, dansmusik och klassiskt ligger ju på samma lista.

Men nu vet jag hur jag ska gå tillväga. 10-öringen har ramlat hela vägen ner! :D

 Stort tack för din hjälp. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, själv har jag problem med att gå och vissla samtidigt... :D

 

Hör av dig efteråt om det lösts sig eller fortfarande är problem.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha,ha, din första mening får mig att tänka på Les Paul och hans Walking and whistling blues. Jodå, den finns på D-Disken. Brukade lyssna på Radio AFN (American Forces Network) från Tyskland som finnig tonåring och den låten var väldigt poppis då. Music USA som sände via Tanger eller München med Mr.Willis Conover var också en favorit de sände mellan kl.20:00 och 21.00 populärmusik med Neal Hefti och låten Coral Reef som signatur och mellan kl.21.00 och 22:00 var det jazz-hour med Duke Ellingtons Orchestra som spelade Take The A-Train som signatur från en Columbia inspelning (Jodå den finns den också både som LP och CD). (Du gillar jazz du också?)

Det rör upp en massa minnen från tonårstiden över 60 år sedan, men vilken härlig tid tjejerna i byn hade gått på dansskola och de erbjöd sig sedan att lära oss killar att dansa. En grabb hade en vevgrammofon och en massa "stenkakor" med Glenn Miller som vi gjorde våra första försök att dansa till. Det var tider det....!    Ljuva 50-tal!  :D

 

Det är klart att jag kommer att meddela hur det går med musiken på D-Disken och MusicBees spellistor även om det kommer att ta lite tid innan jag får tid över att fixa det.

Men jag kommer att höra av mig här på tråden. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman skrev:

Nej, inget av dessa skall du ta bort.

Det är mappar och enhetsbeteckningar som behövs för att allt skall fungera.

 

Nu är det bara så att jag köpte denna HP DV7-6101 med en styck hårddisk en Hitachi SATA disk men det fanns plats för ytterligare en hårddisk så jag kontaktade HPs support och tog reda på att jag behövde en styck kabel fick produktnr. på denna kabel  införskaffade kabeln plus en Samsung SATA disk som jag monterade i datorn.

På Hitachi disken finns partitionerna (C:) Lokal disk, (E:) Recovery samt (G:) HP_Tools.

På Samsung disken (D:) Ny volym har jag lagt in merparten av mina CD-skivor.

Eftersom (C:), (E:) och (G:) finns på Hitachi-disken så finns det ju ingen anledning att ha dem på (D:)

 

De fanns inte där från början. Men när jag köpte och installerade Norton Utilities 16 (fick rabatt på det) så blir jag ibland uppmanad att köra diskdefragmenteraren som ingår i  N.U.16  och då tar det bort återställningspunkterna.

Men jag kan fortfarande återställa datorn till en tidigare tidpunkt men då får jag använda Backupen som jag har på en LaCie Minimus 1,5 TB extern hårddisk. Och det är detta jag fick göra och då hamnade dessa mappar och enhetsbeteckningar  helt plötsligt på (D:).

 

Nu har jag musiken på en NAS Synology DS212J också (2x3TB HD) så jag behöver inte (D:) längre men tycker det är bekvämare att spela musiken från (D:) istället för att starta upp NASen. (Sanningen är nog snarare att jag inte lärt mig funktionerna i NASen ännu!) :wub:

 

Att jag gick över till MusicBee beror på att WMP 11 inte kunde hålla reda på alla albumen utan blandade ihop artisterna till en salig röra. Jag försökte flytta ner albumen på WMP igår kväll men var tvungen att sluta med det för då jag  hade lagt in Alice Babs album så hamnade helt plötsligt en del filer från Arne Domnerus albumen  där också filer där Alice Babs sjöng till Dompans orkester. Och Duke Ellington filer likaså där Alice Babs deltog med sin skönsjungande röst.

 

Jag är kanske inte helt återställd ännu men jag tycker nog att jag börjat återhämta mig och börjat tänka logiskt igen och jag  tror ju att dessa mappar och enhetsbeteckningar som har hamnat på (D:) skall ju absolut inte vara där. De ligger ju redan på Hitachi- disken  Varför ha dubbel uppsättning?

 

Denna Samsung är ju en Disk som jag installerat just för musik och inget annat.

Att jag sedan köpte en NAS också är ju bara tecken på att jag  tänkte utveckla det ytterligare men efter att ha lyssnat på musiken från LP-skiva så skrinlade jag planerna på att lägga in musiken från dessa också. Musiken låter betydligt bättre från en LP än från en CD det kan man inte komma ifrån trots att åldern gjort att förmågan att höra hela tonomfånget minskat men dynamiken uppfattar man ju fortfarande,  jag har även några direktgraverade LP  men där hör jag inte skillnad längre om jag spelar med en moving coil pickup (Ortofon MC20) eller en vanlig pickup. (Stanton 681EEES).

Men skillnaden på ljudet från en CD och en LP hör jag tydligt  LP-ljudet låter inte lika "platt" som CD.ljudet gör utan låter mer "levande" .Sedan finns det en del LP i samlingen som absolut inte förlorar något på att digitaliseras gamla inspelningar från 1910 och 1920-talet. Innan inspelningstekniken förfinats s.a.s.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ligger all musik i en särskild mapp "Musik" på (D:) men lika förb----t så har jag hela datorn i spellistan som framgår av bifogade filer. Hur får jag bort dem? För jag anser inte att detta ska ligga på (D:) det finns ju redan på (C:). Är det jag som är "dum" eller ska det finnas på alla hårddiskar för att det ska fungera?

post-127175-0-11794300-1386084360_thumb.jpg

post-127175-0-73668000-1386084372.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...